Ikonka wiadomości - Zacznij rozmowę z ekspertem
Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
Ikonka wiadomości - Zacznij rozmowę z ekspertem
Dodaj ogłoszenie za 0zł
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
11.12.2023

E10 - nowe paliwo na stacjach paliw

Z dniem 1 stycznia 2024 roku zniknie na polskich stacjach benzynowych popularne paliwo PB95 z oznaczeniem E5. Zostanie zastąpione przez nowy rodzaj benzyny – E10. Okazuje się, że wiele samochodów może sobie nie poradzić z tą zmianą.

Paliwo e10 co to jest?

Klasyczne paliwo Pb 95 E5, to bezołowiowa, 95-oktanowa benzyna z 5% biokomponentów (bioetanolu). Z kolei, nowe paliwo E10 będzie miało o 5% więcej biokomponentów, niż klasyczna e5.

Wprowadzenie nowego rodzaju paliwa, o zawartości 10% bioetanolu, jest spowodowane unijnymi wytycznymi, których celem jest zmniejszenie emisji spalanego paliwa. 

Nowa benzyna nie będzie bazowała wyłącznie na paliwie kopalnym, będzie miała więcej składników odnawialnych. A to z kolei pomoże w zredukowaniu ilości zanieczyszczeń emitowanych do środowiska.

Od 1 stycznia 2024 roku Polska zostanie 18 krajem Unii Europejskiej, w którym wprowadzone zostanie nowe paliwo. Benzyna E10 jest już powszechnie stosowana w USA oraz Australii.

Niestety te zmiany mogą oznaczać problemy dla właścicieli aut ze starszymi silnikami.

Jakie będą konsekwencje zatankowania paliwa E10 do nieprzystosowanego auta?

Problemy z pojazdem, po zatankowaniu nowego rodzaju paliwa, będą spowodowane głównie przez właściwości spalania się bioetanolu, który potrzebuje wyższej temperatury, aniżeli zwykła benzyna.

W starszych silnikach, które nie poradzą sobie z paliwem E10, dłuższa jazda będzie mogła doprowadzić do szybszego zużycia elementów głowicy oraz wypalania uszczelki, znajdującej się pod nią. W dłuższej perspektywie może się to zakończyć poważną awarią silnika.

Najmocniej narażone na uszkodzenia, w wyniku zatankowania nowego rodzaju benzyny, będą auta zasilane gaźnikiem oraz te, które mają bezpośredni lub mechaniczny wtrysk paliwa.

Zdaniem ekspertów jednak nie ma co się martwić nad wyraz, bowiem paliwo E10 wprowadzono już w krajach ze znacznie gorszym zapleczem motoryzacyjnym. W Litwie, Słowacji i Rumunii auta na drogach są starsze niż w Polsce lub w porównywalnych rocznikach. I co najważniejsze – kierowcy nie skarżą się tam na zmiany.

Paliwo E10 do jakich aut można tankować?

Każdy kierowca może sprawdzić na rządowej stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska, czy jego pojazd będzie kompatybilny z nowym paliwem E10.

Wystarczy podać markę i model pojazdu oraz rocznik, aby dowiedzieć się, czy nie wystąpią żadne problemy po zatankowaniu benzyny E10.

W przypadku, w którym danego pojazdu nie będzie w wyszukiwarce, można będzie się upewnić sprawdzając klapkę wlewu paliwa, instrukcję pojazdu lub po prostu pytając  producenta lub lokalnego dealera.

Czy będzie możliwe tankowanie benzyny E5 po wprowadzeniu zmian?

Benzyna E5 ma być jeszcze dostępna na stacjach benzynowych w klasie premium. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt