Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
06.09.2022

Toyota Prius - ile kosztuje oraz czy starsza hybryda może być hitem sprzedaży? Sprawdzamy - Poradnik Autoplac

Od wielu lat uznawana za niezawodną, ciesząca się ogromnym zainteresowaniem w ujęciu globalnym - Toyota Prius, nadal ma wielu fanów. Czy opłaca się kupić używaną hybrydę tej marki? A może lepiej pozostać przy zakupie nowej Toyoty Prius? Sprawdzamy! 

Toyota Prius - to musisz wiedzieć 

To auto osobowe klasy kompaktowej. Znajdziecie w nim napęd hybrydowy Hybrid Synergy Drive, który produkuje japońska Toyota Motor Corporation. Pierwszy Prius pojawił się na rynku w 1997 roku. Osiągnął wielki sukces. Od 2015 roku produkuje się już czwartą generację modelu. 

Prius, z języka łacińskiego, oznacza „wcześniejszy”. Nazwa wybrana została celowo, ponieważ zanim świadomość ekologiczna zaczęła realnie kształtować trendy w motoryzacji, to Prius osiągał już pierwsze sukcesy. I nie da się ukryć, że mówiąc o początkach hybryd i elektryków, nie da się pominąć choćby słowem Toyoty Prius

Ile kosztuje używana hybryda Toyota Prius? 

Ceny najpopularniejszej na świecie hybrydy zaczynają się już od 25 tysięcy złotych, a kończą nawet na 180 tysiącach złotych, w zależności od rocznika. Pierwszą generację spokojnie można kupić za dwadzieścia kilka tysięcy złotych, a te z rocznika 2020 już za niecałe 200 tysięcy złotych. 

Nowe modele samochodów hybrydowych z najnowszych roczników kosztują od 200 tysięcy złotych wzwyż. 

Co sprawdzić zanim kupisz używaną hybrydę? 

Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że większość elementów konstrukcyjnych hybryd nie różni się od tradycyjnych modeli. Należy więc zweryfikować historię pojazdu na podstawie numeru VIN, sprawdzić jakość i grubość lakieru na nadwoziu, poznać przeprowadzane czynności eksploatacyjne, czyli wymianę oleju, filtrów, płynów. 

Warto również przeprowadzić przegląd elektroniki, której nie brakuje w hybrydach. W tym celu najlepiej wybrać się do specjalistów, którzy zweryfikują stan przewodów oraz innych podzespołów. Możesz też skorzystać z usługi rzeczoznawcy samochodowego, który fachowym okiem spojrzy na auto, które zamierzasz kupić. 

Toyota Prius I – pierwszy youngtimer hybrydowy? 

Model generacji XW10 ma już 20 lat. Zaprezentowano ją po raz pierwszy w 1996 roku w Japonii, a sama produkcja wystartowała rok później. Pierwsze Priusy oferowały właścicielom hybrydowy układ napędowy z silnikiem spalinowym o mocy skokowej 1.5 i mocy 58 KM (43 kW) i silnik elektryczny o mocy 40 KM (30 kW). 

Pierwszy Prius już od premiery stał się pierwszym masowo wytwarzanym samochodem hybrydowym z napędem benzynowo elektrycznym. Zdobył mnóstwo tytułów i nagród. Jego lata świetności trwały do momentu wyprodukowania XW11, który oferował znacznie większą moc silników – spalinowego 72 KM i elektrycznego 44 KM. 

Pierwsza generacja Priusa to dość niekłopotliwe auto w codziennej eksploatacji, jednak przed jej zakupem trzeba rozważyć, że elektryfikacja od czasu jej produkcji nabrała większej mocy. A to oznacza, że może nie spełnić oczekiwań niektórych kierowców. Czy to materiał na youngtimera? Naszym zdaniem dopiero w przyszłości. 

Czy warto kupić Toyotę Prius III generacji? 

To jeden z masowo produkowanych modeli Priusa. Jej najtańsze egzemplarze kosztują około 30 tysięcy złotych, ale ich przebieg może być dość wysoki. Najdroższe z kolei mogą kosztować 60 tysięcy złotych. Bezpiecznym minimum, które powinniście przeznaczyć na zakup Priusa III generacji to 40 tysięcy złotych. 

Silnik benzynowy w tym modelu ma pojemność 1,8 l, a jego moc wynosi 99 KM, z kolei elektryczny ma moc 80 KM. Do setki rozpędzicie się w 10,4 sekundy, a prędkość maksymalna, którą rozwiniecie na trasie, to 180 km/h. To nie są parametry dla fanów dynamicznej jazdy, ale trzeba mieć na uwadze, że Prius świetnie sprawdza się w mieście, może więc być idealnym miejskim samochodem

Spalanie w Toyocie Prius III to około 4l/100 km w trasie, w mieście 5,4l/100 km. Auto jest nisko awaryjne. Jedynym poważniejszym problemem może być konieczność regeneracji baterii w modelach o bardzo wysokim przebiegu. 

Toyota Prius IV – hit sprzedaży? 

Produkowana od 2015 roku aż do tej pory podbija rynek motoryzacyjny. Pojazd oferuje nową generację napędu hybrydowego, który jest nie tylko lżejszy, ale i mniejszy. Zużycie paliwa w Priusie IV spadło o 15%, a sam akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy ma znacznie większą gęstość energii. W silnikach elektrycznych poprawiono stosunek mocy do masy. 

Fani Priusa znajdą w IV generacji również innowacyjny system bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, który działa poprzez współpracę radaru i kamery. 

Model Toyota Prius IV zdobył ogromne uznanie na rynku, a także wiele nagród za bezpieczeństwo i niezawodność. 

Czy warto kupić używaną Toyotę Prius? 

To auto, które wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem, zarówno z pierwszej generacji, jak i z ostatniej. Można je sklasyfikować jako trwałe, które nie boryka się z poważniejszymi usterkami. A nawet jeśli się przytrafią, to koszty naprawy nie będą wygórowane. 

Inwestycja w zakup Toyoty Prius zwróci się w eksploatacji – auto nie pali dużo, nie zużywa też dużej ilości energii elektrycznej. Najmniej można zużyć 3,8 l na 100 km w trasie, przy dynamicznej jeździe już 5,1 l na 100 km. 

Prius świetnie sprawdzi się do miejskiej jazdy, zwłaszcza w korkach, gdzie głównie będziecie używać silnika elektrycznego. Zwłaszcza, że w zakorkowanych miastach potrafi pokonywać nawet 55% dystansu na samym prądzie

O Toyocie Prius można jeszcze powiedzieć, że jest bardzo komfortowym autem, ma bogate systemy asystentów, pakowny bagażnik, a jej silniki pracują w dużej harmonii. To, co może Wam się nie spodobać to dość duży chaos na kokpicie, ograniczona przestrzeń w kabinie i mniejsza ładowność, choć ta zależy od wybranego modelu.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia