Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
08.11.2022

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce - Poradnik Autoplacu

Brak satysfakcjonującej liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wciąż stanowi dużą barierę zakupu elektryka. Polacy w obawie przed tym, że nie będą mieli gdzie naładować auta nie chcą przesiadać się do zeroemisyjnych pojazdów. Ile jest aktualnie stacji ładowania w Polsce? Czy są one darmowe? Jak działają? Sprawdźcie! 

Jakie są rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych? 

Ładowarki do samochodów elektrycznych można podzielić na dwa główne rodzaje – ładowarki AC (z prądem zmiennym) oraz ładowarki DC (z prądem stałym). 

Ładowarki prądu zmiennego wykorzystują napięcie jednofazowe 230V lub trójfazowe 400V. Maksymalna moc ładowania wynosi od 2 do 12 kW, tempo ich pracy nie jest zbyt duże, czasem zajmuje kilka godzin by naładować całą baterię. Są one jednak znacznie tańsze niż te z prądem stałym. 

Ładowarki DC są najszybszymi na rynku, oferują moc sięgającą nawet 150 kW, co powoduje, że baterię można naładować nawet w 20 minut. Są one jednak bardzo drogie i koszt ich zakupu może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. 

Inny podział ładowarek samochodów elektrycznych 

Ładowarki można jeszcze podzielić ze względu na tempo ich pracy: 

  • Wolne – wykorzystujące prąd zmienny o mocy poniżej 11 kW. 
  • Średnio-szybkie – działające z prądem o mocy od 11 do 22 kW AC. 
  • Szybkie – wykorzystujące prąd od 22 do około 50 kW DC. 
  • Ultraszybkie – o mocy od 100 do 300 kW. W Polsce są jeszcze niedostępne, ale to kwestia czasu, zanim się pojawią w naszym kraju. Spotkacie je wówczas m.in. na autostradach lub w galeriach handlowych. 

Rodzaje wtyczek w samochodach elektrycznych 

Każde auto elektryczne ma inny rodzaj wtyczki, o czym warto pamiętać chcąc je naładować na publicznej stacji ładowania. Wyróżnia się cztery rodzaje: 

  • Typu 1 – te powstały głównie z myślą o Ameryce Północnej i zgodnie z zasadą nie są stosowane w Europie. 
  • Typu 2 – standardowe wtyczki używane w krajach UE, które zostały wybrane przez Komisję Europejską i możecie je spotkać w większość aut elektrycznych w Europie. 
  • Typu 3 – miał stanowić podstawę na europejskim rynku, ale został wyparty przez typ 2, ze względu na lepszy poziom zabezpieczeń. Spotkacie go jednak w Teslach, w związku z marginalną ilością ładowarek tego rodzaju w naszym kraju, właściciele Tesli powinni zawsze mieć odpowiednie przejściówki. 
  • Typ 4 – rodzaj wtyczki, który pochodzi z Azji i jest kierowany właśnie do tamtejszych pojazdów. 

Ile jest w Polsce stacji do ładowania samochodów elektrycznych? 

Na koniec sierpnia 2022 roku w naszym kraju było zarejestrowanych łącznie 54 331 samochodów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym. W okresie od stycznia do sierpnia tego roku ich liczba zwiększyła się o 16 139 sztuk, a więc o 44% więcej niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku. 

Infrastruktura ogólnodostępnych stacji ładowania liczyła z kolei 2 427, a dokładniej 4 659 punktów, z czego 28% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72% to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. 

W sierpniu uruchomiono 134 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania – 228 punktów. Bieżący rozkład stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce możecie podejrzeć tutaj. Ponadto, w aplikacji Yanosik macie do dyspozycji punkty POI na mapie nawigacji, w których zaznaczono stacje ładowania elektryków, a po ich kliknięciu zobaczycie szczegółowe informacje na temat gniazd, które się na nich znajdują i cennik za 1 kW. 

Czy stacje aut elektrycznych są darmowe? 

Aktualnie darmowe stacje ładowania aut elektrycznych w Polsce znajdziecie najczęściej w dużych miastach, które liczą powyżej 100 tysięcy mieszkańców. 

Zlokalizowane są zwykle na parkingach publicznych w centrach miast, na parkingach galerii handlowych, na terenach hoteli i punktów rekreacyjnych czy stacjach paliw. 

Zwykle dostępne są tam ładowarki typu 2. Najszybsze darmowe ładowarki do aut elektrycznych działają z mocą 50 kW. 

A jeśli nie znajdziecie darmowej ładowarki, to pozostają Wam płatne stacje ładowania, które znajdziecie na coraz większej liczbie stacji paliw w naszym kraju. Zwykle trzeba się liczyć z kosztem ładowania około 1,5 - 2 zł za 1kW, w zależności od operatora. 

Ile kosztuje domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych? 

Jeszcze jakiś czas temu, gdy dostępność ładowarek była znacznie mniejsza, chcąc zbudować domową stację ładowania aut elektrycznych, trzeba było liczyć się nawet z kosztem w wysokości 5 tysięcy złotych. 

Aktualnie budowa domowej stacji ładowania samochodu to koszt około 3 tysięcy złotych. Za droższe urządzenia, np.: z 2 gniazdami i większą mocą można zapłacić około 6 tysięcy złotych. 

Taka inwestycja szybko się zwróci, ponieważ za ładowanie auta na stacji paliw zapłacicie około 1,5 – 2 zł za 1 kW, a w domowej stacji wyniesie Was to około 60 groszy za 1 kW.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia