Napisz
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
07.03.2024

Baterie do aut elektrycznych - jak o nie dbać?

Wielu kierowców wciąż ma obawy dotyczące samochodów elektrycznych, w głównej mierze za sprawą żywotności baterii, które są w nich montowane. Czy jest się czego obawiać? Sprawdźcie, z czego zbudowane są akumulatory w elektrykach, jak działają i jak długa jest ich żywotność.

Bateria samochodu elektrycznego budowa

Samochody elektryczne nie potrzebują do jazdy zasilania benzyną, olejem napędowym czy autogazem. Wykorzystują energię, która może pochodzić także z odnawialnych źródeł, takich jak fotowoltaika.

Akumulatory do samochodów elektrycznych są zbudowane z modułów, które są stworzone przez ogniwa, stanowiące najmniejszą jednostkę magazynowania energii.

Całość odpowiada za napęd, zasilanie elektroniki oraz klimatyzacji i innych elementów wyposażenia pojazdu.

Akumulatory litowo-jonowe w samochodach elektrycznych

Pojazdy elektryczne potrzebują do pracy ciągłego strumienia energii około 40 kWh. Tę zapewniają im akumulatory litowo-jonowe, które obecnie mają największe właściwości gęstości energii a szczególności energii właściwej.

Montowane w samochodach elektrycznych akumulatory litowo-jonowe są zbudowane z modułów litowo-jonowych, które konstrukcją przypominają te, stosowane w telefonach komórkowych.

Obecnie, nawet najnowocześniejsze rodzaje baterii litowo-jonowej, mają ograniczoną trwałość, którą wyraża się liczbą cykli ładowania i rozładowania. Starzenie się akumulatora, które wynika z eksploatacji to proces degradacji, który zachodzi wyłącznie wtedy, gdy bateria jest naładowana lub rozładowana.

Z kolei starzenie się baterii z powodu wieku, to już proces niezależny do stopnia naładowania czy rozładowania.

Ile waży akumulator w samochodzie elektrycznym?

Waga akumulatora w każdym samochodzie elektrycznym będzie różna, w zależności od pojemności całkowitej baterii. Niemniej, będzie ona wyższa niż waga silnika w modelach spalinowych albo hybrydowych.

W klasycznych samochodach elektrycznych zespół napędowy waży około 100 kg, w autach o większym zasięgu, może ważyć od 500 kg do 1000 kg!

Żywotność baterii w samochodach elektrycznych

Wiele osób ma wciąż obawy, dotyczące pojazdów elektrycznych, ze względu żywotność baterii, która stanowi ich najsłabszy punkt.

Producenci nowoczesnych samochodów elektrycznych wykorzystują coraz nowsze technologie, aby wydłużyć żywotność akumulatorów. Obecnie stosowane rozwiązania oferują wysoką trwałość i solidność baterii, które mogą być używane około 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów.

Wszystko zależy od stylu jazdy oraz warunków eksploatacji pojazdu.

Co wpływa na żywotność akumulatorów w samochodach elektrycznych?

Wiele czynników ma wpływ na żywotność baterii w elektryku. Jednym z głównych czynników, który ma wpływ na zmniejszenie wydajności akumulatora, jest temperatura. Praca baterii litowo-jonowej przebiega prawidłowo w zakresie od 0 st. Celsjusza do 45 st. Celsjusza. Powyżej lub poniżej tego zakresu można doprowadzić do pogorszenia jakości ładowania, a nawet skrócenia żywotności baterii czy rozszczelnienia jej.

Wysoka temperatura może doprowadzić do korozji i utraty litu w akumulatorze, a to doprowadzi do zmniejszenia pojemności. Z kolei, zbyt niska temperatura spowoduje zmianę składu chemicznego, a w efekcie – przyspieszenie degradacji baterii.

Innym czynnikiem skracającym żywotność akumulatora litowo-jonowego jest niewłaściwa eksploatacja. Na szczęście tego można uniknąć, stosując się do kilku zasad.

Jak dbać o akumulator w samochodzie elektrycznym?

Nie chcąc dopuścić do skrócenia żywotności baterii w aucie elektrycznym, warto stosować się do poniższych pięciu zasad:

Nie ładuj akumulatora powyżej 80% - bateria jest zbudowana z ogniw, a te muszą wygenerować odpowiednie napięcie do wprawienia pojazdu w ruch. Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) lub prądem przemiennym (AC) na 100% może doprowadzić do uszkodzenia ogniw, które mają określoną moc.

Nie rozładowuj całkowicie baterii – pojazd, nawet w trakcie spoczynku energia jest pobierana, bowiem potrzebują jej systemy elektroniki, czy autoalarmu. Jeśli akumulator będzie całkowicie rozładowany, również może ulec szybszemu zużyciu lub uszkodzeniu.

Często ładuj małym prądem – ogniwa baterii nie lubią zbyt dużej mocy, dlatego lepiej rzadziej wybierać się na stacje ładowarek z prądem DC.

Uwaga na skrajne temperatury – elektryki najlepiej czują się w garażu, zwłaszcza w sezonie zimowym, gdy temperatury spadają poniżej 0 stopni Celsjusza. Również w upalne lato, lepszym rozwiązaniem będzie chłodzenie pojazdu w garażu, aniżeli długie eksponowanie go na słońce.

Nie ładuj elektryka byle czym – wybierając domową ładowarkę do elektryka, sprawdź czy ma zabezpieczenia dla instalacji elektrycznych i przeszła odpowiednie testy. Nie ma nic gorszego niż oszczędzanie na pojeździe elektrycznym i ładowaniu!

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt