Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
20.10.2021

Będą kolejne zmiany dla kierowców. Już wkrótce nowe oznaczenia na stacjach benzynowych!

Już od 1 stycznia 2022 roku wejdą w życie nowe zmiany dla oznaczeń paliw na stacjach benzynowych. Lepiej się z nimi zapoznajcie, aby nie popełnić błędu i nie zalać baku złym paliwem, bo skutki mogą być opłakane! 

Skąd te zmiany? 

Już rok temu pojawił się projekt Ministerstwa Klimatu, w którym dokładnie przedstawione zostały szczegóły dotyczące informowania o rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania pojazdu samochodowego takim paliwem. 

Aktualnie rozporządzenie pojawiło się już w Internetowym Systemie Aktów Prawnych z datą wejścia w życie – 1 stycznia 2022 roku. A więc już za niecałe 3 miesiące będziemy korzystać z nowych oznaczeń paliw. 

A jednak to nie nowość… 

Oznakowania B i E na dystrybutorach paliw już mogliście spotkać od 2018 roku, obok starych oznaczeń. Nowe symbole pojawią się nie tylko na stacjach benzynowych, ale również w instrukcjach obsługi nowych samochodów, na korkach i klapkach wlewu paliwa. 

Oczywiście spotkacie je również na pistoletach i dystrybutorach w widocznym miejscu. Symbole paliwa E5 lub E10 będą w kolorze czarnym, wpisane w białe lub srebrne tło. 

Jak dokładnie będą wyglądać nowe symbole? 

Dla oleju napędowego przewidziano kwadrat z literą B, obok której znajdować się będzie liczba definiująca maksymalny udział estrów metylowych kwasów tłuszczowych. A więc od 1 stycznia 2022 roku właściciele diesla będą tankować paliwo oznaczone symbolem B7. 

Z kolei benzynę spotkacie pod symbolem E, do którego dodano liczbę określającą maksymalną zawartość etanolu w okręgu. Na stacjach będzie dostępne E5, E10, E85. Co ważne – E5 będzie się odnosić jednocześnie do benzyny PB 95, jak i PB 98! 

I nie tylko olej oraz benzyna będą miały nowe oznaczenia. Również dla paliwa gazowego się zmieni. Nowy symbol dla gazu będzie w kształcie rombu zarówno dla LPG, CNG, LNG oraz H2.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendy