Napisz
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
20.11.2023

System eCall - co to jest? Jak działa?

Sposoby na zmniejszenie liczby ofiar wypadków na drogach wciąż są rozwijane i uaktualniane. Celem poprawy bezpieczeństwa w 2018 roku wprowadzono konieczność montowania w samochodach specjalnego systemu eCall, który ma skrócić czas powiadomienia służb ratunkowych o wypadku lub kolizji. Sprawdźcie, w jakich autach można znaleźć system eCall i dowiedzcie się, czy Wasz pojazd posiada ten moduł.

System powiadamiania ratunkowego eCall - co to takiego?

System eCall to ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Zgodnie z założeniem ma stanowić rozwiązanie, które zmniejszy liczbę ofiar wypadków na drogach w całej Europie, za pomocą skrócenia czasu powiadomienia służb ratunkowych o kolizjach oraz wypadkach.

Szacuje się, że dzięki zastosowaniu systemu eCall służby ratunkowe są o 60% szybciej powiadamiane o wypadkach w mieście i o 50% szybciej o wypadkach na obszarach niezabudowanych. Zgodnie z obliczeniami liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE, dzięki systemowi eCall zmniejszy się o 4%, a liczba osób z poważnymi obrażeniami o 6%.

Jak działa system eCall podczas wypadku?

System eCall można aktywować na dwa sposoby:

  • Automatycznie – uruchomi się w wyniku zadziałania czujników w aucie, np.: gdy dojdzie do wybuchu poduszek powietrznych
  • Ręcznie – po wciśnięciu przycisku SOS przez pasażera lub kierowcę.

W obu wariantach moduł eCall połączy się telefonicznie z numerem alarmowym 112, a system prześle niezbędne dane do centrali. W minimalnym pakiecie danych znajdzie się numer, z którego wygenerowano zgłoszenie, rodzaj uruchomienia modułu (ręczny lub automatyczny), współrzędne GPS auta, kierunek ruchu, w którym poruszał się pojazd, czas zdarzenia, a także dane techniczne pojazdu (rodzaj, typ paliwa), numer VIN i liczba pasażerów z zapiętymi pasami bezpieczeństwa.

System, który zostanie aktywowany ręcznie spowoduje podjęcie przez operatora próby połączenia głosowego, celem zweryfikowania zgłoszenia. I jeśli takie połączenie zostanie nawiązane, to zgłoszenie będzie nadal traktowane jako alarmowe wraz z założeniem, że są osoby nieprzytomne, co skieruje je dalej do odpowiednich służb ratunkowych.

System eCall – przepisy

Wszystkie zasady użytkowania systemu eCall można znaleźć w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 roku, w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall, opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE.

Wyjątek w przepisach dla systemu eCall

Zgodnie z unijnymi regulacjami są wyjątki, które określają jakie modele nie muszą mieć systemu eCall. Chodzi o modele produkowane w małych seriach oraz homologowane zgodnie z art. 22 i 23 dyrektywy 2007/46/WE, a także pojazdy dopuszczone, zgodnie z art. 24 dyrektywy 2007/46/WE i pojazdy, w których ze względów technicznych nie można wyposażyć w odpowiedni mechanizm inicjujący eCall.

Gdzie obowiązuje system eCall?

Na terenie całej Unii Europejskiej oraz w Islandii, Norwegii i Szwajcarii.

System eCall od kiedy w samochodach?

Na podstawie wyżej wspomnianej regulacji – od 1 kwietnia 2018 roku nowo homologowane modele samochodów w całej Unii Europejskiej muszą już być wyposażone w samochodach.

Niemniej, trzeba mieć na uwadze, że ta data to moment homologacji nowych modeli samochodów na rynku europejskim. Oznacza to, że wiele modeli, które były dostępne w sprzedaży już po tej dacie, ale były homologowane wcześniej, nie będzie miało systemu eCall.

Nawet jeśli kupiliście samochód, który został po raz pierwszy zarejestrowany na rynku europejskim po 1 kwietnia 2018 roku, to może on nie mieć jeszcze tego systemu.

W pierwszej kolejności system otrzymały auta z wyższych półek cenowych, w bogatszych wersjach wyposażenia lub te, które oferowały eCall w dodatkowym wyposażeniu za opłatą.

W jakich samochodach występuje system eCall?

Obowiązkiem systemu eCall są objęte pojazdy z kategorii M1 (pojazdy osobowe, które nie mają więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy), a także N1 (samochody dostawcze o maksymalnej masie całkowitej do 3,5 tony).

Co zrobić jeśli nie mamy systemu eCall w aucie?

Nie martwcie się, jeśli w Waszym aucie nie ma systemu eCall. Możecie go również zainstalować samodzielnie, nawet w starszych pojazdach. Jak to zrobić?

Wystarczy kupić odpowiednie akcesoria, które umożliwią Wam wezwanie pomocy w skrajnych sytuacjach. Niektóre rozwiązania pozwalają podłączyć odpowiedni moduł do gniazda zapalniczki w aucie, a inne działają nawet jak czarne skrzynki z samolotów!

Ważne, by przy wyborze urządzenia umożliwiającego wezwanie pomocy w skrajnych sytuacjach, znalazł się moduł bluetooth z odpowiednimi czujnikami, które umożliwią odczyt nietypowego zachowania samochodu i wysłanie dalej sygnału do aplikacji na smartfonie, która wykona połączenie na numer alarmowy 112.

Czy można wyłączyć system eCall?

Owszem, ale musicie wiedzieć, że po wyłączeniu systemu eCall samochód przestanie spełniać warunki homologacji, co powoduje, że nie może być legalnie używany na drogach publicznych.

Mało tego – system eCall podlega kontroli w trakcie badania technicznego!

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt