Kiedy tańsze paliwo? Co składa się na ceny paliw w Polsce?
Wraz z rozpoczęciem kolejnego roku spodziewamy się szeregu podwyżek i nowych podatków. Jak to wygląda w przypadku cen paliw? Kiedy benzyna i diesel będą tańsze? Co składa się na ceny paliw w Polsce? Sprawdźcie w naszym artykule!
Kiedy paliwo będzie tańsze?
Decyzją Komisji Europejskiej – od 1 stycznia 2023 roku przywrócono wyższy VAT na paliwo – 23%. Dotychczas, na bazie obniżenia stawki w związku z tarczą antyinflacyjną wynosiła ona 8%. Jednakże przedstawiciele największego koncernu paliwowego w Polsce oraz mniejszych stacji podtrzymują, że podwyżka podatku nie spowoduje gwałtownego skoku cen.
Aktualne marże stanowią swego rodzaju bufor bezpieczeństwa, co powoduje, że ceny mają się utrzymywać na stabilnym poziomie.
Nie mniej jednak, pierwsze dni stycznia przyniosły już kilkudziesięciu groszowe podwyżki cen paliw.
Droga benzyna, drogi diesel - ceny paliw w 2023 roku?
Jeszcze w ostatnim miesiącu 2022 roku prognozy ekspertów, dotyczące cen paliw w nowym roku, zakładały, że ceny będą zbliżone do tych z ostatnich dni grudnia. Tymczasem w pierwszych dniach stycznia kierowców zaskoczyły podwyżki na stacjach benzynowych. Eksperci szacują, że od 1 do 8 stycznia możemy spodziewać się następujących cen paliw:
- Pb 98: 7,25 – 7,39 zł/l
- Pb 95: 6,68 - 6,83 zł/l
- ON: 7,84 – 7,99 zł/l
- LPG: 2,99 – 3,10 zł/l
Z kolei, w ostatnich dniach grudnia Pb 98 średnio kosztowała 7,26 zł/l, Pb 95 6,53 zł/l, ON 7,66 zł/l, a LPG 2,91 zł/l.
Widoczne są pierwsze podwyżki cen paliw w nowym roku, zwłaszcza w przypadku oleju napędowego o ponad 30 groszy, benzyny 95-oktanowej o niecałe 30 groszy oraz LPG o 10-20 groszy za litr. Kierowcom to nie w smak, zwłaszcza że nowym rok oznacza wyższe stawki VAT oraz nową opłatę paliwową, co wpłynie na koszt paliwa detalicznego.
Co składa się na cenę paliwa?
Na ostateczną cenę paliwa, które tankujemy na stacji benzynowej składa się kilka czynników:
- Koszt zakupu produktu w rafinerii.
- Obciążenia podatkowe: opłata akcyzowa, podatek VAT, opłata paliwowa, opłata emisyjna.
- Marża detaliczna stacji.
I tak np.: cena 1 litra benzyny bezołowiowej, to:
- koszt zakupu w rafinerii (71%),
- opłata akcyzowa (17%),
- podatek VAT (przy tarczy inflacyjnej 8%, po jej wygaśnięciu 23%),
- opłata paliwowa (2%),
- opłata emisyjna (1%),
- marża detaliczna stacji (1%).
Z kolei cena 1 litra oleju napędowego, to:
- Koszt zakupu w rafinerii (72%),
- opłata akcyzowa (14%),
- podatek VAT (przy tarczy inflacyjnej 8%, po jej wygaśnięciu 23%),
- opłata paliwowa (4%), opłata emisyjna (1%),
- marża detaliczna stacji (1%).
Cena za 1 litr LPG, to:
- Koszt zakupu w rafinerii (70%),
- opłata akcyzowa (6%),
- podatek VAT (przy tarczy inflacyjnej 8%, po jej wygaśnięciu 23%),
- opłata paliwowa (2%),
- marża detaliczna stacji (14%).