Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
31.08.2022

Fiat 126p - ile kosztuje teraz kultowy Maluch? - blog Autoplacu

Pamiętacie jeszcze malucha? Wciąż można go spotkać na polskich drogach! Dla wielu kierowców był to pierwszy samochód, a obecnie to cenny zabytek, za który kolekcjonerzy zapłacą nawet sto tysięcy złotych! Maluch zmotoryzował Polskę, dzięki swojej niezawodności i umiarkowanej cenie. Ile kosztuje teraz? Możecie nie uwierzyć.

Krótka historia Malucha

Fiat 126 to auto włoskiego producenta. Był to następca modelu 500 Nuova, który produkowano od 1957 roku. Uznaje się go jako auto, które zmotoryzowało polskie społeczeństwo. Proste w konstrukcji, tanie, ze słabymi osiągami i niską skutecznością hamulców a potrafił dowieźć Polaków na wakacje w rejony nadmorskie czy górskie. Nawet mimo swojej małej przestrzeni użytkowej.

Polska zakupiła licencję na produkcję Fiata 126p w latach 70-tych. W naszym kraju produkcja tego pojazdu trwała od 6 czerwca 1973 roku do 22 września 2000 roku. Przez wiele lat Fiat 126 był najczęściej spotykanym autem na polskich drogach. Doczekał się wielu nazw potocznych, ale Maluch był najbardziej popularną, która pod koniec produkcji tego modelu stała się jego oficjalną nazwą.

Jak wyposażony jest Fiat 126p? 

Pierwsze egzemplarze miały silnik schowany z tyłu, z napędem na tylne koła. Pod klapą można było znaleźć 2-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 594 ccm, który generował moc 23KM. Auto miało 4-biegową skrzynię manualną z niezsynchronizowanym pierwszym przełożeniem.

W 1977 model został zmodernizowany, a silnik zyskał pojemność 652 ccm, a jego moc wzrosła do 24 KM. Ponadto prądnica została zamieniona na alternator.

Kolejne modernizacje zakładały większe zderzaki, nową kierownicę i deskę rozdzielczą (Fiat 126p FL), silnik zamontowany pod podłogą bagażnika z tyłu, 3-drzwiowe nadwozie, większą moc 703 ccm oraz 25.2 KM (Fiat 126p BIS), przejście w cabrio (Fiat 126p Bosmal).

W 1993 roku, gdy z fabryki wyjechało już 3 000 000 Maluchów, po raz kolejny dokonano jego modernizacji. Wersja el zyskała nowe wnętrze rodem z Cinquecento, a nadwozie miało nowocześniejsze rysy. 2 lata później kolejna wersja miała nowości, takie jak katalizator spalin w układzie wydechowym i oficjalnie została nazwana Maluchem.

Finalnym modelem Malucha była wersja Happy End wyprodukowana w liczbie 500 żółtych Maluchów i 500 czerwonych.

Ile kosztuje Maluch?

Na początku produkcji Fiat 126p został wyceniony na równowartość 30 krajowych pensji, a więc 69 tysięcy złotych. Polska Kasa Oszczędności prowadziła nawet zbiórkę przedpłat na to auto.

Samochód można było również znaleźć na rynku wtórnym, bez oczekiwania na swoją kolej. Jednakże trzeba było więcej zapłacić za Malucha dostępnego od ręki. Ceny zaczynały się nawet od 110 tysięcy złotych. A chętnych nie brakowało!

Obecnie za ładnie zachowanego Fiata 126p z rynku wtórnego przyjdzie Wam zapłacić około 30 tysięcy złotych. Oczywiście uda się znaleźć tańsze wersje, które są zwykle po odbudowie albo modyfikacjach. Te z pewnością nie zainteresują zawodowych kolekcjonerów, więc jeśli do nich nie należycie, to możecie śmiało rozważyć ich zakup.

Tańsze Maluchy, czyli takie za 15 tys. zł mogą być dobrze utrzymane i sprawne, a te za 10 tys. zł mogą wymagać niewielkich remontów.

Jeśli traficie na ogłoszenie sprzedaży Malucha za 1-2 tys. zł, to możecie się spodziewać, że jest uszkodzony lub naprawiany amatorsko.

W którym roku zakończono produkcję kultowego już Fiata 126p?

W 2000 roku trwająca od 1973 roku produkcja Malucha w Polsce została zakończona. Polskie fabryki wypuściły aż 3,3 mln egzemplarzy Fiata 126p. Jego następcą zostało Cinquecento, produkowane od 1991 roku.

Nowy Fiat może powrócić!

Fiat 126p może się doczekać reanimacji i zawitać na rynek w całkiem nowej odsłonie. Niedawno powstał nowy projekt miejskiego auta elektrycznego o nazwie Fiat 126 Vision. Miałby to być pierwszy w pełni elektryczny projekt marki Vecchi.

Projekt prezentuje większy gabarytowo model, którego przód podkreślają ładne reflektory LED do jazdy dziennej. Otwiera tylna klapa w całości wraz z szybą już nie kryje silnika, a oferuje przestrzeń bagażową. Silnik miał być elektryczny, ale o jakiej mocy, tego nie podano…

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia