Niemieckie marki samochodów. Historia
Porządni, dokładni, skrupulatni – takie krążą stereotypy o Niemcach i chociaż w dyskusję na temat samych naszych sąsiadów wdawać się nie zamierzamy, to z pewnością tych słów możemy użyć często do opisu aut wywodzących się właśnie z Niemiec. Dziś trochę o początkach motoryzacji w kraju nad Renem.

Audi
W 1899 roku August Horch założył August-Horch-Motorwagen AG, jednak już po dziesięciu latach odszedł ze spółki. Chciał założyć nową, gdzie jego nazwisko znów będzie w nazwie przedsiębiorstwa, ale okazało się, że... nie może. August przetłumaczył więc swoje nazwisko na łacinę i stąd właśnie nazwa Audi. Otóż zarówno “Audi” jak i “Horch” znaczą w języku polskim “Słuchaj”. W 1910 roku pierwsze samochody Audi wyjechały z zakładu w Zwickau. Co ciekawe symbol Audi, do dziś kojarzony z tą marką, czyli cztery przeplatające się pierścienie, został powiązany dopiero w 1932 roku, kiedy Audi weszło pod skrzydła spółki Auto Union. Koła miały symbolizować każdą z czterech marek, jakie weszły w spółkę.
BMW
Co ciekawe początki popularnej dziś marki samochodów BMW mają związek z lotnictwem. Na początku BMW zajmowało się produkcją silników lotniczych, motocyklowych i … hamulcy kolejowych. Skrót BMW to nic innego jak “Bayerische Motoren Werke”, czyli “Bawarska Fabryka Silników”. Logo z kolei to krąg śmigła w barwach Bawarii. Pierwsze auto spod szyldu BMW wyjechało w 1928 roku. Był to jednak Dixi 3/15 na brytyjskiej licencji. Pierwszy w pełni niemiecki samochód BMW to 303 z 1933 roku.
Mercedes-Benz
Początki firmy związane są z panami o nazwiskach Karl Benz i Gottlieb Daimler. Obaj w przedostatniej dekadzie XIX wieku założyli niezależnie od siebie firmy na początku produkujące silniki, ale bardzo szybko również samochody. Firma Damilera produkowała nawet łodzie! W 1924 roku stając przed kryzysem, przedsiębiorstwa się połączyły. Jeszcze wcześniej, bo w 1901 roku wyjechał pierwszy... Mercedes. Skąd w ogóle pomysł na nazwę? Słowo “Mercedes” to hiszpańskie imię żeńskie, które znaczy “łaskę”. Tak na imię miała córka Emila Jellinka, austriackiego pioniera motoryzacji, który kupował auta Daimlera.
Opel
Żyjący w XIX wieku Adam Opel zakładając swoje przedsiębiorstwo na początku trudnił się produkcją maszyn do szycia i rowerów. To były podwaliny do wielkiej przyszłości firmy, bowiem już cztery lata po śmierci Adama, żona i synowie, którzy przejęli jego firmę, nakierowali ją na pojazdy. Wówczas powstaje Opel System Lutzmann, którego zeszło 11 egzemplarzy. Mógł rozpędzić się do 20 km/h. Wkrótce Opel zaczął produkować również motory. Samo logo, czyli literka “O” przecięta błyskawicą, wzięło się z produkcji Opla Blitz. Pojazd powinniście kojarzyć z II Wojny Światowej. Na jego chłodnicy była początkowo pełna nazwa “Opel Blitz” ułożona w kształt pioruna (od nazwy “Blitz”). Od 1964 roku błyskawicę możemy już znaleźć w logo Opla.
Porsche
W 1931 roku Ferdinand Porsche założył firmę, której nazwa rzecz jasna pochodzi od jego nazwiska. Już dwa lata później dostał zadanie od Adolfa Hitlera, żeby stworzyć “samochód dla ludu”. W 1934 roku Ferdinand Porsche stworzył “Volkswagen”, zaprojektował “Garbusa”, który zyskał aprobatę Adolfa Hitlera. W czasie II Wojny Światowej Porsche projektowało pojazdy dla wojska. W 1948 roku powstało Porsche 356, pierwszy seryjny pojazd, który dzielił części z Volkswagena Garbusa. Ferry, syn Ferdinanda założył fabrykę o nazwie Porsche, która z powodzeniem produkowała sportowe samochody. Koń w logo firmy to koń z herbu miasta Stuttgart, gdzie siedzibę ma firma.
Volkswagen
Początki marki Volkswagen to miasto Fallersleben (dzisiejszy Wolfsburg) i marka “KdF Wagen” - dzisiejszy Volkswagen. To właśnie pod nazwą KdF Wagen produkowano model Kafer, dziś znany jako Garbus. Dzięki Garbusowi, a także m.in. dzięki Transporterowi, Volkswagen szybko stał się jednym z największych producentów aut na Starym Kontynencie.