29.12.2020

Skrzynia biegów – jakie mamy opcje i co wybrać?

Skrzynia biegów to zdecydowanie jeden z najważniejszych elementów każdego zmotoryzowanego pojazdu. To proste – dzięki niej możliwe jest optymalne i stabilne wykorzystywanie jego możliwości, a także odpowiedni dobór mocy silnika. Pomimo tego, że są to tylko niektóre funkcje, to warto zaznaczyć, że wpływają one istotnie na komfort i bezpieczeństwo jazdy, dlatego odpowiedni wybór skrzyni biegów w naszym pojeździe jest tak ważny. Sprawdź, jakie są główne opcje i jaka będzie najlepsza dla Ciebie. 

Aby zdecydować, jaka skrzynia biegów będzie dla nas najlepsza, warto zrozumieć, czym się tak naprawdę zajmuje. Jest to złożony mechanizm, który pozwala na sprawne przełożenie układu napędowego, aby dostosować możliwości i parametry silnika do aktualnych potrzeb pojazdu. Mówiąc prościej – dzięki skrzyni biegów możliwe jest uzyskanie bezpiecznej prędkości obrotowej silnika, która dopasowana będzie do aktualnej prędkości i obciążenia. A mówiąc jeszcze prościej – to właśnie dzięki niej możesz bez problemu wjechać pod górkę, jechać autem do tyłu czy po prostu bezpiecznie przebywać trasę. Aby jak najlepiej wykorzystać możliwości pojazdu, warto dobrać taki, który posiada odpowiednią dla nas skrzynię biegów. Najpopularniejsze opcje to manualna skrzynia biegów i automatyczna skrzynia biegów, chociaż na rynku znaleźć można też półautomatyczną skrzynię biegów i skrzynię bezstopniową. 

Manualna skrzynia biegów

To najlepsza opcja dla tych, którzy lubią „tradycyjną” motoryzację. Pomimo tego, że opinie co do wygody takiego rozwiązania są podzielone, to klasyczna gałka zmiany biegów posiada spore grono zwolenników. Skrzynia się z kół zębatych, które osadzone są na wałkach, łożysk, a także mechanizmu ich przesuwu. Warto zaznaczyć, że w przypadku manualnej skrzyni biegów istnieją dwie możliwe zmiany przełożenia – nadbieg oraz przełożenie bezpośrednie. Wspomniany nadbieg pozwala w znaczny sposób zaoszczędzić paliwo czy olej, a także zmniejszyć poziom hałasu. Dodatkowo tak zregenerowana skrzynia nie eksploruje tak bardzo elementów całego układu napędowego, a to pozwala na jego dłuższe użytkowanie i rzadszą konieczność naprawy skrzyni biegów. Podsumowując – podstawowymi zaletami „manuali” są tanie zużycie, trwałość, bezawaryjność, a także stosunkowo niska cena. Nie brakuje jednak wad – są nimi między innymi wysokie koszty serwisu i części zamiennych takich skrzyni biegów, dość kosztowna naprawa, a także mniejsza wygoda jazdy, głównie w mieście. 

Automatyczna skrzynia biegów

Opcja ta zdobywa coraz więcej zwolenników. Dlaczego? Bo jest po prostu wygodna i o wiele bardziej komfortowa, niż w przypadku „manuali”. W „automatach” nie ma potrzeby korzystania z gałki, bo biegi zmieniają się same dostosowując swój tryb do aktualnego obciążenia silnika. Mówiąc dokładniej – napęd do kół przekazywany jest za pomocą konwertera momentu obrotowego lub tzw. sprzęgła hydrokinetycznego. Kierowca zmienia jedynie tryby pracy skrzyni, co jest zdecydowanie prostsze niż klasyczne zmienianie biegów podczas jazdy. Dedykowane oprogramowanie automatycznej skrzyni biegów samoistnie bada prędkość pojazdu, a biegi zmieniane są w oparciu o te dane, co jest zdecydowanie o wiele bardziej precyzyjne niż w przypadku klasycznej oceny kierowcy. Skrzynie automatyczne, takie jak chociażby PowerShift w Fordzie, mają sporo zalet. Najważniejsze z nich to między innymi płynna zmiana biegów, szybkość reakcji pojazdu na nowe warunki pracy silnika, a także ogromna wygoda jazdy. Skrzynia ta nie jest jednak pozbawiona wad – naprawy oraz serwis manualnej skrzyni biegów są kosztowne, a diagnostyka często bywa długa i skomplikowana. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku „automatów” ważne jest zwyczajne regularne serwisowanie i prawidłowe użytkowanie, które zdecydowanie pozwolą na uniknięcie większości usterek.

Co wybrać?

Nie ma tutaj złotej rady – przy wyborze odpowiedniej dla siebie skrzyni biegów kieruj się przede wszystkim swoimi indywidualnymi potrzebami. Skrzynia manualna jest o wiele mniej awaryjna, a jej ewentualny serwis jest zwyczajnie tańszy i trwa krócej. „Automaty” z kolei gwarantują ogromną wygodę i komfort jazdy, ale także zwiększają bezpieczeństwo na drodze. W obu przypadkach należy jednak pamiętać o tym, że to odpowiednie eksploatacja oraz kondycja sprzęgła gwarantują jego długie użytkowanie, dlatego nie warto na tym oszczędzać. Należy pamiętać, że aktualnie większość marek/modeli m.in. audi, opel, vw, renualt, peugeot, golf ma w swojej ofercie wersję z automatyczną skrzynią biegów czy manualną. Wybór i preferencje w tym przypadku ustala kupujący. 

19.03.2021

Poznaj samochód hybrydowy – czy warto go kupić?

Przy wyborze odpowiedniego auta bardzo często słyszy się o opcji „hybrydowej”. Ta potoczna nazwa samochodu hybrydowego kryje w sobie nowoczesną technologię, która pozwala na połączenie dwóch rodzajów silników – i to w jednej maszynie! Ze względu na sporą oszczędność takie rozwiązanie jest coraz bardziej popularne, a wielu kierowców zastanawia się nad zakupem właśnie pojazdu spalinowo-elektrycznego. Czym jest samochód hybrydowy i jakie są jego zalety? Sprawdź!
12.03.2021

Silnik widlasty czy rzędowy - który lepszy? Sprawdź czym się różnią

Nie bez powodu to właśnie silnik jest nazywany sercem samochodu – to najważniejszy i najbardziej skomplikowany element każdego pojazdu. To właśnie dzięki niemu maszyna jest w stanie wykonywać pracę i bezpiecznie poruszać się po drodze. Nie każde auto posiada jednak taki sam napęd – często mówi się o wyborze pomiędzy silnikiem widlastym i rzędowym. Sprawdź czym się różnią i co musisz o nich wiedzieć.
04.03.2021

Turbosprężarka. Jak działa i do czego tak naprawdę służy?

Turbosprężarka to współcześnie często występujące dodatkowe doładowanie, które – wbrew powszechnej opinii - znaleźć można nie tylko w sportowych samochodach. Dowiesz się więcej czytając nasz artykuł!