Systemy bezpieczeństwa w samochodach a nowe przepisy UE - sprawdź czy je znasz
Poprawa bezpieczeństwa na drogach to priorytet w całej Unii Europejskiej. Jednym z działań, które podjęto w tym kierunku jest wprowadzenie nowych przepisów, nakazujących producentom wyposażanie samochodów w zaawansowanego systemy bezpieczeństwa. Poznajcie szczegóły!
Systemy bezpieczeństwa a standard wyposażenia samochodu
Współczesne pojazdy oferują coraz bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa, wiele z nich znajdziecie także w podstawowym wyposażeniu w pojazdach na rynku wtórnym. W autach wyprodukowanych po 2020 roku standardem są takie systemy, jak automatyczne hamowanie awaryjne (AEB), które reaguje na przeszkody przed pojazdem, ostrzegając kierowcę i aktywując hamulce w razie konieczności. czy asystent pasa ruchu (Lane Assist) to kolejny system, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie, a w razie jego opuszczenia – ostrzega i koryguje tor jazdy.
Wiele modeli posiada również adaptacyjny tempomat, który automatycznie dostosowuje prędkość do pojazdu jadącego z przodu, co przydaje się szczególnie podczas jazdy autostradą.
W modelach wyprodukowanych po 2020 roku możecie też znaleźć system rozpoznawania znaków drogowych, który wyświetla ograniczenia prędkości i inne ważne informacje na ekranie w samochodzie.
Modele z rocznika 2020 z rynku wtórnego, na które szczególnie warto zwrócić uwagę, to:
- Toyota Corolla – wyposażona w Toyota Safety Sense, w tym systemy AEB i Lane Assist.
- Volkswagen Golf VIII – oferujący adaptacyjny tempomat, monitorowanie pasa ruchu i rozpoznawanie znaków drogowych.
- Mazda CX-30 – model z systemami automatycznego hamowania oraz monitorowania martwego pola.
- Ford Puma – standardowo wyposażony w AEB i rozbudowany system asystentów jazdy.
- Hyundai Tucson – wersje od 2020 roku obejmują m.in. Lane Assist i adaptacyjny tempomat.
Z kolei, w samochodach z roczników 2015-2020 znajdziecie takie systemy bezpieczeństwa, jak: system monitorowania martwego pola, który jest jednym z bardziej cenionych rozwiązań, zwiększającym bezpieczeństwo przy zmianie pasa, czujniki parkowania oraz kamerę cofania, które ułatwiają manewrowanie w ciasnych miejscach. W wielu modelach pojawiają się także systemy wspomagające hamowanie i asystent ruszania pod górę, co podnosi komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Modele z tych roczników, które powinny Was zainteresować w ogłoszeniach z rynku wtórnego, to:
- Skoda Octavia (III generacja) – oferująca m.in. systemy monitorowania martwego pola i asystenta parkowania.
- Honda Civic – dostępna z systemami wspomagającymi hamowanie i kamerą cofania.
- Renault Megane (IV generacja) – posiadająca czujniki parkowania, asystenta ruszania pod górę i ESP.
- Kia Sportage (od 2016) – dostępna z systemami monitorowania martwego pola i systemem wspomagającym hamowanie.
- Volkswagen Passat B8 – model wyposażony w rozbudowane czujniki parkowania i wspomaganie awaryjnego hamowania.
W pojazdach, wyprodukowanych przed 2015 rokiem, podstawowe systemy bezpieczeństwa to ABS (system pomagający utrzymać kontrolę w trudnych warunkach i zapobiegający poślizgowi) i ESP (system stabilizacji toru jazdy), które pomagają utrzymać kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach. W modelach z końca tego okresu możecie natrafić na bardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak czujniki parkowania czy wspomaganie awaryjnego hamowania, ale są one mniej powszechne niż w nowszych autach.
Pojazdy z roczników poniżej 2015, które mają przydatne systemy bezpieczeństwa, to między innymi:
- Ford Focus Mk3 (2011-2014) – w wersjach lepiej wyposażonych dostępne są czujniki parkowania.
- Volkswagen Golf VII – posiada ABS i ESP, a w wyższych wersjach można znaleźć czujniki parkowania.
- Toyota Auris – standardowo wyposażona w ABS i ESP, a w późniejszych rocznikach także w czujniki parkowania.
- Opel Astra J – model z ABS i ESP, w wyższych wersjach dostępne systemy wspomagania parkowania.
- BMW Serii 3 (F30) – dostępne z ABS, ESP i opcjonalnym systemem monitorowania martwego pola.
Auta z tymi systemami znajdziesz w naszym portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi Autoplac.pl.
Nowe przepisy dla systemów bezpieczeństwa w samochodach w UE
Unia Europejska od wielu lat podejmuje działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach. Jednym z efektów, jest wprowadzenie nowych regulacji, które narzucają producentom samochodów wyposażanie pojazdów w poniższe systemy bezpieczeństwa:
Asystent utrzymania pasa ruchu - monitoruje pozycję pojazdu na drodze i ostrzega kierowcę, gdy samochód zaczyna niezamierzenie opuścić pas ruchu. W niektórych modelach system delikatnie koryguje tor jazdy, pomagając utrzymać auto na właściwym pasie, co zwiększa bezpieczeństwo i zapobiega kolizjom.
System awaryjnego hamowania - wykrywa przeszkody na drodze, takie jak inne pojazdy, piesi lub rowerzyści i aktywuje hamulce, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. To rozwiązanie zmniejsza ryzyko wypadków oraz obrażeń, szczególnie w ruchu miejskim.
ISA (Intelligent Speed Assist) - monitoruje ograniczenia prędkości na drodze i informuje kierowcę o ich przekroczeniu. System może również automatycznie dostosować prędkość pojazdu, aby pomóc kierowcy utrzymać się w ramach przepisów, co zmniejsza ryzyko mandatów i zwiększa bezpieczeństwo.
System wykrywania zmęczenia kierowcy - analizuje zachowanie kierowcy, m.in. ruchy kierownicą i czas jazdy, co pozwala mu ocenić poziom zmęczenia. Gdy wykryje oznaki znużenia, sugeruje przerwę, co zmniejsza ryzyko zasypiania za kierownicą i poprawia bezpieczeństwo podróży.
Rejestrator danych - zwany także „czarną skrzynką”, zapisuje najważniejsze informacje, takie jak prędkość, siła hamowania czy pozycja pojazdu, zwłaszcza w czasie kolizji. Dane te mogą być przydatne przy analizie przyczyn wypadku i ustalaniu odpowiedzialności.
Blokada alkoholowa - to system, który wymaga od kierowcy przeprowadzenia testu trzeźwości przed uruchomieniem pojazdu. Jeśli wynik testu wykaże obecność alkoholu, silnik nie zostanie uruchomiony, co zapobiega prowadzeniu samochodu w stanie nietrzeźwości lub po spożyciu alkoholu.
System wykrywania rozproszenia kierowcy - monitoruje uwagę kierowcy, wykrywając oznaki rozproszenia, np. brak reakcji na sytuację na drodze czy odwracanie wzroku od drogi. W przypadku wykrycia takich sygnałów system ostrzega kierowcę, pomagając mu skupić się na prowadzeniu i zwiększając bezpieczeństwo.
Nowe przepisy obowiązują od lipca 2024 roku, co oznacza, że samochody wyprodukowane w UE po tej dacie muszą mieć wszystkie wyżej wspomniane systemy bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo bez tajemnic – spotkaj się z ekspertami Autoplac.pl i Yanosik
Już 15-17 listopada będziecie mieli okazję, aby spotkać się z zespołem Autoplac.pl, Yanosik oraz Radio Yanosik na Warsaw Motor Show! Nasi eksperci chętnie opowiedzą o tym, jak wspieramy kierowców na drodze i podpowiedzą na co warto zwrócić uwagę w kontekście systemów bezpieczeństwa przy zakupie auta z rynku wtórnego.
W naszej strefie zaprezentujemy także trzy wyjątkowe modele samochodów, wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa: Abarth 124 cabrio, BMW serii 8 coupe oraz Ferrari Testarossa oraz opowiemy, jak sprawdzić ich działanie w samochodzie, który zamierzacie kupić.
To nie wszystkie niespodzianki - w strefie Autoplac.pl spotkacie Przemysława Szafrańskiego z TVN Turbo, który podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami motoryzacyjnymi, a dodatkowo na wszystkich chętnych czekać będzie specjalny test motoryzacyjny i atrakcyjne nagrody: weekend w hotelu Ilonn w Poznaniu, kamera samochodowa oraz transmiter Bluetooth marki Navitel.
Zapraszamy także do sprawdzenia paliwa w swojej krwi i uzyskania unikatowego certyfikatu.
Z kolei, w strefie Yanosik będzie można poznać lepiej urządzenia marki i dowiedzieć się, jak pomagają zwiększyć bezpieczeństwo jazdy, a nawet nabyć je w promocyjnej cenie.
W trakcie wydarzenia, ekipa Radia Yanosik będzie nadawać ze swojego mobilnego studia w kamperze i zapraszać ciekawych gości do audycji. Takiego wydarzenia nie może przegapić żaden fan motoryzacji!
Odwiedźcie nas na targach PTAK Warsaw Expo w dniach 15-17 listopada, do zobaczenia!