Luksus i ekologia w jednym! Renault Clio Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid
Clio Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid to najnowsza propozycja marki Renault. Wygląda ciekawie, jest zwinne, komfortowe i ma swój francuski styl a oszczędny napęd hybrydowy gwarantuje dobre osiągi. Czy to jest fenomen tego modelu ?
Renault Clio 2024
Renault Clio od lat cieszy się ogromną popularnością na europejskim rynku. W 2023 roku był drugim najczęściej wybieranym samochodem na starym kontynencie, a pierwszym jako model spalinowy. W Polsce, tylko w pierwszej połowie 2023 roku sprzedano ponad 100 tysięcy egzemplarzy nowego Clio.
Wygląd i styl
Wystarczył lifting, by Clio zyskało więcej charakteru. Nowy pas przedni z charakterystycznymi LED-ami w dolnej partii zderzaka, nawiązującymi do logo marki. Z tyłu zmieniono lampy na takie z przezroczystymi kloszami. Renault określa styl nowego Clio jako „Renaulution”, dla mnie jest dynamiczny i nowoczesny. Clio mierzy lekko ponad 4m długości, co czyni go jednym z większych przedstawicieli segmentu B. Klamka tylnych drzwi schowana jest w ramie okna. Dzięki przyciemnionym tylnym szybom, Clio wygląda jak „trzydrzwiówka” – ja lubię to rozwiązanie i zupełnie nie przeszkadza mi, że jest mało praktyczne.
Wersja Esprit Alpine, która pojawiła się w ofercie zamiast R.S. Line, wyróżnia się opcjonalnym matowym lakierem Rafal Grey, diamentowym wykończeniem grilla, innym dyfuzorem oraz 17-calowymi felgami i emblematach z napisem Esprit Alpine. Te sportowe akcenty dodają Clio eleganckiego wyglądu. Szaro matowe Renault wyglądało „charakternie”. Jakoś od razu było widać, że to nie jest zwykła wersja.

Wnętrze, wyposażenie i bagażnik
We wnętrzu, pierwsze co rzuca się w oczy to sportowe przednie fotele z logo Alpine, wykończone ciekawym materiałem na środku i wegańską skórą na boczkach. Podobnym materiałem wykończono deskę rozdzielczą i drzwi. Pierwsza myśl gdy to zobaczyłem - kultowe Renault 5 GT albo Clio Williams. Do tego pasy bezpieczeństwa z niebieską lamówką, dyskretna mała flaga Francji na desce rozdzielczej i na przednich fotelach oraz bardzo ciekawa szara podsufitka – taka „Francja-Elegancja”.
Nowa, wykończona skórą, kierownica wersja Esprit Alpine świetnie leżała w dłoniach. Nie za duża, nie za mała o idealnej grubości wieńca. Odświeżone wirtualne zegary o przekątnej 10,25 cala oraz system multimedialny z pionowym ekranem o przekątnej 9,3 cala, bezprzewodowo obsługiwał Apple CarPlay i Android Auto. Całość była czytelna i prosta w obsłudze.

Bagażnik hybrydowej wersji Clio miał pojemność 301 litrów. To jest o 90l mniej w porównaniu do wersji spalinowej – gdzieś trzeba było schować baterię. Do bagażnika mieszczą się duże tygodniowe zakupy z marketu spożywczego i to w sumie tyle. Jeżeli jeździmy we dwoje, na wyjazd zawsze możemy złożyć asymetrycznie dzielone tylne opacie. Za to pod podłogą bagażnika znajdziemy dojazdowe koło zapasowe.
Przestronność
Renault Clio Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid oferuje wystarczająco dużo przestrzeni z przodu, a tylna kanapa jest wygodna dla dwóch osób średniego wzrostu. Jak na auto miejskie, jest całkiem przyzwoicie. Nie oszukujmy się, samochody klasy B to najpopularniejszy segment w starzejącej się Europie, niestety z tyłu rzadko kiedy ktoś jeździ. Na tylnej kanapie są oczywiście isofix’y.

Osiągi i spalanie
Nie oszukujmy się, Clio Esprit Alpine nie ma osiągów Clio R.S. – to jest zupełnie inna koncepcja samochodu. Układ napędowy Clio E-Tech Full Hybrid, o mocy 145 KM, to połączenie benzynowego silnika 1.6 16v z silnikiem elektrycznym. Automatyczna wielostopniowa skrzynia biegów Multimode i baterie o pojemności 1,2 kWh zapewniają płynne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy. Samochód ma bardzo dobrą dynamikę, spokojnie wystarczającą do jazdy po dużym mieście.
Renault Clio Esprit Alpine jest zaskakująco oszczędne w jeździe miejskiej. Średnie zużycie paliwa w teście wyniosło 4,9 l/100 km (warszawskie korki). Nie wyjechałem tym samochodem za miasto, zupełnie nie czułem potrzeby aby opuszczać jego naturalne środowisko.
Frajda z jazdy
To tak naprawdę jest najważniejsza część tego testu. Renault Clio Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid to samochód, który daje ogromną frajdę z jazdy. Zawieszenie było sprężyste, a układ kierowniczy działał lekko ale precyzyjnie. Clio w mieście było zwinne i dynamiczne, a napęd hybrydowy pracował naprawdę płynnie. Chcecie jeszcze więcej fanu? Na centralnej konsoli był taki magiczny przełącznik, dzięki któremu uruchamiało się tryb SPORT. Deska podświetlała się na czerwono a Clio zaczynało inaczej burczeć.
Za każdym razem kiedy wsiadałem do szarego Clio Esprit Alpine i włączałem przycisk SPORT, czułem że razem ze mną, tak duchowo, podróżują Jean Rédélé, Amédée Gordini, Jean Ragnotti i Sir Frank Williams (jeżeli nie wiecie o kogo chodzi, to poszukajcie sobie tych nazwisk w Wikipedii). Każdy z nich był w pewien sposób ojcem tego samochodu.
Clio Esprit Alpine jest powrotem do dobrej starej szkoły, którą czuć było w klasycznych sportowych modelach marki Renault. Nie są to najszybsze sportowe wozy na świecie, ale są za to eleganckie, zwinne, zgrabne i wysublimowane. Jazda Clio była bardzo przyjemna i komfortowa, właściwie nie chciało się z niego wysiadać.
Za każdym razem kiedy jednak musiałem wysiąść z szarego Clio, patrzyłem na niego a uśmiech sam pojawiał się na mojej twarzy. W wielu nowoczesnych samochodach, bardzo często brakuje tego pierwiastka.

Cena
Cena Clio w wersji Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid zaczyna się od 118 900 zł, a z dodatkowym wyposażeniem może kosztować 129 200 zł. To nie jest mało jak na miejskie auto, ale konkurencja wcale nie jest tańsza. Toyota Yaris w usportowionej wersji, również ma podobne ceny. Peugeot 208 1.2 PureTech GT miękka hybryda kosztuje 124 750 zł, ale to Clio Esprit Alpine wyróżnia się sportowym charakterem i bogatym wyposażeniem.
Specyfikacja techniczna:
- Silnik: 1.6 E-Tech Full Hybrid
- Moc: 145 KM
- Skrzynia biegów: automatyczna, przekładnia wielostopniowa Multimode
- Napęd: przedni
- Zawieszenie przód: kolumny MacPhersona
- Zawieszenie tył: belka skrętna
- Hamulce: tarczowe wentylowane z przodu, tarczowe z tyłu
- Opony: 205/45 R17
- Bagażnik: 301 litrów
- Zbiornik paliwa: 39 litrów
- Wymiary (Dł./Szer./Wys.): 4053/1798/1440 mm
- Masa własna: 1238 kg
- Ładowność: 520 kg
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s
- Prędkość maksymalna: 180 km/h
- Średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
- Emisja CO2: 95-97 g/km
Podsumowanie
Renault Clio Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid to bardzo interesujący samochód. Ma nowoczesny i stylowy wygląd, oszczędny napęd hybrydowy i bogate wyposażenie. Jest zwinne, komfortowe i oferuje przede wszystkim dużo frajdy z jazdy. Clio to idealny wybór dla kierowców poszukujących czegoś więcej niż tylko standardowego miejskiego hatchbacka klasy B.
Clio Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid jest wart swojej ceny, biorąc pod uwagę oferowane możliwości i modele konkurencji. To świetny miejski samochód, który łączy funkcjonalność i oszczędność z ogromną frajdą z jazdy, w jedynym w swoim rodzaju eleganckim, francuskim stylu.
Zobacz wszystkie ogłoszenia na Autoplac.pl w których znajdziesz Renault Clio: https://autoplac.pl/oferty/samochody-osobowe/renault/clio