Napisz
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
20.10.2022

Inteligentny Asystent Prędkości (ISA) - co to jest i od kiedy obowiązuje? - Poradnik Autoplacu

Już od 2024 roku ISA stanie się obowiązkowym standardem w nowych samochodach. Obecnie system zbiera wiele zarówno negatywnych, jak i pozytywnych opinii. Jego zadaniem ma być podniesienie bezpieczeństwa na drogach, ale sposób działania nie do końca przypada do gustu kierowców. Jak działa Inteligentny Asystent Prędkości? Sprawdźcie!

Czym jest inteligentny asystent prędkości? 

To kolejny system, które stanie się standardowym wyposażeniem każdego nowego samochodu. Od 2024 roku ISA, czyli Inteligentny Asystent Prędkości (Intelligent Speed Assistant), będzie wymaganym standardem. Już teraz montuje się go w niektórych modelach samochodów. Znajdziecie go choćby w Fiacie 500X, Hondzie Jazz, Land Roverze Evoque i Mercedesie S-Class. 

Najważniejszym zadaniem Inteligentnego Asystenta Prędkości będzie kontrolowanie prędkości pojazdu i dostosowanie jej do ograniczeń na drodze. Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa poprzez przypominanie kierowcy lub zmuszanie go do przestrzegania limitów prędkości. 

Według danych z Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) aż 75% kierowców przekracza prędkość w obszarze zabudowanym. 

Jak działa inteligentny asystent prędkości? 

ISA w wersji pasywnej będzie jedynie informować kierowcę o przekroczeniu prędkości poprzez sygnały dźwiękowe, drżenie pedału gazu lub kierownicy. Z kolei ISA w wersji aktywnej automatycznie zmniejszy prędkość jazdy poprzez ograniczenie mocy silnika.

A skąd system będzie o tym wiedzieć? W celu zebrania danych na temat limitu prędkości i aktualnej jazdy pojazdu będzie używał system GPS lub system rozpoznawania znaków drogowych. Oczywiście może korzystać również z obu rozwiązań. 

ISA po otrzymaniu informacji o przekroczeniu przez kierowcę prędkości poinformuje o tym prowadzącego pojazd lub dostosuje ją do ograniczenia. Zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej z 23 czerwca 2021 roku, system będzie musiał obejmować:

  • funkcję informacji o ograniczeniu prędkości (SLIF) 

oraz jedną z dwóch: 

  • funkcję ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF), 
  • funkcję regulacji prędkości (SCF). 

Minimalny wymóg zakłada, że w razie przekroczenia prędkości system będzie informował sygnałem dźwiękowym kierowcę o powodowaniu zagrożenia przez czas nie dłuższy niż 5 sekund. 

Inteligentny asystent prędkości - jakie są rodzaje? 

System ISA będzie występował w dwóch wersjach: 

  • ISA w wersji pasywnej – mniej uciążliwy dla kierowcy, będzie mniej ingerował w proces prowadzenia samochodu, a wyłącznie informował o przekroczeniu prędkości sygnałem dźwiękowym. 
  • ISA w wersji aktywnej – system będzie sprzężony z układem hamulcowym i tempomatem, automatycznie dostosowuje prędkość do informacji, które zbierze ze znaków drogowych oraz map. 

Czy inteligentny asystent prędkości jest obowiązkowy? 

Od 6 lipca tego roku (2022) ISA miało być już montowane w nowo homologowanych samochodach. 

Od 7 lipca 2024 roku ISA ma zostać standardem, w który będzie wyposażony każdy nowy samochód, a nawet ten ze starszą homologacją. 

Zalety inteligentnego asystenta prędkości 

Głównym zadaniem systemu ISA będzie zredukowanie liczby wypadków na drogach, które powstają w wyniku nadmiernej prędkości jazdy. Znacznie zwiększy to bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ponadto, zastosowanie standardu może również zmniejszyć spalanie w samochodach. 

Dodatkowymi zaletami systemu ISA będzie zmniejszenie emisji spalin oraz redukcja nadmiernego hałasu w miastach. 

Wady inteligentnego asystenta prędkości 

Z pewnością nie rozwiąże on wszystkich problemów, które są związane z dużą liczbą ofiar wypadków drogowych, powstałych w wyniku nadmiernej prędkości jazdy, ale może zredukować ich ilość. 

Wielu przeciwników systemu ISA wątpi również w skuteczność działania kamer, które mają odczytywać znaki drogowe. Zwłaszcza, że niektóre z nich są zniszczone przez warunki pogodowe, co uniemożliwi ich prawidłowy odczyt. 

Ponadto, sam system może mieć kłopoty w interpretacji zdarzeń na drodze. Zwłaszcza, gdy np.: kierowca wyjeżdżający z MOP-u będzie chciał włączyć się do ruchu na autostradzie, a system odczyta limit prędkości jazdy w wysokości 20 km/h. Problemy mogą się pojawić również przy wyprzedzaniu. 

Dużą wadą jest również to, że przez aktywność systemu ISA kierowca może stracić kontrolę nad pojazdem, jeśli aktywna wersja zaingeruje w prędkość jazdy

Czy kierowca będzie mógł wyłączyć system ISA? 

Możliwość wyłączenia systemu przez kierowcę będzie możliwa podczas jazdy poprzez mocniejsze naciśnięcie pedału gazu, a także przed jazdą w formie częściowej dezaktywacji poprzez wyciszenie sygnałów dźwiękowych i drgań kierownicy. 

Jednakże system ISA będzie automatycznie się włączał po każdym otwarciu drzwi pojazdu.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt