Ikonka wiadomości - Zacznij rozmowę z ekspertem
Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
Ikonka wiadomości - Zacznij rozmowę z ekspertem
Dodaj ogłoszenie za 0zł
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
18.02.2023

Jak działa samochód hybrydowy?

Samochody hybrydowe stają się coraz popularniejsze wśród polskich kierowców i ich widok na drogach już nikogo nie dziwi. Hybrydy pozwalają sporo zaoszczędzić na paliwie, a do tego cieszą wysokim komfortem pracy. Jak działają różne rodzaje hybryd? Które z nich były najciekawszymi modelami w minionym roku? Sprawdźcie!

Samochód hybrydowy - co to takiego?

Samo słowo „hybryda” ma wiele znaczeń, najprościej tłumacząc jest to składowa kilku pozornie niepasujących do siebie elementów. W sektorze motoryzacyjnym hybrydą będzie połączenie dwóch różnych od siebie rodzajów napędów, które poruszają jeden pojazd.

W samochodach hybrydowych znajdziecie właśnie dwa różne silniki: spalinowy oraz elektryczny, to one napędzają auto. Rozwiązanie jest o wiele bardziej ekonomiczne – zużycie paliwa jest znacznie niższe, tak samo jak emisja dwutlenku węgla oraz innych zanieczyszczeń. Powoduje to, że auta hybrydowe są bardziej ekologiczne.

Rodzaje hybryd

Obecnie na rynku możecie znaleźć już kilka rodzajów hybryd, które różnią się od siebie budową, sposobem działania, oszczędzania paliwa oraz wpływu na środowisko. Poznajcie różne rodzaje hybryd.

Miękkie hybrydy - czym jest mild hybrid MHEV?

Miękkie hybrydy (mild hybrid, MHEV), czyli te o najprostszym systemie, który wymaga najmniejszej interwencji w konstrukcję auta. W tym rodzaju silnik elektryczny nie jest silnikiem trakcyjnym, a więc nie napędza samodzielnie samochodu. W najprostszych układach mały silnik elektryczny zastępuje rozrusznik i alternator, co powoduje, że układ start-stop wyłączający silnik spalinowy po zatrzymaniu samochodu działa praktycznie niezauważalnie. Cały układ ma opcję odzyskiwania energii podczas hamowania i gromadzenia jej w osobnej baterii zasilającej urządzenia pokładowe w czasie postoju, z wyłączoną jednostką spalinową. W mocniejszych układach, które mają osobną instalację o mocy 48V i większą baterię, miękkie hybrydy wspomagają swoim momentem obrotowym silnik spalinowy, gdy ten tego najbardziej potrzebuje, czyli w czasie ruszania i przyspieszania. Do zalet tego rozwiązania należy pełną bezobsługowość i mniejsze o 10-15% zużycie paliwa.

Full hybrid, FHEV - co oznacza pojęcie pełnej hybrydy?

Pełne hybrydy (full hybrid, FHEV) – w nich silnik elektryczny jest znacznie mocniejszy, co powoduje, że może stanowić jednostkę trakcyjną. Do podstawowych zadań tego silnika należy jednak wspomaganie spalinowej jednostki. Baterie w nim ładują się dzięki odzyskiwaniu energii z hamowania lub doładowują się przez pracę silnika spalinowego w czasie jazdy. Ten układ zamknięty zwykle składa się z systemu równoległego, w którym napęd z silnika spalinowego lub elektrycznego, a nawet obu naraz, trafia na koła pojazdu.

Hybryda szeregowa - co to takiego?

Jeśli mówimy o hybrydzie szeregowej, to– w tym układzie silnik spalinowy jest generatorem, a napęd jest realizowany przez silnik elektryczny. Nie jest to popularne rozwiązanie, ale znajdziecie je choćby w Hondzie Jazz lub HR-V. Te auta są oszczędne w jeździe miejskiej, ale na trasie już tracą swoje zalety.

Hybrydy Plug-in, PHEV - zaawansowany układ silnika spalinowego i elektrycznego

Hybrydy Plug-in (plug-in hybrid, PHEV) to najbardziej zaawansowany układ, w którym znajdziecie dwa silniki: spalinowy i elektryczny. Niemniej ten rodzaj hybrydy ma znacznie większy zestaw baterii, a zasięg na samym prądzie wyniesie nawet kilkadziesiąt kilometrów. Auta PHEV mogą być ładowane z zewnętrznego źródła energii elektrycznej, tak samo jak elektryki. Przy dobrej eksploatacji hybrydy PHEV można uzyskać satysfakcjonująco niskie zużycie paliwa, nawet 2 litrów na 100 km! Dużą zaletą tego rodzaju hybrydy jest możliwość przejechania kilkudziesięciu kilometrów w trybie wyłącznie elektrycznym, co daje idealne rozwiązanie do jazdy po mieście, jednak minusem jest częsta konieczność ładowania baterii i koszt zakupu.

Zalety samochodów hybrydowych

Do największych zalet samochodów hybrydowych należy ich ekonomiczny i ekologiczny charakter. Konstrukcja hybryd pozwala na zachowanie imponującej mocy silnika, a także dobrych parametrów jazdy, takich jak prędkość maksymalna czy przyspieszenie. Trzeba przyznać, że parametry techniczne są coraz lepsze, gdyż inżynierowie znajdują coraz nowocześniejsze metody na polepszenie pracy aut hybrydowych. Cicha praca silnika w hybrydach to także duży plus dla użytkowników, chociaż nie każdy może lubić brak wyraźnego dźwięku pracy silnika w trasie.

Ekonomiczne podejście do spalania paliwa w hybrydach kusi coraz większą liczbę kierowców. Umiejętna eksploatacja samochodu hybrydowego pozwala kilkukrotnie obniżyć zużycie paliwa, przy zachowaniu tych samych osiągów.

Ekologiczny charakter samochodów hybrydowych pozwala na znacznie niższą emisję spalin, co wpływa zarówno pozytywnie na środowisko, jak i na użytkownika.

Jaką hybrydę typu plug-in wybrać?

Obecnie na rynku znajdziecie coraz więcej ofert atrakcyjnych samochodów hybrydowych, w różnych typach nadwozia. Sprawdźcie kilka najlepszych modeli z 2022 roku.

Mercedes C300e – na jednym ładowaniu przejedzie ponad 100 km, dzięki zestawowi akumulatorów o pojemności 25,4 kWh. Baterię można naładować w gniazdku 230V w ciągu 14 godzin. Moc silnika elektrycznego to 129 KM, a benzynowego 204 KM. Bezemisyjnie możecie jechać tym modelem z prędkością maksymalnie 140 km/h.

Skoda Octavia iV – akumulator w tym aucie ma pojemności 13 kWh, a więc przejedziecie na nim około 60 kilometrów. Łączna moc silników wynosi 245 KM, a zużycie paliwa przy regularnym ładowaniu baterii to 2-3 l/100 km. Po rozładowaniu akumulatora spalanie zwiększy się do 5 l/100 km, co daje bardzo niski wynik.

Hybrydowa Kia Sportage PHEV – pod maską znajdziecie silnik spalinowy 1.6 o mocy 180 KM oraz silnik elektryczny, który ma moc 85 KM, razem 265 KM. Zasięg to około 50 km w trybie zero emisyjnym.

Peugeot 308 Hybrid PHEV – spalinowy silnik 1.6 oferuje moc 150 KM, a elektryczny 110 KM, łączna moc to 180 KM w słabszej wersji, w mocniejszej 225 KM. W tym modelu znajdziecie akumulatory o pojemności 12,4 kWH, które pozwolą Wam przejechać maksymalnie 60 km.

Ford Kuga Plug-In-Hybrid – pod maską znajduje się wolnossący silnik benzynowy o mocy 2,5 l i 154 KM, który współpracuje z elektryczną jednostką o mocy 132 KM, łącznie oferując 225 KM. Akumulator o pojemności 14,4 kWh pozwoli Wam przejechać około 50 km.


 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt