Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
22.08.2022

Jak wybrać używane samochody elektryczne i hybrydowe? Porady Autoplacu

Hybrydy i elektryki stają się coraz popularniejsze wśród zmotoryzowanych. W naszym kraju można je już o wiele częściej spotkać na trasie, niż jeszcze kilka lat temu. Elektryfikacja samochodów to zjawisko globalne, coraz więcej producentów wprowadza do swojej oferty pojazdy hybrydowe lub całkowicie elektryczne. Wy również interesujecie się zakupem auta elektrycznego lub hybrydowego? Sprawdźcie, jak wybrać dobry, używany, pojazd ekologiczny. 

BEV, HEV i PHEV – to musisz wiedzieć 

BEV to samochody elektryczne, a dokładniej Battery Electric Vehicle. Nie mają silnika spalinowego pod maską, a napęd realizowany jest przy użyciu silnika lub silników elektrycznych. 

HEV to samochody elektryczne hybrydowe, a więc Hybrid Electric Vehicle. Te pojazdy mają silnik spalinowy, ale dodatkowo są wyposażone w jeden lub dwa motory elektryczne. Bateria jest mała, ale pozwala na pokonywanie krótszych odcinków na prądzie. Co ważne – takiego akumulatora nie doładujecie z zewnątrz, to komputer decyduje o podziale pracy między jednostką spalinową a elektryczną. 

PHEV to również samochody elektryczne hybrydowe, dokładniej Plug-in Hybrid Electric Vehicle, które oznaczają możliwość doładowywania pojazdu prądem z gniazdka oraz wymuszania jazdy w trybie wyłącznie elektrycznym. Mają znacznie większą baterię niż przeciętne hybrydy, a dodatkowo mogą przejechać kilkadziesiąt kilometrów w trybie bez emisyjnym. 

mHEV czyli tzw. Mild Hybrid Electric Vehicle – miękką hybrydę. To auto spalinowe, które ma malutkie wsparcie silnika elektrycznego, który jest zwykle zintegrowany z alternatorem lub rozrusznikiem. Nie można go wykorzystać do jazdy na prądzie, ale wspiera jednostkę spalinową w trakcie rozpędzania lub jazdy na jałowym biegu. 

Fuell Cell – to auto elektryczne, ale zasilane ogniwami wodorowymi.  W tym pojeździe prąd jest wytwarzany przez ogniwa paliwowe, a sama energia jest wytwarzana na bieżąco. W Polsce póki co nie jest jeszcze zbyt popularnym środkiem transportu, głównie za sprawą braku infrastruktury do tankowania wodoru. 

Co jest lepsze hybryda czy elektryk? 

Wszystko zależy od Waszych potrzeb. W autach elektrycznych kultura pracy jest na bardzo wysokim poziomie, głównie za sprawę silników, które nie emitują żadnych drgań, a także pracują bezgłośnie. W hybrydach nie jest tak łatwo – po załączeniu akumulatora umożliwiającego jazdę na prądzie zyskują równie wysoką kulturę pracy co samochody elektryczne, jednak po wyczerpaniu baterii, wchodzą w tryb pracy silnika spalinowego. Inaczej wygląda sytuacja również z hybrydami równoległymi, których silniki elektryczny i spalinowy pracują razem. 

Ważne jest również przyspieszenie – w elektrykach silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym od samego startu, a więc nie trzeba go wkręcać w wysokie obroty. To powoduje, że elektryki mają lepsze przyspieszenie od aut spalinowych. 

Na korzyść aut elektrycznych przemawia również prostota ich konstrukcji – silniki, które je napędzają składają się wyłącznie z jednej ruchomej części – rotora. A ten pracuje w bardzo sterylnych warunkach, w porównaniu do silnika spalinowego. Poza tym, silnik spalinowy, którego budowa jest znacznie bardziej skomplikowana, wymaga zastosowania dodatkowych instalacji, takich jak układ chłodniczy, paliwowy czy wydechowy. A jeśli do tego wszystkiego dodacie jeszcze silnik elektryczny i konieczność zestrojenia jego pracy z silnikiem spalinowym, to wiecie, że układ napędowy w hybrydzie jest o wiele bardziej skomplikowany, niż w elektryku. 

Poza tym wszystkim, warto również przyjrzeć się kosztom. Do ogromnych zalet aut elektrycznych wlicza się niskie koszty eksploatacji. Pokonanie 100 km elektrykiem ładowanych w domowej sieci, to koszt do 10 zł, gdzie dla auta spalinowego (w zależności od spalania, przyjmijmy 5 l/100 km) będzie to już około 37 zł. 

Hybrydy mają swoje wady – jakie? 

Auta hybrydowe wciąż dużo kosztują, a także mają niską efektywność energetyczną porównując je z autami elektrycznymi. Sprawność utrzymuje się na poziomie 60%, co jest lepszym wynikiem niż w samochodach z napędem spalinowym, ale wciąż niższym niż w elektrykach. Poza tym głównym problemem aut hybrydowych jest brak infrastruktury. 

W samochodach hybrydowych często występuje również niewielkich rozmiarów bagażnik, co mocno ogranicza możliwości przewozu rzeczy. To efekt zamontowania baterii, która zmniejsza przestrzeń użytkową auta. Ponadto, samo auto waży znacznie więcej, ze względu na akumulatory, a i te potrafią być dość kapryśne. Często wielu kierowców skarży się na małą wytrzymałość akumulatorów, jak również na dodatkowe wydatki związane z naprawą dwóch jednostek silnikowych. 

Czy warto kupić używany samochód hybrydowy? 

Używane auto hybrydowe będzie opłacalnym zakupem dla osób, które bardzo dużo jeżdżą po mieście. Są o wiele bardziej ekonomiczne w miejskim obszarze, aniżeli auta spalinowe. A do tego ich proste silniki benzynowe, które są wolnossące i niewysilone poradzą sobie z wszelkimi wyzwaniami miejskiej infrastruktury przy niewielkim koszcie. Używana hybryda nie nadaje się dla osób, które chcą nią jeździć w trasy – zużywa sporo paliwa, a silnik elektryczny będzie dla niej bezużyteczny. 

Rynek samochodów hybrydowych jest zdominowany przez firmy japońskie – Toyota, Lexus i Honda są najłatwiejsze do znalezienia. Wśród ogłoszeń na rynku wtórnym znajdziecie Priusy, Aurisy, Lexusy, Hondy Civic, Insight i CR-Z. 

I to najpewniejszy wybór, jeśli chodzi o zakup używanych samochodów hybrydowych. Ci producenci mają największe doświadczenie i najbardziej wykwalifikowane serwisy w obsłudze pojazdów hybrydowych. 

Samochody również należą do dość tanich w utrzymaniu, jak również w naprawach. Baterie można dokupić za rozsądną cenę. Wyjątkiem jest Lexus, do którego nowa bateria będzie kosztować około kilku tysięcy złotych. 

Decydując się na używaną hybrydę musicie pamiętać, aby ją regularnie używać. Inaczej akumulator może się całkowicie rozładować i nie będziecie możliwości ponownego ładowania. W hybrydach wystarczy je rozładować do poziomu 20-30%, aby już akumulatory zastrajkowały. 

Czy warto kupić używany samochód elektryczny? 

W 2020 roku w Polsce ponad 60% nowo zarejestrowanych aut stanowiły używane pojazdu. W przypadku elektryków była to około ¼ zakupionych samochodów. W innych krajach europejskich nowe samochody elektryczne kosztują podobnie do używanych odpowiedników, a więc przy tak korzystnych warunkach niewielu Europejczyków decyduje się na zakup używanego elektryka. A to oznacza, że będą one trafiały do Polski. 

Proces zakupu używanego pojazdu elektrycznego nie różni się od zakupu klasycznego samochodu spalinowego. O tym, jak do tego podejść przeczytacie tutaj

Ze swojej strony możemy dodać, że wbrew pozorom żywotność ogniw w elektrykach nie spada tak szybko, aby rezygnować z zakupu pojazdu na rynku wtórnym. Optymalna pojemność baterii, czyli 70%, powinna się utrzymywać w perspektywie 800-1000 pełnych ładować, co jest równe przebiegowi do 200 tysięcy kilometrów. 

Ponadto, producenci samochodów elektrycznych obejmują ogniwa gwarancją do 8 lat lub do 160 tysięcy kilometrów, a także oferują ich wymianę przy zachowaniu pojemności akumulatora mniejszej niż 70% w czasie objętym gwarancją. 

A, że autami elektrycznymi jeździ się głównie lokalnie, to osiągnięcie takiego przebiegu zajmuje dużo czasu. 

Auto elektryczne to udana inwestycja ze względu na niskie koszty utrzymania. Nie będziecie musieli wymieniać w tym pojeździe rozrządu, sprzęgła czy układów hamulcowych lub tych, których po prostu w nim nie ma, w przeciwieństwie do aut spalinowych (układ paliwowy, chłodniczy, wydechowy). Poza tym, jako użytkownicy elektryków możecie liczyć na darmowe strefy parkowania, jazdę buspasami i szybsze pokonywanie tras w godzinach szczytu w mieście. 

Samochód elektryczny idealnie sprawdzi się dla kogoś, kto szuka środka transportu do pracy, na zakupy, do odwiezienia dzieci do szkoły. Idealnie, jeśli dodatkowo mieszka się w domu i można go ładować w nocy, gdy energia jest tańsza. 

A jaki samochód elektryczny warto kupić? Przeczytajcie o tym tutaj.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia