Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
16.08.2022

Dopłata do samochodu elektrycznego - komu się należy, jaka jest kwota dotacji w programie Mój elektryk?

Rok temu wystartował program Mój elektryk, w ramach którego można uzyskać dofinansowanie na zakup samochody elektrycznego. Z programu mogą skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i firmy czy przedsiębiorcy. Jakie są jego zasady? Jaką kwotę dofinansowania można uzyskać? Sprawdźcie! 

Program Mój elektryk - co to takiego? 

To specjalny program dla chętnych do zakupu elektryków, który oferuje uzyskanie dopłaty do samochodów elektrycznych. Uruchomiony został 12 lipca 2021 roku. 

W ramach programu „Mój elektryk” można uzyskać rządowe wsparcie finansowe do zakupu samochodu elektrycznego. Możliwa do uzyskania kwota dofinansowania wynosi maksymalnie 27 tysięcy złotych, jeśli wartość pojazdu nie jest wyższa niż 225 tysięcy złotych, a wnioskodawca zadeklaruje minimum 15 tys. km rocznego przebiegu i posiada Kartę Dużej Rodziny. Przy braku deklaracji dopłata wynosi 18,75 tys. zł. 

Auta, w ramach programu Mój elektryk, można kupić, wynająć długoterminowo lub wziąć w leasing. 

Kto może skorzystać z dotacji na samochód elektryczny? 

Z dofinansowania mogą skorzystać osoby prywatne oraz prowadzące działalność, przedsiębiorcy, samorządy, instytucje i organizacje pozarządowe. 

W pierwszym naborze przyjmowane były wyłącznie osoby fizyczne. 

W kolejnym etapie przyjmowano również osoby prowadzące działalność, przedsiębiorców i firmy, organizacje i instytucje pozarządowe oraz samorządy. 

Kwota dofinansowania do samochodu elektrycznego - ile wynosi? 

Kwota dofinansowania dla osób fizycznych, które chciały kupić auto o wartości maksymalnej 225 tysięcy złotych wynosiła 18 750 zł (bez deklarowania przebiegu) oraz 27 tysięcy złotych dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, których nie dotyczyła deklaracja średniorocznego przebiegu oraz maksymalna cena pojazdu. 

Z kolei firmy mogły uzyskać dofinansowanie w wysokości: 

  • dla pojazdu kategorii M1 nawet do 27 tysięcy złotych, jeśli średnioroczny przebieg wyniesie nie mniej niż 15 tysięcy km, 
  • dla auta z kategorii N1 do 70 tysięcy złotych, ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych, 
  • dla pojazdu kategorii L1e-L7e od 4 tysięcy złotych, 
  • dla pojazdów kategorii M2 i M3 do 70 tysięcy złotych przy zadeklarowaniu średniorocznego przebiegu powyżej 20 tysięcy kilometrów, 
  • dla pojazdów kategorii M2 i M3  z mniejszym przebiegiem do 50 tysięcy złotych (20% kosztów kwalifikowanych).

Jaki samochód elektryczny można kupić w programie Mój Elektryk? 

Auta, które mogą uzyskać dofinansowanie w ramach programu, podlegają podziałowi na nowe pojazdy zeroemisyjne kat. M1, N1, L1e-L7e: 

  • kategoria M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy; 
  • kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t; 
  • kategoria L1e – motorowery dwukołowe; 
  • kategoria L2e – motorowery trójkołowe; 
  • kategoria L3e – motocykle dwukołowe bez bocznego wózka; 
  • kategoria L4e – motocykle dwukołowe z bocznym wózkiem; 
  • kategoria L5e – motocykle trójkołowe; 
  • kategoria L6e – czterokołowce lekkie; 
  • kategoria L7e – czterokołowce. 

Program “Mój Elektryk” - czy firmy mogą skorzystać z dotacji do auta elektrycznego? 

Osoby, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą mogą otrzymać dofinansowanie, takie jak każdy przedsiębiorca – w przypadku zakupu pojazdu kategorii M1 nawet do 27 tysięcy złotych, jeśli średnioroczny przebieg wyniesie nie mniej niż 15 tysięcy km. W przypadku zakupu auta kategorii N1 dofinansowanie maksymalne wynosi 70 tysięcy złotych, ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych. Dla pojazdu kategorii L1e-L7e od 4 tysięcy złotych. 

Dofinansowanie dla pojazdów kategorii M2 i M3 wynosi również 70 tysięcy złotych, warunkiem jego uzyskania jest zadeklarowanie średniorocznego przebiegu powyżej 20 tysięcy kilometrów. Mniejszy przebieg uprawni do uzyskania dotacji do 50 tysięcy złotych (20% kosztów kwalifikowanych). 

Czy program Mój elektryk dotyczy także samochodów hybrydowych? 

Samochody podlegające dofinansowaniu w ramach programu Mój Elektryk muszą być zeroemisyjne, co oznacza wyłącznie pojazdy elektryczne typu BEV, czyli Battery Electric Vehicle. 

To rodzaj pojazdu zasilanego wyłącznie bateriami. W autach tego typu znajdują się silnik lub silniki elektryczne oraz baterie, które dostarczają mu energii. 

Dofinansowanie nie jest przewidziane dla aut hybrydowych typu PLUG-IN, ani aut elektrycznych, które są napędzane agregatem i pojazdów zasilanych wodorem. 

Jakie warunki trzeba spełnić by nie musieć zwracać dofinansowania? 

Obowiązkami osoby, która otrzyma dotację jest utrzymanie trwałości przedsięwzięcia przez dwa lata od daty zakupu pojazdu. A to oznacza: 

  • zakaz zbycia pojazdu, 
  • konieczność zarejestrowania go w Polsce, 
  • posiadanie ubezpieczenia OC i AC, które będą regularnie opłacane, 
  • oznakowanie pojazdu według wytycznych NFOŚiGW, 
  • posiadanie aktualnego i pozytywnego przeglądu technicznego. 

Co ważne – w całym okresie trwania umowy NFOŚiGW może kontrolować dokumenty i pojazd, które posiadacie w ramach dofinansowania. 

Jak oznakować dofinansowany pojazd elektryczny? 

Pojazd musi być oznaczony specjalną naklejką z logotypem NFOŚiGW, którą musicie wyprodukować na własny koszt i umieścić ją zgodnie z wytycznymi: 

  • na tylnej klapie bagażnika pojazdu, nad tablicą rejestracyjną, 
  • na tyle pojazdu obok tablicy rejestracyjnej, na jej wysokości, 
  • na bocznych drzwiach przednich pojazdu, po dowolnej stronie, w górnej części drzwi, 
  • na przednim nadkolu pojazdu, w jego górnej części. 

Naklejkę znajdziecie na specjalnej stronie internetowej, której adres znajduje się w umowie dofinansowania. Musicie utrzymywać ją w jak najlepszym stanie, a jeśli przestanie być czytelna lub ulegnie zniszczeniu, należy wymienić ją na nową. 

Kiedy będzie konieczny zwrot dofinansowania przez posiadacza auta elektrycznego? 

Zwrot dofinansowania nastąpi w momencie, gdy naruszycie warunki umowy dotacji. Wydarzy się to w momencie, gdy podacie nieprawidłowe, nierzetelne dane i informacje, a także utrudnicie kontrolę NFOŚiGW. 

Również w sytuacji, w której nie zrealizujecie deklarowanych obowiązków (o których piszemy wyżej) i wyrządzicie szkodę całkowitą, której koszt naprawy przekroczy wartość rynkową pojazdu lub trwale utracicie pojazd. 

Zainteresował Was program Mój elektryk? Wciąż możecie wziąć w nim udział, nawet jeśli już kupiliście auto spełniające jego warunki. 

Pamiętajcie, że posiadacze aut elektrycznych mają kilka dodatkowych przywilejów – są zwolnieni z akcyzy, mogą korzystać z buspasów i nie płacą za parkingi w strefach płatnego parkowania!

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia