Napisz
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
12.09.2023

Historia BMW - poznaj początki marki aut z Bawarii

Jednym z bardziej znanych niemieckich producentów samochodów jest BMW. Jednakże marka nie miała łatwych początków i zanim na dobre rozgościła się na światowym rynku motoryzacyjnym, została prawie zamknięta. Sprawdźcie niesamowicie ciekawą historię powstania samochodów BMW!

Co oznacza skrót BMW po polsku?

Skrót BMW oznaczał i do tej pory z resztą oznacza Bayerische Motoren Werke albo Bavarian Motor Works, co w naszym języku tłumaczy się jako Bawarskie Zakłady Silnikowe.

Historia marki BMW

Początki marki BMW sięgają 1916 roku. Za założycieli uznaje się Gustava Otto i Karla Rappa. Pierwszy był niemieckim pionierem lotnictwa w Bawarii i pilotem, a w 1911 roku założył swoją Fabrykę Maszyn Latających Gustav Otto. Na początku zajmował się produkcją samolotów treningowych i zwiadowczych, ale żadne z nich nie sprawdziły się w trakcie wojny. Przedsiębiorstwo zostało wykupione przez konsorcjum MAN AG i kilka banków w 1916 roku, a na jego terenie powstała nowa spółka Bayerische Flugzeugwerke AG, czyli Bawarskie Zakłady Lotnicze.

Z kolei Karl Rappa oraz Julius Auspitzer w 1913 roku założyli Zakłady Silnikowe Rapp Sp. z o.o., ale produkowane przez nich silniki lotnicze nie przechodziły pozytywnie prób, ponieważ miały problemy z tłumieniem drgań, a czasem nawet dochodziło do ich rozrywania. Przedsiębiorstwo zdecydowało się zatrudnić do pomocy Masa Friza, który zaprojektował innowacyjny gaźnik do silnika. Nieco później Karl opuścił firmę, a przedsiębiorstwo zmieniło swoją nazwę na Bayerische Motoren Werke GmbH, czyli Bawarskie Zakłady Silnikowe Sp. z o.o.

Po odejściu Rappa z firmy, nastąpiła głęboka restrukturyzacja. Zakład był zbyt mały, w wyposażeniu nie miał odpowiednich maszyn i nie był na tyle zmodernizowany, by utrzymać się na rynku. Spowodowało to fuzję BMW GmbH i Otto, a firma otrzymała nazwę BFW (Bayerische Flugzeug Werke). W 1918 roku zmieniono ją na BMW AG.

Po zakończeniu I wojny światowej, obowiązujący traktat zabronił produkowania silników lotniczych, co spowodowało produkcję hamulców pneumatycznych (kolejowych). W 1923 roku stworzono pierwszy motocykl, a po 5 latach marka BMW stała się już producentem samochodów. W fabryce w Eisenach wyprodukowano pierwszy model – Dixi 3/15 na licencji brytyjskiego Austina Seven. Model miał otwierany dach, czterocylindrowy silnik i osiągał maksymalną prędkość 80 km/h.

W kolejnych latach pojawiło się BMW 303, które miało 1.2 litrowy silnik. Model był zaprojektowany w całości w monachijskim oddziale BMW.

W okresie II wojny światowej fabryka została przejęta i produkowano w niej silniki samolotowe, z nastawieniem na przemysł zbrojeniowy. W kolejnych latach główny zakład został zbombardowany. Jednakże po zakończeniu wojny nie poddawano się i rozpoczęto naprawę samochodów armii USA, produkcję części zamiennych i motocykli, a nawet narzędzi rolniczych!

W 1951 roku wreszcie nadeszły zmiany. Zaprezentowany został model BMW 501, ale nie pozwoliło to marce uniknąć kryzysu, nawet po wzmocnieniu oferty włoskim modelem Isetta. W planach była sprzedaż niemieckiego koncernu, co mogłoby zmienić całkowicie historię BMW! Nie doszło do transakcji, za sprawą protestów.

W kolejnych latach marka BMW zaczęła się prężnie rozwijać. Wyprodukowano modele BMW 1500, BMW serii 5, BMW serii 3, serii 6, serii 7 i aż po najnowsze modele z czasów obecnych.

Od 1972 roku marka wprowadziła jednolite nazewnictwo z podziałem na klasy – pierwsza cyfra oznacza numer klasy.

Historia logo BMW

Logo BMW ma kolory bawarskiej flagi, ale wbrew powszechnej opinii, najpewniej nie nawiązuje do śmigła samolotu. Jego pierwowzorem miał być okrągły znaczek RAPP Motorenwerk.

Otóż w 1917 roku wpisano BMW do rejestru handlowego i zaprezentowano logo marki, które wywodziło się z emblematu firmy Rapp Motorenwerke, prezentujące figurę konia szachowego na białym tle, który został otoczony czarną obwódką z napisem Rapp Motor.

I ta koncepcja spodobała się BMW, które zachowało czarną obwódkę, ale dodało do niej dwa złote pierścienie i umieściło nazwę marki. Zamiast konia pojawiła się szachownica, tyle że w barwach biało-niebieskich, które symbolizują kolory Bawarii, z którego wywodzi się BMW, ale w odwróconej kolejności. Zrobiono to celowo, bowiem ówczesne prawo zakazywało używania herbów państwowych lub innych symboli w znakach handlowych.

W 1923 roku pojawiły się pierwsze pogłoski na temat skojarzeń ze śmigłem.

Samo skojarzenie ze śmigłem tłumaczono właśnie tą szachownicą. I miało to wiele sensu, jeśli myślało się o początkach BMW i powiązaniach z silnikami lotniczymi, które produkowało przedsiębiorstwo Rapp Motorenwerke. Opinia publiczna przyjęła tę wersję po emisji reklamy z 1929 roku, w której pokazano samoloty z logo BMW na obracającym się śmigle. Celem było wypromowanie nowego silnika lotniczego.

Logo w obecnej formie zostało umieszczone na pojeździe dopiero w 1927 roku, jednakże dopiero logo z 1977 roku stanowi ozdobę pojazdów marki i i pozostało niezmienne do dziś. Jedyną, drobną modyfikacją, na potrzeby samochodów elektrycznych jest umieszczenie logo w jasno niebieskiej obwódce.

Najpopularniejsze modele BMW

Zdecydowanie do najpopularniejszych modeli marki BMW należą:

BMW serii 1 – jedyne modele w klasie kompaktowej, która mają napęd na tylną oś. Samochód ma idealny rozkład masy, co powoduje świetne właściwości jezdne.

BMW serii 3 – w czterech wersjach nadwozia: sedan, kombi, coupe, cabrio. Fani marki najbardziej cenią model E36 z silnikiem S50 w rzędowym układzie sześciu cylindrów.

BMW serii 7 – to już prawdziwa limuzyna wyższej klasy. Duże auto i najbardziej luksusowe, konkuruje z Mercedesem klasy S, Lexusem LS i Audi A8.

BMW serii X – to auta z klasy sportowo-użytkowej, niezwykle popularne. Dostępne modele to X1, X2, X3, X4, X5, X6 i od niedawna również X7.

BMW serii M – to wersja sportowa, która ma nie tylko doskonałe właściwości jezdne, ale również bardzo bogate wyposażenie. Marzenie wielu kierowców!

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt