Jazda z przyczepą – jak to robić, aby było bezpiecznie?
Chcesz wynająć przyczepę kempingową i ruszyć na urlop? A może po raz pierwszy chcesz holować dużą przyczepę towarową, łódkę albo transportować przyczepą konie ? Nie wiesz, jaką przyczepę może holować Twoje auto i na co pozwala Twoje prawo jazdy oraz kiedy uruchomić aplikację e-toll?
Chcesz to robić bezpiecznie i zgodnie z prawem? Przeczytaj koniecznie nasz poradnik!
Jaką przyczepę możesz holować ?
Jeśli masz prawo jazdy kategorii B i jeździsz samochodem o masie całkowitej nieprzekraczającej 3500 kg (osobowym, terenowym, dostawczym), możesz przystąpić do dobrania przyczepy do twojego samochodu.
W przypadku przyczep lekkich (do 750 kg DMC) sprawdź w dowodzie rejestracyjnym samochodu pole O.2, a w dowodzie przyczepy pole F.1. Jeżeli podana wartość jest równa lub ta w samochodzie jest wyższa od tej w przyczepie, można ruszać legalnie w drogę.
Ilość osi w przyczepie nie ma znaczenia, liczy się tylko jej Dopuszczalna Masa Całkowita
Przepisy mówią, że posiadając kategorię B prawa jazdy, możesz dowolnym pojazdem o DMC 3,5 t holować przyczepę lekką. Możesz więc zaczepić przyczepę o DMC 750 kg do samochodu o DMC 3,5 t, co daje sumaryczne DMC zestawu 4250 kg. To jedyna kombinacja, kiedy na „B” można przekroczyć 3,5 t. W innych przypadkach konieczne jest posiadanie kategorii B96 lub B+E prawa jazdy.
Przyczepy ciężkie (powyżej 751 kg DMC) obowiązkowo wyposażone są w hamulec, najczęściej hamulec bezwładnościowy, czyli najazdowy. W dowodzie rejestracyjnym samochodu, w polu O.1, podana jest wartość, jakiej wagi przyczepę z hamulcem może holować Twój pojazd. Wystarczy sprawdzić pole O.1 i wybrać przyczepę o odpowiednim DMC, analogicznie jak w przypadku przyczepy lekkiej.
Bardzo często okazuje się, że nawet niewielkie samochody miejskie klasy B, mogą holować nieduże przyczepy np. kempingowe, dzięki temu, że przyczepa jest wyposażona w hamulec najazdowy.
Zapytaliśmy o interpretację przepisów w Ministerstwie Infrastruktury i taką otrzymaliśmy odpowiedź: „W dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym w rubryce przy kodzie O.1 wpisuje się maksymalną masę całkowitą przyczepy z hamulcem (wyrażoną w kg), a przy kodzie O.2 maksymalną masę całkowitą przyczepy bez hamulca (wyrażoną w kg). Określenie «maksymalna masa całkowita» oznacza największe dopuszczalne obciążenie pojazdu. Wartość tego parametru jest określona przez producenta pojazdu i weryfikowana w procesie homologacji typu pojazdu. Przy kodzie F.3 wpisuje się dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów (wyrażoną w kg). Wartość tego parametru jest jednoznacznie zdefiniowana w odniesieniu do konkretnego pojazdu, przy zachowaniu dopuszczalnych wartości określonych w obowiązujących przepisach krajowych (w § 3 rozporządzenia ministra infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia). Niezależnie od wartości parametrów wpisywanych w rubrykach dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego przy kodach O.1, O.2, F.3, podstawą do kontroli drogowej przyczepy będzie jej rzeczywista masa całkowita w odniesieniu do rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego".
Prawo jazdy kategorii B, B96 I B+E
Dla samochodów osobowych i ciężarowych o DMC 3,5 t wymagane jest prawo jazdy kategorii B. Według przepisów, mając B, można holować przyczepy lekkie, których DMC nie przekracza 750 kg. Przy cięższych przyczepach potrzebna jest kategoria B96 lub B+E.
Kategoria B96 uprawnia do jazdy z przyczepą ciężką, gdy sumaryczne DMC zestawu nie przekracza 4250 kg. Egzamin na B96 nie różni się od egzaminu na B+E, ale nie wymaga kursu.
Posiadacze kategorii B+E mogą holować ciężkie przyczepy o DMC do 3,5 t, dużymi i ciężkimi samochodami (SUV, terenowy, dostawczy o DMC 3,5 t) a także jeździć małymi ciągnikami siodłowymi o DMC 3,5 t z naczepą 3,5 t albo ciągnikiem rolniczym z dwoma przyczepami. Sumarycznie taki zestaw może ważyć nawet 7 t.
Ograniczenia prędkości
Jazda z przyczepą oznacza inne ograniczenia prędkości. W terenie zabudowanym można poruszać się maksymalnie 50 km/h, niezależnie od oznakowania i ilości pasów.
Ograniczenia prędkości w Polsce przedstawia tabela
Podróżując za granicę, warto sprawdzić lokalne przepisy. W Niemczech funkcjonuje „tempo 100” dla certyfikowanych zestawów, które mogą poruszać się z prędkością do 100 km/h. Każdy zestaw spełniający niemieckie przepisy może uzyskać certyfikat „tempo 100” nawet jeżeli nie jest zarejestrowany w Niemczech. Wystarczy przejść badanie na jednej z wielu stacji Dekra w Niemczech.
Opłaty drogowe
System e-TOLL obowiązuje w Polsce dla wszystkich zestawów przekraczających 3,5 t. Kamery na bramkach rejestrują tablice samochodu i przyczepy, sumując ich DMC. Nie ma tu tolerancji wagowej ani wyjątków, nie ma też znaczenia czy jedziemy „na pusto”. Liczy się tylko sumaryczne DMC zestawu. Im nowszy holownik (norma EURO), tym niższe opłaty.
Podsumowanie
Jeśli nie przeładowujesz przyczepy i właściwie rozkładasz na niej obciążenie oraz przestrzegasz przepisów i ograniczeń prędkości, jazda z przyczepą może być przyjemnością. Wbrew powszechnej opinii i modzie na kampery, większość Polaków jeździ na urlop z przyczepą kempingową. Dbajmy więc o nasze wspólne bezpieczeństwo na drogach i dobrze bawmy się kempingach.