Napisz
Dodaj ogłoszenie za 0zł
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
21.01.2021

Audi - historia, która zapiera (wy)dech!

Audi to zdecydowanie jeden z najbardziej popularnych producentów samochodów na świecie. Nic w tym dziwnego – marka ta znacznie przyczyniła się do rozwoju motoryzacji i wniosła do niej wiele nowatorskich rozwiązań. Twórca Audi – August Horch – to wręcz kultowa postać na inżynieryjnej mapie samochodowej, który rozsławił i wypromował niemieckie auta na cały świat. Obecnie marka ta posiada ogromną rzeszę zarówno zwolenników, jak i przeciwników, jednakże historia jej powstawania współtworzyła i zmieniała całą motoryzację, a rok 1932 okazał się być przełomowym w jej historii. 

Tak to się zaczęło

Koniec XIX wieku był dla historii motoryzacji bardzo ważny – to właśnie wtedy Niemcy rozpoczęli swoje próby tworzenia pierwszych samochodów. Swój pomysł na czterokołową maszynę miał także genialny niemiecki inżynier budowy maszyn – August Horch. Swoje doświadczenie i wiedzę na temat aut zdobywał jako kierownik działu budowy i produkcji pojazdów silnikowych u samego Carla Benza w Mannheim. Od początku posiadał on jednak oryginalne i nowatorskie pomysły, dlatego już w 1899 roku założył firmę Horch & Cie. Motorwagen Werke, która w latach późniejszych stała się dobrze prosperującą spółką. Pomimo tego, że inżynier był świetnym fachowcem, słynął także z ciężkiego charakteru i niezdolności do kompromisów, dlatego już w 1909 Horch odszedł ze wspólnego interesu. To nie był jednak koniec, a dopiero początek jego świetlanej przyszłości – jeszcze w tym samym roku założył własną firmę produkującą i sprzedającą samochody – Audi. Dlaczego nie nazwał swojego „motoryzacyjnego dziecka” własnym nazwiskiem? Zwyczajnie nie mógł, bo było ono nazwą własną spółki, a przez to chronione. Skąd więc enigmatyczna nazwa Audi? Horch uciekł się aż do łaciny. W języku niemieckim jego nazwisko oznacza dosłownie „słuchać”, a po łacinie właśnie Audi. 

Lata 20 i 30 – złoty czas 

Już kilka lat po otworzeniu własnej firmy Niemiec mógł być z siebie niesamowicie dumny – w 1914 roku udało mu się przekształcić przedsiębiorstwo w spółkę akcyjną i rozsławić markę Audi na cały świat – głównie dzięki autom sportowym, które podbijały wszelkie rajdy i wyścigi. Techniczna doskonałość, niezastąpiony tuning oraz ewoluująca estetyka pojazdów sprawiły, że w krótkim czasie pojawiły się one na tronie motoryzacji. W 1921 roku pojawił się na rynku niemieckim prawdziwy rarytas – Audi wprowadziło do obiegu samochody z kierownicą po lewej stronie (Audi 14/50 KM Typ K), a marka zaczęła być rozpoznawalna jako producent luksusowych aut z sześcio- i ośmiocylindrowymi silnikami. W 1932 roku nastąpiło połączenie firm Horch, Audi, Wanderer i DKW, które – oprócz wszystkim znanego loga z czterema pierścieniami – jeszcze mocniej utwierdziły fanów aut w opinii o ich niezawodności, dopracowanym silniku, a także odpowiedniej do jakości cenie. Spółkę nazwano po prostu Auto Union, co najlepiej oddawało wzajemne stosunki wszystkich producentów. Tak powstał szkic marki, która w podobnej formie funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

Co było dalej?

