Ikonka wiadomości - Zacznij rozmowę z ekspertem
Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
Ikonka wiadomości - Zacznij rozmowę z ekspertem
Dodaj ogłoszenie za 0zł
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
29.12.2021

Wprowadzony 50 lat temu patent wciąż chroni życie kierowców. Czy wiesz, co to jest?

Dokładnie w 1971 roku Mercedes-Benz uzyskał patent na poduszkę powietrzną, a dokładniej na „urządzenie służące do ochrony podróżujących pojazdem silnikowym przed skutkami zderzenia”. Pierwsze egzemplarze pojazdów marki, które zawierały poduszkę powietrzną dla kierowcy, pojawiły się w 1980 roku – był to Mercedes Benz klasy S. 

Poduszka powietrzna chroni życie 

To jeden z najbardziej innowacyjnych wynalazków Mercedes-Benz w obszarze bezpieczeństwa biernego. Dokładnie w październiku, 50 lat temu, koncern Dailer-Benz AG złożył wniosek o opatentowanie poduszki powietrznej. 

Prace nad tym wynalazkiem trwały już od 1966 roku. Pierwsze egzemplarze, które miały poduszkę powietrzną oraz napinacz pasa bezpieczeństwa wyjechały z linii produkcyjnej wraz z końcem 1980 roku. Oficjalna premiera odbyła się w Amsterdamie, w dniach 5-15.02 1981 roku. 

Z kolei w 1992 roku poduszki powietrzne dla kierowcy oraz pasażera z przodu znalazły się już w standardowym wyposażeniu pojazdów marki. Na początku w klasach S i SL i wariantach 400 E i 500 E. Natomiast w pozostałych wersjach samochodów Mercedesa były dostępne jako opcja. W ostatnich dekadach już znajdziecie je we wszystkich nowych samochodach brandu. 

Wciąż rozwijany wynalazek 

Mercedes-Benz nie spoczął na laurach. Poduszki powietrzne są wciąż udoskonalane. Jedną z innowacji było wprowadzenie poduszek bocznych w 1995 roku, kurtyn powietrznych w 1998 roku, poduszek bocznych, chroniących głowę i klatkę piersiową oraz miednicę, a także poduszek w siedzisku i poduszki w pasie bezpieczeństwa w 2013 roku. 

Dzięki ulepszeniom, które marka wprowadza do standardu swoich samochodów, zmniejszyła się liczba osób rannych oraz zabitych w wyniku wypadków drogowych. Poduszki bezpieczeństwa zredukowały liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach w Niemczech z 18 753 w 1971 roku do 2719 w poprzednim roku. 

Pas bezpieczeństwa i poduszka powietrzna to najlepszy duet 

Od 21 stycznia 1974 roku w RFN wprowadzono obowiązek montowania w nowych samochodach pasów bezpieczeństwa. Popularność zyskały trzypunktowe pasy zwijane, które można było obsłużyć jedną ręką. I tak bezpieczeństwo jazdy znów się polepszyło. W 1980 roku inżynierowie Mercedesa opublikowali efekt swojej nowej pracy – była to poduszka powietrzna po stronie kierowcy, która uzupełniała działanie pasa bezpieczeństwa, a po stronie pasażera napinacz pasa. 

Ten duet doskonale sprawdzał się w sytuacjach ciężkich zderzeń czołowych. Poduszka powietrzna podpierała tułów, podtrzymywała głowę i szyję, a także łagodziła kontakt z kierownicą. Z kolei pasy i napinacze pasów bezpieczeństwa przytrzymywały tułów. 

W 1984 roku napinacze pasów dla kierowcy i pasażera stały się standardowym wyposażeniem Mercedes-Benz. Uruchamiały się razem, a obie osoby znajdujące się z przodu kabiny pojazdu, były przytrzymywane na swoich siedzeniach. 

To nie koniec rozwoju 

W 1987 roku Mercedes-Benz przedstawił poduszkę powietrzną dla pasażera z przodu. Z kolei w 1995 roku napinacz pasa został połączony z ogranicznikiem siły napięcia, co zmniejszyło siłę wywieraną na klatkę piersiową. 

W 2002 roku wprowadzony został prewencyjny system ochrony podróżujących PRE-SAFE, który nie tylko spełniał podstawowe funkcje, ale również obejmował pas bezpieczeństwa, który wyposażono w dodatkowy silnik elektryczny w mechanizmie bezwładnościowym. Dało to możliwość odwracalności napięcia, co powodowało jego aktywację przed wypadkiem, np.: w obliczu niebezpiecznej sytuacji. A gdy do kolizji ostatecznie nie doszło, wówczas pas był ponownie luzowany.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt