Napisz
Dodaj ogłoszenie za 0zł
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
28.09.2022

Kreatywne kampanie reklamowe marek samochodowych

Marketing motoryzacyjny z biegiem lat bardzo mocno się zmienił. Nowe kampanie reklamowe samochodów są niezwykle efektowne i biją na głowę pierwszą reklamę, w postaci czarno-białej informacji opatrzonej mocnym nagłówkiem i niewyraźnym zdjęciem jednego z pierwszych samochodów. Postanowiliśmy przyjrzeć się według nas najbardziej kreatywnym kampaniom samochodowym i opracowaliśmy dla Was krótkie podsumowanie. Zapnijcie pasy i wybierzmy się w podróż po reklamach topowych marek samochodowych. 

Pierwsze reklamy samochodów 

Pierwsza reklama pojawiła się w 1908 roku w gazecie „Post”. Zamieścił ją nie kto inny, jak Tom Ford. Prezentowała model T i zajmowała całą stronę. Opis produktu co prawda nie był zbyt obszerny, ale reklama zawierała krótką notkę techniczną oraz cenę 850 $ za model T 1908. Aktualnie to około 20 000 $. 

Już w latach 20-tych XX wieku reklamy ewoluowały. Stały się jaśniejsze, a ilustracje zyskały nowy styl Art Deco. Auta reklamowane były przez eleganckich panów, którym towarzyszyły panie w wytwornych kapeluszach i futrach. Pojawiły się profesjonalne agencje reklamowe, które zwiększały kreatywność kampanii. 

Nawet w czasie kryzysu w Ameryce (lata 30 XX wieku) blask reklam motoryzacyjnych nie gasł, a nawet zaczął odgrywać istotną rolę w całym procesie sprzedażowym. 

Nowy kierunek reklam marek samochodowych 

Po II wojnie światowej kampanie zyskały nowy wizerunek. Producenci obrali ścieżkę futurystycznych ilustracji, niejednokrotnie kierując się w stronę absurdu. Samochody były dobrem luksusowym, a konsument musiał zapragnąć zakupu. 

W latach 50-tych rozpoczęto inwestować w owe pragnienia konsumenta. Reklamy zawierały istotne informacje, ale coraz częściej kusiły wizerunkiem szczęśliwej pary lub rodziny, zamieszkujących spokojne przedmieścia. 

Mocne różnice pomiędzy amerykańską reklamą a europejską 

Pierwsza kampania, która zarysowała charakter europejskich reklam samochodowych, była ta z 1959 roku, która prezentowała Garbusa. Znalazł się na niej wizerunek Volkswagena Beetle z hasłem „Think small”. Przekaz był estetyczny, konkretny, stonowany i zwarty. 

W przeciwieństwie do amerykańskiego krzykliwego stylu. W USA reklamy były znacznie odważniejsze, stawiały na wielkie ilustracje, rysunki atrakcyjnych kobiet, auta były prezentowane znacznie korzystniej, niż w rzeczywistości. 

Budowane było fałszywe wyobrażenie samochodów. Wiele reklam wciąż miało podtekst seksistowski, mimo nabytych praw wyborczych przez kobiet kilka dekad wcześniej. Kierunek był jasny – odbiorcą był mężczyzna, który był głową rodziny. 

Wielki wybuch w świecie reklamowym 

W latach 60-tych i 70-tych zaczęto angażować coraz więcej gwiazd, które miały namawiać w reklamach do zakupu samochodu. W latach 80-tych kampanie reklamowe marek samochodowych weszły do nowego medium – telewizji. Mocne, krzykliwe i jaskrawe spoty coraz częściej pojawiały się w odbiornikach telewizyjnych. 

Lata 90-te zwiększyły nakład kampanii reklamowych, zasięgi wzrosły, pojawiła się narracja oraz coraz kreatywniejsze kampanie. Choć w Polsce w tym czasie auto stanowiło dobro luksusowe, każdy marzył o tym, by mieć Fiata 125 i 126p, Poloneza, Ładę czy UAZ. Zwłaszcza, że te modele pięknie prezentowano w reklamach, na tle przyrody, w towarzystwie uśmiechniętych rodzin z dziećmi czy w paczce zadowolonych z życia przyjaciół. 

Nowoczesne kampanie motoryzacyjne dopiero robią wrażenie! 

Obecne kampanie reklamowe znacznie różnią się od tych, które oglądano kilkadziesiąt lat temu. Wciąż trwa wielki wyścig kreatywności wśród największych marek samochodowych. Zwiększyły się znacznie możliwości emisji – zwłaszcza, że do dyspozycji są teraz różne formaty reklam w Internecie, Social Media, spoty kinowe, a nawet wciąż dobrze rozwijający się outdoor, który nie ma innych ograniczeń niż wyobraźnia twórcy kampanii i budżet. Oczywiście tych możliwości jest znacznie więcej, a producenci samochodów co rusz dodają nowe. 

Jesteście ciekawi, jakie kampanie najbardziej nam zapadły w pamięć? 

Kultowy Van Damme zrobił virala 

Nie można nie wspomnieć o kampanii z udziałem Van Damme dla marki Volvo. The Epic Split, jak nazywa się spot, osiągnął to, o czym marzy każdy internauta – stał się viralem. W efekcie każdy chętny tworzył swoje przeróbki reklamy, powstało też wiele memów prezentujących motyw szpagatu wykonanego przez Van Damme’a między dwoma pojazdami, a reklama została w pamięci odbiorców na długo. 

Oryginalnie i z pazurem - reklama Mazdy 

Reklama Mazdy w Toronto w Royal Bank Plaza prezentowała 15 sekundowe filmy wideo dla Kanadyjskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego. Dołączone do tablicy oprogramowanie informowało, ilu konsumentów odwróciło głowę, aby spojrzeć na nowy model marki MX-5 RF. Po dwóch dniach na liczniku pojawiła się liczba 15 000 obrotów głowy. 

Kreatywny outdoor w wydaniu Volkswagena 

Billboard to za mało dla niektórych producentów marek samochodowych. Najlepiej więc zająć cały bok kamienicy. Na ten krok zdecydował się Volkswagen w kampanii Volkswagen up! Na boku mieszkalnej kamienicy we Francji zaprezentował nowy model auta w wersji mini, wielką linijkę oraz chwytliwe hasło reklamowe „Małe jest wielkim”. 

Przyjaźnie i z humorem - reklama Passata 

Kampania Volkswagena Passata z 2012 prezentuje krótkie wideo, na którym małe dziecko przebiera się za Vadera z Gwiezdnych Wojen i ćwiczy przenoszenie przedmiotów w rodzinnym domu, z użyciem mocy. Oczywiście bezskutecznie. Na to wszystko przyjeżdża ojciec z nowym VW Passatem i parkuje na podjeździe. Mały lord Vader rusza wypróbować swoje moce w aucie i… ku wielkiemu zdziwieniu silnik zaczyna ryczeć. Ojciec uruchamia go kluczykiem z kuchni. 

Nowoczesna reklama motoryzacyjna? Bez ograniczeń! 

W nowoczesnych kampaniach reklamowych nie istnieją ograniczenia. Producenci korzystają z najbardziej oryginalnych pomysłów agencji reklamowych, a te nie cierpią na brak kreatywności. Coraz dziwniejsze miejsca przestrzeni publicznej są wypełniane reklamami samochodowymi, atrapami samochodów, ekranami dotykowymi, na których są prezentowane, czy też innymi formami krótkiego przekazu, mającego na celu udowodnienie konsumentom, że nowy samochód to nadrzędny cel w jego życiu. Ponadto, reklamy aut znajdziemy w mediach społecznościowych czy w płatnych reklamach występujących na serwisach internetowych. Te, także często są kreatywne i przyciągające wzrok.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt