Najlepsze ścigacze
Motocykle sportowe wzbudzają od zawsze wiele emocji. Nic w tym dziwnego, te maszyny potrafią się rozpędzić i zapewnić kierowcy solidną dawkę adrenaliny! Jakie ścigacze zasługują na największą uwagę? Jakie uprawnienia trzeba mieć, aby prowadzić te drapieżne maszyny? Sprawdźcie w naszym poradniku!
Ścigacz, czyli jaki motocykl?
Ścigacz to sportowy motocykl, który z powodzeniem może brać udział w wyścigach na torze. Charakteryzuje się drapieżną sylwetką i twardym zawieszenie, które sprawdza się najlepiej na równej nawierzchni. Ścigacze mają specjalnie zaprojektowane owiewki, które zwiększają ich właściwości aerodynamiczne.
Jazda w długą trasę na ścigaczu nie należy do najlepszych pomysłów, choćby ze względu na wymuszoną pozycję półleżącą podczas jazdy tego rodzaju motocyklem. Za to w sportowej jeździe lub na krętych drogach ten jednoślad sprawi się doskonale.
W ścigaczu znajdziecie ostre hamulce, które doskonale reagują na duże prędkości. Sam motocykl waży sporo, dlatego jazda na nim, na początku swojej przygody z jednośladami, nie będzie należała do przyjemnych i bezpiecznych.
Jaka kategoria prawa jazdy jest niezbędna żeby jeździć ścigaczem?
Kategoria A uprawnia do jazdy najszybszymi jednośladami, w tym także ścigaczami. Mając prawo jazdy kategorii A nie musicie zwracać uwagi na parametry technicznie. Niemniej, aby ją zdobyć, należy mieć ukończone 24 lata albo 20 lat, jeśli jako kierowca posiadacie prawo jazdy kategorii A2 od 2 lat.
Najlepsze ścigacze – nasze TOP 5
Aprilia RSV4
Włoski motocykl napędzany jest silnikami V4. W wersji RR 1000 silnik ma pojemność 999,6 cm3, a jego moc maksymalna to 201 KM, przy 13 000 obr./min. Waga motocykla to 204 kg. Szybszym modelem jest Factory 1100, którego silnik liczy pojemność 1078 cm3, oferuje moc 217 KM przy 13 200 obr./min. Dodatkowo jest lżejszy o 5 kg.
BMW S 1000 RR
Niemiecki motocykl z silnikiem o pojemności 999 cm3 porwie niejednego amatora sportowej jazdy. Maksymalna moc jednostki to 207 KM przy 13 500 obr./min. Wersja podstawowa waży 197 kg, a jeśli zdecydujecie się na pakiet M, to spadnie do 193,5 kg. Ekstremalna i droższa wersja tego motocykla oferuje moc 212 KM przy 14 500 obr./min i masą zmniejszoną do 192 kg.
Kawasaki ZX 10 R
Motocykl testowany przez dwóch mistrzów świata – Jonathana Rea oraz Toma Sykes’a robi wrażenie! Rzędowy silnik o pojemności 998 cm3 zapewnia moc maksymalną 203 KM przy 13 500 obr./min. Model ma na wyposażeniu elektroniczny tempomat oraz nowoczesny system IMU Bosc, który umożliwia łatwe zmienianie trybów jazdy.
Ducati Panigale V4
W tym ścigaczu także znajdziecie silnik V4 o pojemności 1103 cm3, w podstawowej wersji moc maksymalna wynosi 214 KM przy 13 000 obr/min. Waga tego modelu to 198 kg, ale można wybrać też lżejszą wersję S o wadze 195 kg.
Suzuki GSX 1300
Bardzo dobra maszyna, która oferuje moc 190 KM przy 9 500 obr./min, jej główną zaletą jest aerodynamika. Maksymalna prędkość motocykla przekracza 300 km/h, a dużym atutem jest jednostronne zawieszenie tylnego koła, dzięki czemu zachowacie pełną kontrolę nad jednośladem, również przy dużych prędkościach.
Cena ścigacza - jaki budżet przygotować?
Ceny ścigaczy różnią się w zależności od modelu, np.: używana Aprilia RSV będzie kosztować Was od 80 do 100 tys. zł, BMW S kupicie już za 60 tys. zł, ale lepsze wersje kosztują nawet 130 tys. zł.
Taniej wypada Kawasaki ZX, które jest dostępne na rynku wtórnym nawet w cenie 25 tys. zł, dwa razy więcej zapłacicie za Suzuki GSX. Z kolei, na zakup Ducati Panigale musicie przeznaczyć co najmniej 120 tys. zł.