Wprowadzony 50 lat temu patent wciąż chroni życie kierowców. Czy wiesz, co to jest?
Dokładnie w 1971 roku Mercedes-Benz uzyskał patent na poduszkę powietrzną, a dokładniej na „urządzenie służące do ochrony podróżujących pojazdem silnikowym przed skutkami zderzenia”. Pierwsze egzemplarze pojazdów marki, które zawierały poduszkę powietrzną dla kierowcy, pojawiły się w 1980 roku – był to Mercedes Benz klasy S.
Poduszka powietrzna chroni życie
To jeden z najbardziej innowacyjnych wynalazków Mercedes-Benz w obszarze bezpieczeństwa biernego. Dokładnie w październiku, 50 lat temu, koncern Dailer-Benz AG złożył wniosek o opatentowanie poduszki powietrznej.
Prace nad tym wynalazkiem trwały już od 1966 roku. Pierwsze egzemplarze, które miały poduszkę powietrzną oraz napinacz pasa bezpieczeństwa wyjechały z linii produkcyjnej wraz z końcem 1980 roku. Oficjalna premiera odbyła się w Amsterdamie, w dniach 5-15.02 1981 roku.
Z kolei w 1992 roku poduszki powietrzne dla kierowcy oraz pasażera z przodu znalazły się już w standardowym wyposażeniu pojazdów marki. Na początku w klasach S i SL i wariantach 400 E i 500 E. Natomiast w pozostałych wersjach samochodów Mercedesa były dostępne jako opcja. W ostatnich dekadach już znajdziecie je we wszystkich nowych samochodach brandu.
Wciąż rozwijany wynalazek
Mercedes-Benz nie spoczął na laurach. Poduszki powietrzne są wciąż udoskonalane. Jedną z innowacji było wprowadzenie poduszek bocznych w 1995 roku, kurtyn powietrznych w 1998 roku, poduszek bocznych, chroniących głowę i klatkę piersiową oraz miednicę, a także poduszek w siedzisku i poduszki w pasie bezpieczeństwa w 2013 roku.
Dzięki ulepszeniom, które marka wprowadza do standardu swoich samochodów, zmniejszyła się liczba osób rannych oraz zabitych w wyniku wypadków drogowych. Poduszki bezpieczeństwa zredukowały liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach w Niemczech z 18 753 w 1971 roku do 2719 w poprzednim roku.
Pas bezpieczeństwa i poduszka powietrzna to najlepszy duet
Od 21 stycznia 1974 roku w RFN wprowadzono obowiązek montowania w nowych samochodach pasów bezpieczeństwa. Popularność zyskały trzypunktowe pasy zwijane, które można było obsłużyć jedną ręką. I tak bezpieczeństwo jazdy znów się polepszyło. W 1980 roku inżynierowie Mercedesa opublikowali efekt swojej nowej pracy – była to poduszka powietrzna po stronie kierowcy, która uzupełniała działanie pasa bezpieczeństwa, a po stronie pasażera napinacz pasa.
Ten duet doskonale sprawdzał się w sytuacjach ciężkich zderzeń czołowych. Poduszka powietrzna podpierała tułów, podtrzymywała głowę i szyję, a także łagodziła kontakt z kierownicą. Z kolei pasy i napinacze pasów bezpieczeństwa przytrzymywały tułów.
W 1984 roku napinacze pasów dla kierowcy i pasażera stały się standardowym wyposażeniem Mercedes-Benz. Uruchamiały się razem, a obie osoby znajdujące się z przodu kabiny pojazdu, były przytrzymywane na swoich siedzeniach.
To nie koniec rozwoju
W 1987 roku Mercedes-Benz przedstawił poduszkę powietrzną dla pasażera z przodu. Z kolei w 1995 roku napinacz pasa został połączony z ogranicznikiem siły napięcia, co zmniejszyło siłę wywieraną na klatkę piersiową.
W 2002 roku wprowadzony został prewencyjny system ochrony podróżujących PRE-SAFE, który nie tylko spełniał podstawowe funkcje, ale również obejmował pas bezpieczeństwa, który wyposażono w dodatkowy silnik elektryczny w mechanizmie bezwładnościowym. Dało to możliwość odwracalności napięcia, co powodowało jego aktywację przed wypadkiem, np.: w obliczu niebezpiecznej sytuacji. A gdy do kolizji ostatecznie nie doszło, wówczas pas był ponownie luzowany.