Skoda - historia marki
Samochody czeskiego producenta w Polsce cieszą się bardzo dużym uznaniem. Nic w tym dziwnego! Marka Skoda znana jest z solidnej konstrukcji, niskiej awaryjności, przystępnych cen i bardzo funkcjonalnego podejścia do swoich modeli. Poznajcie historię marki Škoda Auto i jej najpopularniejsze modele!
Marka Skoda - kraj pochodzenia
Škoda Auto to czeska marka samochodów osobowych, która została założona w 1895 roku w Mládej Boleslavi, pod pierwotną nazwą Laurin & Klement. Od 1991 roku należy do koncernu Volkswagen AG. Nazwa Škoda Auto funkcjonuje od 1998 roku.
Skoda - historia marki
Początki czeskiej marki samochodów sięgają 1859 roku. Wówczas w Pilźnie założono zakłady metalowe, które przejął Emil Škoda od hrabiego Arnosta Waldsteina. Z początku zakłady skupiały się na przemyśle metalowym, a następnie zbrojeniowym. W 1900 roku Škoda zmarł, a zakłady, które przejął należały do największych przedsiębiorstw na terenie Austro-Węgier.
Zanim do tego doszło, w 1895 roku w Mladej Boleslavi swoją działalność rozpoczęła inna firma, założona przez mechanika Václava Laurina oraz księgowego Václava Klementa pod nazwą Laurin & Klement. Przedsiębiorstwo zajmowało się naprawą, a następnie produkcją rowerów Slavia.
Pierwszy prototyp samochodu z fabryki Laurin&Klement
W 1898 roku z fabryki Laurin&Klement wyjechał pierwszy motocykl, a w 1901 roku zbudowano prototyp samochodu, który oficjalnie był gotowy dopiero w 1905 roku. Nazywał się Voiturette A i został wyprodukowany w liczbie 44 egzemplarzy. Ten niewielki pojazd miał silnik o mocy 7 KM.
W 1907 roku przedsiębiorstwo Laurin&Klement zostało przekształcone w spółkę akcyjną i rozszerzyło swoją ofertę produktów o model Laurin&Klement F z silnikiem 2,5 litra i mocą 21 KM. Rok później do gamy produktów dołączyła wersja rajdowa i mniejszy model G.
W latach 20-tych XX wieku firma rozpoczęła poszukiwania partnera strategicznego. W 1924 roku zakłady zostały zniszczone przez pożar, co doprowadziło do fuzji z koncernem Škoda rok później.
Pierwsze auto spod szyldu Skoda
W 1926 roku zaprezentowane zostało pierwsze auto z Mladej Boleslavi, które nosiło symbol Škoda. Był to model 150. W 1930 roku pojazdy zaczęto produkować na linii montażowej, dzięki czemu ich cena była stosunkowo niska.
W okresie II wojny światowej zakłady włączono do gospodarki III Rzeszy, a dokładniej do koncernu Reichswerke Hermann Göring. Rozpoczęto produkcję wyłącznie na potrzeby militarne, z fabryk wychodziły w głównej mierze gotowe skrzydła samolotów, wały korbowe, koła zębate, a nawet granaty artyleryjskie.
W latach powojennych przedsiębiorstwo przekształcono w narodowe zakłady AZNP Mladá Boleslav, które zyskały miano monopolisty na czechosłowackim rynku samochodów osobowych, produkowanych pod marką Škoda.
Po upadku komunizmu zakłady nawiązały współpracę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG, który w 1991 roku nabył 30% udziałów spółki, a kilka lat później dokupił kolejne 30%. W 2000 roku VW stał się jedynym akcjonariuszem.
Škoda w Polsce
W 1994 roku, aby uniknąć polskich ograniczeń celnych, samochody marki Škoda montowano w fabryce Volkswagen w Poznaniu. Początkowo produkowano jest w standardzie SKD, a następnie w bardziej zaawansowanym CKD.
W fabryce powstały modele Favorit (sierpień 1994 – marzec 1995), Felicia (wiosna 1995 – zima 2001), Octavia I (1997-2002), Fabia (2000-2002) i Pick-up (1998-2001).
Historia logo Skody
Logo Skody nie zawsze wyglądało tak, jak obecnie. Pierwszą wersją był symbol koła rowerowego z liśćmi lipy, które zostały wplecione pomiędzy szprychy, bowiem producent w tym czasie tworzył jedynie rowery i motocykle.
W 1905 roku emblemat rowerów Slavia stał się piernikiem i był dedykowany wyłącznie motocyklom. Za to logotyp przedsiębiorstwa Laurin&Klement miał wizerunek specyficznej kobiety z warkoczem, która uległa uproszczeniu, ze względu na przebranżowienie i rozpoczęcie produkcji samochodów. Nowe logo miało inicjały założycieli oplecione w laury i w takiej formie pojawiło się na pierwszym autorskim samochodzie – Voiturette A.
W 1913 nadszedł czas na zmiany. Logo L&K zostało zastąpione większym, owalnym znakiem składającym się z nazwisk Laurin&Klement.
Dopiero w 1923 roku pojawiła się nowa wersja logo – Indianin z pioropuszem, garbatym nosem i błędnym wzrokiem zmierzającym ku górze stał się kierunkiem dla obecnego logo, które dobrze znamy.
Pod koniec 1923 roku zarejestrowane zostało logo, które znamy z czasów obecnych – niebieska, uskrzydlona, indiańska strzała, wpisana w okrąg. To inspiracja przywieziona z podróży, które często odbywał sam Emil Škoda.
W 1993 roku Škoda popadła w problemy finansowe, z których wyciągnął ją Volkswagen. Po przejęciu marki koncern wprowadził swoje zmiany i w efekcie logo zyskało nowe kolory, niebieski został zastąpiony zielenią, a na pogrubionym pierścieniu wprowadzono nazwę fabryki Škoda Auto.
Rok później pierścień zmieniono na czarny, a napis Auto zastąpiono laurem, który nie do końca się przyjął i z czasem zastąpiono go ponownie napisem Auto. Nowa kolorystyka logo pozostała aż do dziś i poszczególne elementy zaczęto odpowiednio utożsamiać: okrąg – kula ziemska i szeroki zasięg marki, skrzydło – bogata oferta i postęp techniczny, strzała – innowacja i celność dokonanych wyborów, oko – przezorność a kolor zielony – przyjazność środowisku.
Najpopularniejsze modele Škoda
Škoda Fabia – solidne, trwałe i lubiane przez Polaków auto. Niedrogie w utrzymaniu, świetnie sprawdza się dla osób prywatnych i w flocie firmowej. Pierwsza generacja pojawiła się w 1999 roku i jako samochód miejski z segmentu B zaskoczyła swoją przestronnością, w wersji kombi i sedan.
Škoda Octavia – bardzo przestronne auto, które doceniają rodziny oraz firmy. Model jest nisko awaryjny, ma solidne wykonanie, a do tego można go kupić w naprawdę atrakcyjnej cenie. Octavia III generacji to już segment C, ale jej gabaryt i wyposażenie pozwalają konkurować z wieloma modelami z segmentu D.
Škoda Rapid – to model z segmentu B+, który łączy auta miejskie z kompaktowymi. Świetnie radzi sobie w trasie i oferuje dużą przestrzeń bagażową (550-1490 l).
Škoda Citigo – doskonałe auto dla młodych kierowców. Model z segmentu A świetnie radzi sobie w mieście, oferując kierowcy trzycylindrowy silnik 1.0 l i niewielką jednostkę napędową, która łączy dynamikę oraz oszczędność.