Napisz
Radio Yanosik
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Radio Yanosik
Radio Yanosik
Aktualności
Co nowego?
Blog
Blog
Program Ambasadorski
Program Ambasadorski
NOWOŚĆ
Lupa - sprawdź VIN
Sprawdź VIN
Dolar - wycena auta
Wyceń auto
Dolar - finasowanie auta
Finansowanie
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
25.07.2024

Wrażenia z jazdy - Alfa Romeo Stelvio Q4

Do naszej redakcji trafiła Alfa Romeo Stelvio Q4. To nie był mój pierwszy kontakt ze Stelvio, jakiś czas temu jeździłem pierwszą wersją, przed liftingiem. Wersja Q4, którą miałem przyjemność testować była aktualnym wcieleniem Stelvio, które można obecnie nabyć w salonach. Włosi słyną z wyjątkowego designu. Stelvio produkowane od 2016 roku, jest po prostu pięknym samochodem ale zacznijmy od początku. 

Alfa Romeo: sportowy duch i korzenie w motorsporcie  

Samochody Alfa Romo od zawsze były kojarzona z motorsportem, to była pierwsza marka w Formule 1, którą zresztą wymyślili włosi. Alfa Romeo bezpośrednio rywalizowała z Mercedesem, Maseratti i Ferrari. W latach 50, model 158/159 Alfetta zdobywa mistrzostwo dwa lata z rzędu, w 1950 roku kierowca Giuseppe „Nino” Farina, następnie w 1951 roku Juan Manuel Fangio. Od 1965 pierwszeństwo w wyścigach Formuły 1 przejmuje Ferrari, natomiast Alfa Romeo przestawia się na wyczynowe wozy turystyczne wprowadzając legendarny model Alfa Romeo GTA  co oznacza GTA oznacza Gran Turismo Allegerita, co oznacza konstrukcja lekka „odelżona”.  
 

W tamtych czasach nikt nawet nie myślał, żeby budować sportowe wozy z przednim napędem. Później, przez wiele lat Alfa Romeo, produkowała piękne samochody osobowe, technicznie spokrewnione z modelami Fiata a więc przednionapędowe.  
W końcu, w 105. rocznicę istnienia marki Alfa Romeo, w odnowionym muzeum marki w Arese niedaleko Mediolanu, 24 czerwca 2015 roku, została po raz pierwszy zaprezentowana Giulia w sportowej 510 konnej wersji Quadrifoglio. Auto zbudowane zostało na bazie tylnonapędowej płyty podłogowej „Giorgio”, wykorzystywanej w obecnie produkowanych modelach Maserati.  

Początki modelu Stelvio 

Rok później, podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles w 2016 roku, po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano dużego SUV’a Stelvio. Auto zostało zbudowane na tej samej płycie z której korzysta m.in. Giulia ale SUV został wyposażony w stały, poważny, napęd na cztery koła, bazujący na samoblokujący się mechanizmie różnicowym Torsen. 
Skąd się wzięła nazwa Stelvio? 
Nazwa Stelvio pochodzi od nazwy najwyższej w Europie przejezdnej przełęczy - "Passo Dello Stelvio". Charakterystycznym elementem Alfa Romeo jest atrapa chłodnicy, tzw. scudetto.  

Co wiemy o modelu Alfa Romeo Stelvio Q4? 

Wersja Q4, została wyposażona w silnik 2.0 MultiAir Turbo o mocy 280 KM, połączono go z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła. Dla uczczenia autentycznych korzeni marki Alfa Romeo, Stelvio ma silnik ustawiony wzdłużnie a sam samochód ma sportową, bardziej tylnonapędową charakterystykę.  

Tuż przy kole kierownicy wyrastają ogromne łopatki do zmiany biegów. Obsługa kierunkowskazów wymaga przyzwyczajenia. Stelvio Q4 przyśpiesza do "setki" w 5,7 s i chyba tylko elektronika utrzymuje w ryzach jej dziki charakter. Na szybko przejeżdżanych zakrętach, gdyby nie ESP i inne kontrole trakcji, można by je pokonać pięknym czteronapędowym slajdem.  

Nie można nie wspomnieć o dźwięku turbodoładowanego silnika, który brzmi równie pięknie. W połowie 2020 roku samochód przeszedł pierwszy face lifting a do wyposażenia opcjonalnego dołączył tytanowy wydech opracowany przez inżynierów z Akrapović i to jest już wręcz aria dla petrolheadów. 

We wnętrzu pojazdu zmieniono kierownicę, lewarek zmiany biegów, zmodyfikowana została konsola środkowa. Klienci mogli wybrać kolor pasów bezpieczeństwa, a standardowe fotele wymienić na kubełkowe, wykonane z karbonu sportowe Sparco. Czy może być coś bardzo włoskiego? 

W październiku 2022 roku auto przeszło drugą, bardziej rozleglejszą modernizację. Zmiany zaszły zarówno z przodu, jak i wewnątrz oraz w gamie silnikowej. Zastosowano nowy układ żarników w reflektorach, nawiązujący do Alfa Romeo Tonale. Zmodernizowano również grill oraz tylne światła, Stelvio ma przydymione klosze z czarnym błyszczącym wykończeniem. 

W kokpicie można znaleźć elegancki elektroniczny zestaw wskaźników. Nowy 12,3-calowy wyświetlacz przekazuje dane w trzech różnych stylach: nowoczesnym Evolved, minimalistycznym Relax i Heritage, który nawiązuje do wskaźników Alf Romeo z lat 60. i 70. XX w. I właśnie ten podobał mi się najbardziej. 

Alfa Romeo Stelvio Q4 – dane techniczne 

  • Silnik: R4/1995 ccm 
  • Moc/obr.: 280KM/5250 obr./min. 
  • Maks. moment obr.:  400 Nm/2250 obr./min. 
  • Skrzynia biegów: automatyczna 8b 
  • Napęd: stały na 4 koła 
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,7 s 
  • Prędkość maks.: 230 km/h 
  • Wymiary (dł./szer./wys.): 4687/1903/1671 mm 
  • Rozstaw osi: 2818 mm 
  • Opony: 255/40R21 
  • Masa wł.: 1660 kg 
  • Pój. zbiornika paliwa: 64 l 
  • Maksymalna pojemność bagażnika: 525 l 
  • Średnie zużycie paliwa w teście:  10,7 l 
  • Emisja CO2: 197 g/km 

Alfa Romeo Stelvio Q4 wg cennika na 2023 r. kosztuje 289 600 zł. 

Jeżeli szukasz nowej albo używanej Alfa Romeo Stelvio, przejrzyj ogłoszenia na naszym portalu https://autoplac.pl/oferty/samochody-osobowe/alfa-romeo/stelvio 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyNauka i technologiaFormy finansowaniaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt

Zdjęcie miasta z lotu ptaka