Jakie samochody na E10?
Z dniem 1 stycznia 2024 roku zniknęło popularne na polskich stacjach paliwo PB95, oznaczone jako E5. Zastąpił je nowy rodzaj benzyny – E10, mający jeszcze więcej biokomponentów w swoim składzie, niż jego klasyczny odpowiednik. Nie każdy samochód może tankować nowy rodzaj paliwa. Dowiedzcie się, jak sprawdzić czy Wasze auto może jeździć na E10?
Paliwo E10 co to jest?
To nowy rodzaj paliwa, który obowiązuje w Polsce od 1 stycznia 2024 roku.
Zawiera on 10% bioetanolu i nie bazuje wyłącznie na paliwie kopalnym – ma znacznie więcej składników odnawialnych, co pozwoli zmniejszyć ilość zanieczyszczeń emitowanych do środowiska.
Wprowadzenie paliwa e10 jest odpowiedzią na unijne przepisy, które nakładają na kraje członkowskie obowiązek zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
Paliwo E5 a E10 – jakie są różnice?
Paliwo E5 i E10 różnią się przede wszystkim zawartością bioetanolu – odnawialnego komponentu pochodzącego z biomasy, który ma na celu redukcję emisji CO₂.
W przypadku paliwa E5, udział bioetanolu wynosi maksymalnie 5%, podczas gdy E10 zawiera aż 10% bioetanolu. Zwiększona zawartość bioetanolu w E10 sprawia, że paliwo to jest bardziej ekologiczne, jednak ma swoje ograniczenia.
Bioetanol działa bardziej agresywnie na gumowe i plastikowe elementy w układzie paliwowym, co może prowadzić do szybszego zużycia niektórych części. Z tego powodu nie wszystkie pojazdy są przystosowane do używania E10 – starsze modele mogą być bardziej narażone na uszkodzenia, dlatego przed zmianą na E10 warto sprawdzić zgodność pojazdu z tym paliwem.
Jak sprawdzić czy można zatankować paliwo e10 do samochodu?
Niestety, wprowadzenie nowego paliwa E10 do Polski może oznaczać spore problemy dla właścicieli samochodów ze starszymi silnikami. Zanim zatankujecie, lepiej dowiedzcie się jak sprawdzić, czy auto może jeździć na paliwie E10:
Instrukcja obsługi pojazdu - w większości przypadków producenci zawierają informacje o zgodności z paliwem E10 w instrukcji obsługi auta. Znajdziecie tam sekcję dotyczącą paliw zalecanych do danego modelu, gdzie będzie podany maksymalny poziom zawartości bioetanolu, jaki jest bezpieczny dla Waszego pojazdu.
Oficjalne strony producentów - producenci często publikują informacje o zgodności modeli z paliwem E10 na swoich stronach internetowych. Możecie tam sprawdzić, które roczniki i wersje silnikowe są przystosowane do tego typu paliwa.
Kontakt z serwisem lub dealerem - jeśli nie macie pewności co do informacji zawartych w dokumentacji pojazdu, warto skontaktować się z autoryzowanym serwisem lub dealerem marki. Specjaliści pomogą Wam ustalić, czy Wasz pojazd jest kompatybilny z E10.
Oficjalna baza danych o zgodności paliwowej – możecie to zweryfikować na rządowej stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Wystarczy podać markę, model pojazdu oraz rocznik. Baza to zaufane źródło, stworzone przez branżowe organizacje, wspierane przez producentów.
W przypadku, w którym danego pojazdu nie będzie w wyszukiwarce, można jeszcze sprawdzić informacje na klapce wlewu paliwa.
Jakie auta mogą tankować paliwo E10?
Paliwo E10 może być stosowane w większości nowoczesnych samochodów wyprodukowanych po 2010 roku. W tym okresie wielu producentów zaczęło dostosowywać pojazdy do wyższej zawartości bioetanolu w paliwie, co czyni je kompatybilnymi z nowym rodzajem paliwa.
Większość aut z silnikami benzynowymi, zwłaszcza nowych modeli, może bez problemu korzystać z E10. Tak samo, jednostki z nowoczesnymi układami wtryskowymi mogą być zasilane nowym rodzajem paliwa i nawet będą lepiej zarządzały tą mieszanką.
Producenci, tacy jak Volkswagen, Ford, Toyota, Honda czy BMW dostosowali swoje samochody do E10 zgodnie z unijnymi normami emisji CO₂, dlatego jeśli należycie do grona właścicieli pojazdów tych marek, raczej nie musicie się martwić. Aczkolwiek – zawsze lepiej sprawdzić, czy Wasze auto nie będzie mieć problemów z nowym rodzajem paliwa.
Które samochody nie będą mogły jeździć na paliwie e10?
Nie wszystkie samochody są przystosowane do tankowania paliwa E10 z powodu jego wyższej zawartości bioetanolu, która może wpływać negatywnie na materiały użyte w układzie paliwowym i silniku.
Starsze samochody benzynowe, zwłaszcza wyprodukowane przed 2000 rokiem, mogą mieć problem z nowym rodzajem paliwa. W takich pojazdach często stosowano elementy gumowe i plastikowe, które są bardziej podatne na degradację pod wpływem bioetanolu, co prowadzi do zwiększonego ryzyka awarii układu paliwowego.
Samochody zabytkowe i klasyczne, które są konstrukcyjnie dopasowane do starszych norm paliwowych, mogą wymagać paliwa z niską zawartością bioetanolu lub specjalistycznych dodatków, aby uniknąć problemów związanych z pracą silnika.
Niektóre modele marek premium i sportowych – zwłaszcza starsze wersje luksusowych lub sportowych samochodów, takich jak Porsche czy Ferrari, które były projektowane z myślą o innych standardach paliwowych mogą nie być zgodne z E10.
Pojazdy o wyspecjalizowanych układach paliwowych, czyli niektóre modele o bardziej zaawansowanej, lecz starszej technologii wtrysku paliwa lub układach paliwowych dedykowanych do wyższej jakości paliw mogą mieć problemy z E10.
Czy będzie jeszcze możliwe tankowanie benzyny E5?
Benzyna E5 ma być jeszcze dostępna na stacjach benzynowych w klasie premium.