Napisz
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
14.05.2024

Kabriolety z twardym dachem - to musisz o nich wiedzieć

Kabriolet może być samochodem całorocznym! Zarówno ten z miękkim dachem, jak i z hardtopem. Obecne konstrukcje są niezwykle wytrzymałe i odporne na uszkodzenia, a także na czynniki atmosferyczne. Jakie są różnice pomiędzy tymi rodzajami? Sprawdźcie w naszym artykule!

Rodzaje dachów w kabrioletach

kabrioletach wyróżnia się dwa rodzaje dachów.

Dach twardy - hardtop

Twardy (hardtop) – dach może opierać się na konstrukcji stalowej lub stalowo-szklanej. Zwykle jest podzielony poprzecznie na kilka części lub segmentów. Chcąc schować taki dach w bagażniku a aucie musi być zamontowany układ elektrycznego zamykania i otwierania z cięgnami Bowdena oraz suwakowymi zaworami blokującymi. A do tego konieczna jest również szklana szyba i wzmocnienia wraz z uszczelnieniami. Niestety powoduje to, że auto zyskuje na masie i jest znacznie cięższe.

Niekiedy, zamiast stali używa się paneli szklanych, co powoduje, że pasażerowie mogą oglądać niebo w trakcie jazdy z zamkniętym dachem. Nie są to zwykłe szklane panele, a konstrukcje przetestowane, odporne na uszkodzenia, a także chroniące pasażerów wcale nie gorzej niż te ze stali. W najbardziej zaawansowanych konstrukcjach szklane panele może odsuwać, co pozwala uzyskać konstrukcję podobną do szyberdachu.

W takim dachu proces składania lub otwierania jest realizowany- przez układ elektrohydraulicznych sterowników, co powoduje, że trwa nieco dłużej, nawet do pół minuty. I nie tylko dach jest sterowany, również wnęki za siedzeniami i zabezpieczenia mocowania dachu z przednią szybą. Moduł elektroniczny czuwa również nad współpracą z wycieraczkami i ogrzewaniem tylnej szyby.

Konstrukcja tego rodzaju, w przypadku awarii, pozwala na ręczne zamknięcie dachu. Do zalet takiego rozwiązania należy uniwersalność, brak wrażliwości na czynniki atmosferyczne, a także wysoki komfort akustyczny i termiczny, duża trwałość i odporność na uszkodzenia zewnętrzne raz z wyższym poziomem bezpieczeństwa.

 Co ważne, w cabrio z taką konstrukcją kierowca może liczyć na lepszą aerodynamikę, którą zapewnia zoptymalizowany kształt dachu i jego gładkość oraz zwiększona odporność na skręcanie przy zamkniętym dachu.

Oczywiście takie rozwiązanie nie jest pozbawione wad – większa masa pojazdu podnosi koszty produkcji, a więc również cenę cabrio. Poza tym, słupki nadwozia utrudniają wsiadanie do auta, a na pasażerów również może lać się woda podczas składania dachu.

Miękki dach materiałowy

Miękki (materiałowy) – te dachy są zwykle bez ramy, najczęściej wykonane z winylu lub innego surowca. Owszem, nowoczesne konstrukcje są bardziej zaawansowane technologicznie niż te w starszych modelach. Obecnie stosuje się kilka warstw materiału w miękkim dachu w cabrio, jedną z nich jest warstwa wyciszającą, inną ta odpowiedzialna za izolację cieplną, aby auto mogło być używane przez cały rok. Ta warstwa jest zwykle wykonana z spienionego poliuretanu i obita materiałem tapicerskim.

Z kolei zewnętrzna warstwa to nieprzemakalna tkanina, która jest odporna na uszkodzenia mechaniczne spowodowane eksploatacją albo próbą włamania. W impregnacji tego materiału stosuje się polichlorek winylu.

Oczywiście w dachu materiałowym również musi się znaleźć odpowiedni stelaż, który umożliwi jego rozkładanie i składanie. Najczęściej punktem oparcia się rama przedniej szyby, a szkielet składa się z ramy belkowej. Mocowanie z przednią szybą stanowi zamek w formie blokady. Do ramy dachu mocuje się poprzeczki i taśmy napinające rozłożone poszycie, a całość jest dopełniona przegubami i zawiasami, które umożliwiają sprawne złożenie dachu.

Dość charakterystyczna jest tylna szyba, która jest wykonana ze szkła albo najczęściej z tworzywa sztucznego. To drugie rozwiązanie jest bardziej trwałe i nie rysuje się po latach eksploatacji. Dach chowany jest w różnych miejscach, w zależności od rodzaju pojazdu – niekiedy za przednimi siedzeniami, a czasem za dodatkowymi miejscami w czteroosobowych cabrio.

Dach materiałowy może być rozkładany i składany elektrycznie lub ręcznie. Nawet w najprostszych konstrukcjach znajdują się sprężyny, które odciążają użytkownika od siłowania się z mechanizmem.

W konstrukcjach materiałowych czas składania dachu to zaledwie kilka lub kilkanaście sekund, a producenci niekiedy proponując również dodatkowe wyposażenie konstrukcji w metalowy lub wykonany z tworzywa sztucznego, sztywny dach na zimę.

Tanie cabrio z twardym dachem, czyli jakie?

Ceny kabrioletów na rynku są mocno zróżnicowane i nawet w zależności od pory roku mogą się zmieniać o kilkadziesiąt procent. Jeśli szukacie cabrio z hardtopem do 30 tysięcy złotych, to te modele powinny Was zainteresować:

Volvo C70 D5 – z lat 2005-2014, jest bardzo zgrabne i dynamiczne. W aucie są cztery miejsca, chociaż pasażerowie z tyłu nie będą mogli narzekać na nadmierną przestrzeń. Najlepszym wyborem będzie silnik Diesel 2.4 l o mocy 180 KM, który świetnie łączy dynamikę i ekonomię jazdy.

BMW Seria 3 320 i – auto o naprawdę sportowym stylu, świetnie się prezentuje, ale również ma wysoką kulturę jazdy. Wśród silników warto wybrać benzynowe o pojemności od 2.0 do 3.0 litra, o mocy od 170 do 306 KM.

Peugeot 308 CC – ma dość agresywny wygląd, ale pod samą maską nie ukrywa się bardzo dynamiczna jednostka. Najmocniejszym silnikiem jest 2.0 l HDi o mocy 163 KM, z kolei wśród benzynowych to 1.6 l o mocy od 120 do 156 KM.

Mercedes SLK – auto produkowane w latach 2004-2011 jest nisko awaryjne, stosunkowo tanie i łatwe w utrzymaniu, w przypadku silnika benzynowego 1.8 l o mocy 163 KM. Od 0 do 100 km/h można się nim rozpędzić w niecałe 8 sekund.

Jak sprawdzić kabriolet przed zakupem?

Wybierając cabrio z rynku wtórnego należy sprawdzić dokładnie jego stan techniczny, zwłaszcza dach i mechanizm jego składania. Pamiętajcie, że jeśli konstrukcja jest uszkodzona, jej naprawa może kosztować całkiem sporo. Co prawda, od wielu lat producenci tworzą już naprawdę solidne konstrukcje, które nie tylko długo pozostają w dobrym stanie technicznym, ale również nie przeciekają.

Przy sprawdzaniu auta polecamy Wam skorzystać z możliwości wygenerowania raportu VIN w Autoplac.pl, aby poznać jego specyfikację, a także jego wypadkową przeszłość, przebieg i fabryczne wyposażenie. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt