Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – praktyczna hybryda w nowoczesnym wydaniu
To auto, które w swoim wnętrzu skrywa nie tylko nowoczesne rozwiązania techniczne, ale także pewne pytania dotyczące swojej tożsamości na konkurencyjnym rynku. Zacznijmy od tego, że C5 Aircross Hybrid jest bliskim kuzynem modeli Peugeota 3008/5008. To już na wstępie stawia przed nim pewne wyzwania - jak przekonać klientów do wyboru właśnie tego modelu? Odpowiedź na to pytanie może nie być jednoznaczna, ale spróbujmy razem poszukać zalet tego interesującego hybrydowego SUV-a.
Citroen C5 Aircross wyróżnia się przestronnym wnętrzem, co z pewnością zyskuje uznanie wśród kierowców szukających typowego francuskiego komfortu. Pod względem pojemności bagażnika 580 litrów (po złożeniu trzech tylnych foteli 1630 litrów), również prezentuje się przyzwoicie, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla rodzin.

Wprowadzenie do hybrydowego świata Citroëna
Citroën C5 Aircross Hybrid 136 to uzupełnienie gamy tego francuskiego SUV-a, o nowoczesny układ typu „mild hybrid”. Po hybrydach PHEV o mocy 180 i 225 KM, Citroën wprowadził bardziej przystępną formę elektryfikacji, unowocześniony silnik benzynowy 1.2 z układem miękkiej hybrydy 48V. Celem jest niższa emisja spalin, bez konieczności ładowania pojazdu z gniazdka. Czy to rozwiązanie sprawdzające się w praktyce?


Nowoczesny układ napędowy 1.2 PureTech 136
Nowa wersja hybrydowa C5 Aircross wykorzystuje zmodernizowany silnik 1.2 PureTech, w którym zastosowano łańcuch rozrządu. Współpracując z firmą Punch Powertrain, Citroën opracował dwusprzęgłową 6-biegową skrzynię biegów ë-DCS6 zintegrowaną z silnikiem elektrycznym o mocy 21kW. Rozwiązanie zapewniające płynność jazdy, umożliwia także, jeżeli zachodzi taka potrzeba, poruszanie się tylko w trybie elektrycznym. Układ hybrydowy generuje sumarycznie 136 KM i moment obrotowy na poziomie 230 Nm. Samochód bardzo płynnie przyspiesza, od 0-100km/h zajmuje mu to około 10,3s.
Niewielki, ale skuteczny akumulator
Citroëna C5 Aircross Hybrid 136 wyposażono w litowo-jonowy akumulator trakcyjny o pojemności 0,5 kWh (brutto), zainstalowany pod przednim fotelem pasażera. Jego rozmiar jest ograniczony ale skutecznie pozwala na magazynowanie odzyskanej energii z hamowania, szczególnie w warunkach miejskich. Dzięki temu C5 Aircross Hybrid może poruszać się, bez włączania silnika spalinowego, nawet przez 50% całkowitego czasu jazdy po mieście.

Wrażenia z jazdy
W warunkach miejskich francuski SUV często korzystał z silnika elektrycznego, co przekładało się na zużycie paliwem i komfort jazdy. W trasie poza miastem, na drogach krajowych, hybrydowy układ potrafi całkiem nieźle wykorzystać energię elektryczną, nawet przy prędkościach do 90 km/h, co wpływa bezpośrednio na obniżenie zużycia paliwa.
Na autostradzie, przy wyższych prędkościach, w trybie hybrydowym, silnik elektryczny zdecydowanie wspomaga silnik benzynowy ale i tak w wersji C5Aircorss Hybrid zużywa w trasie, średnio o 1 litr paliwa mniej na 100 km, niż klasyczna wersja benzynowa 1.2 PureTech 130KM EAT8.
Zużycie paliwa
Citroën C5 Aircross Hybrid 136 może pochwalić się bardzo dobrymi wynikami spalania:
• W mieście: ok. 5,5 l/100 km ,
• Na drogach krajowych: ok. 5,8 l/100 km ,
• Na autostradzie: ok. 6,3 l/100 km (w porównaniu do 7,2 l w wersji PureTech 130 EAT8).
System rekuperacji pozwala na oszczędne gospodarowanie benzyną i jazdę w trybie elektrycznym, szczególnie podczas poruszania się w miejskich korkach. W wersji hybrydowej C5 Aircross Hybrid 136 nie wymaga ładowania z gniazdka, co może być wygodniejszym rozwiązaniem dla osób, które pokonują większe dystanse i nie mają dostępu do ładowarki w domu.
Podsumowanie
Citroen C5 Aircross Hybrid 136 to auto, które pomimo wielu zalet, wciąż boryka się z wyzwaniami dotyczącymi tożsamości marki – droga czy budżetowa. C5 Aircross konkuruje z takimi modelami jak Renault Austral Mild Hybrid, Toyota RAV4 Hybrid czy Hyundai Tucson Hybrid. Przestronne wnętrze, funkcjonalność i nowoczesne rozwiązania techniczne to z pewnością jego mocne strony. C5 Aircross to wyjątkowo spójny samochód, bardzo wygodny w codziennym użytkowaniu, z dużym bagażnikiem. Jego hybrydowy system, mimo skromnych cech, jest bardzo skuteczny. Dla rodziny trudno będzie znaleźć lepszy model, chyba że będzie on znacznie droższy niż Aircross Hybrid 136. Ty możesz powiedzieć „tak” i nie będziesz tego żałować. Czas pokaże, czy lifting przyczyni się do zwiększenia popularności tego interesującego hybrydowego SUV-a.