Niestety – Audi zniknęło z mapy motoryzacyjnej na prawie ćwierć wieku. II wojna światowa zdecydowanie pozostawiła swoje piętno nie tylko na państwach okupowanych, ale także samych Niemczech – w pomieszczeniach wcześniej należących do Auto Union produkowano wyposażenie i akcesoria wojskowe, co zdecydowanie negatywnie wpłynęło na rozwój spółki. Sytuacji nie poprawił fakt, że cały majątek marki trafił – w ramach odszkodowania – do Związku Radzieckiego, co skutkuje wykreśleniem Auto Union ze wszystkich rejestrów handlowych. Pomimo tego, że po krótkim czasie jej działalność zostaje wznowiona – firma jest w kiepskiej sytuacji finansowej i produkuje głównie dwusuwowe modele DKW, które były niezawodne, wytrzymały i przede wszystkim – nie były kosztowne w produkcji. Większość obywateli była je wówczas w stanie kupić i to stało się w tamtym okresie motorem napędowym przedsiębiorstwa. Rok 1958 przyniósł kolejne niespodzianki – firma zostaje przejęta i prowadzona przez Daimler-Benz (historia zatacza koło!), ale już w 1965 roku zostaje „odbita” przez Volkswagena. 

Audi się nie poddaje 

Nawet zmiana zarządu nie uchroniła marki przed potrzebą zmiany – dwusuwowy silnik sprawił, że coraz częściej przyglądano się innemu niemieckiemu gigantowi – BMW. Z tego też powodu wprowadzono do sprzedaży czterocylindrową i czterosuwową jednostkę o pojemności 1695 cm3 i mocy 72 KM. Zabieg ten można było zobaczyć przez chwilę w DKW, jednak prawdziwym przełomem okazało się Audi 72, które po raz pierwszy pojawiło się w roku 1965 na ekskluzywnej wystawie we Frankfurcie. W 1966 roku firma nie zwolniła – na rynku pojawiły się takie modele jak Audi 80 i Audi Super 90, a kilka lat później testy takich klasyków jak Audi 60 czy 75. Prawdziwą sensacją i ulubieńcem kierowców staje się jednak Audi 100, które oficjalnie zaprezentowane zostało w roku 1968. Rok 1969 okazał się przełomowy - Auto Union GmbH łączy się z NSU Motorenwerke AG i Neckarsulm, a nowa firma nosi nazwę Audi NSU Auto Union AG. W nazewnictwie nowych modeli oficjalnie używać można nazwy Audi. 

Powrót do łask

Audi oficjalnie powraca do łask, naprawia swoje błędy przeszłości i bardzo szybko rozpoczyna wprowadzanie różnorodnych i zaawansowanych innowacji technicznych, co skutkuje szybkim wzrostem sprzedaży oraz rozpoznawalności marki. W 1976 roku szczyciła się ona silnikiem pięciocylindrowym, w 1979 roku turbodoładowaniem, natomiast już rok 1980 roku przyniósł nowatorski napęd na wszystkie koła Quattro. To rozwiązanie sprawdziło się przede wszystkim na sportowych trasach, dlatego to właśnie Audi zaczęło wyprzedzać innych producentów o kilka kroków, a fani sportu je uwielbiali. Kolejne lata owocują w powstanie takich znanych modeli jak Audi A6 (1994), Audi A4 (1994), Audi A3 (1996), Audi TT (1998) czy Audi R8 (2006). Od roku 2018 marka prowadzi także produkcję i dystrybucję modelu Audi e-tron, który jest wyżej klasy pojazdem elektrycznym i automatycznym typu SUV. 

Na autoplac.pl mamy dostępne różne modele od tych starszych do najnowszych. 

Wybraliśmy dla Was same perełki. Zobaczcie sami:

Powyższe i wiele innych znajdziecie na Autoplac

Pomimo tego, że na motoryzacyjnym forum da się zauważyć zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników tej marki, to nie można odmówić jej jednego – jest to jeden z najważniejszych koncernów motoryzacyjnych, a jej produkty zaliczyć można do segmentu marek premium. Podsumowując – nikt tak sprawnie nie łączył w sobie nienagannej techniki, sportowego sznytu i nadążania za potrzebami klientów jak Audi. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt