Rękojmia na samochód używany
Rękojmia to prawo kupującego, które chroni go przed nieuczciwym sprzedawcą. Dotyczy kupna auta używanego, zarówno od profesjonalnych sprzedawców, jak i prywatnych. Co gwarantuje taka ochrona? Kiedy można z niej skorzystać i jak długo trwa? Sprawdźcie nasz poradnik i poznajcie swoje prawa!
Rękojmia a gwarancja - czym się różnią?
Rękojmia stanowi zobowiązanie sprzedającego, względem odpowiadania za wady produktu, które istnieją w chwili jego sprzedaży lub pojawią się w okresie trwania rękojmi. Z kolei, gwarancja to dobrowolne oświadczenie przedsiębiorcy, które dotyczy jakości towaru.
Podstawowymi różnicami pomiędzy rękojmią, a gwarancją są:
- Rękojmia jest obowiązkowa, gwarancja dobrowolna.
- W rękojmi podmiotem odpowiedzialnym za sprzedaż towaru niezgodnego z umową, jest sprzedawca, w gwarancji gwarant, który najczęściej jest producentem.
- Rękojmia trwa 2 lata, gwarancja – zależnie od gwaranta.
Rękojmia na samochód używany
To sposób na uchronienie się przed sytuacją, w której pomimo dokładnych oględzin pojazdu, po jego zakupie wystąpiły usterki. Rękojmia to prawo kupującego, niezależnie czy auto zostało kupione w komisie, czy od osoby prywatnej.
W przypadku zakupu pojazdu używanego, rękojmia obejmuje okres 2 lat, co jest uwzględnione także w przepisach Kodeksu Cywilnego. Niemniej, może on ulec skróceniu przez sprzedającego, który uwzględni to w umowie kupna-sprzedaży.
Z rękojmi można skorzystać w poniższych sytuacjach:
- Gdy auto ma wadę ukrytą, która zmniejsza jego wartość albo użyteczność, ale nie wynika z normalnej eksploatacji.
- Gdy kupujący nie wiedział o wadzie pojazdu, przed zawarciem umowy i może to udowodnić.
- Wada pojazdu lub jej przyczyna istniała w aucie, przed dokonaniem zakupu.
Co można zyskać w ramach rękojmi?
W ramach rękojmi można żądać od sprzedawcy:
- Obniżenia ceny zakupu – na podstawie art. 560 Kodeksu Cywilnego, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu umowy. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy sprzedawca niezwłocznie usunie wadę lub wymieni rzecz z wadami na wolną od nich.
- Naprawy uszkodzonego pojazdu – na podstawie art. 561 Kodeksu Cywilnego, kupujący może żądać od sprzedawcy wymiany lub naprawy przedmiotu sprzedaży.
- Wymiany przedmiotu zakupu na nowy.
- Odstąpienia od umowy – jeśli wada auta będzie tak istotna, że spowoduje, że nie chcecie z niego korzystać, to macie prawo odstąpić od umowy.
Bezterminowa rękojmia na samochód
Istnieje również taka forma rękojmi, która jest opisana w art. 564 Kodeksu Cywilnego. Obowiązuje ona w wybranych sytuacjach, np.: gdy sprzedający wiedział o wadach technicznych pojazdu i celowo je zataił. Jednak, aby móc się powołać na prawo bezterminowej rękojmi, kupujący nie mógł wcześniej wiedzieć o zatajonej wadzie.
Nie będzie możliwe skorzystanie z bezterminowej rękojmi, w sytuacji w której wiedzieliście, że kupujecie samochód z wadą techniczną.
Czy rękojmia może mieć minimalny okres trwania?
Tak, w przypadku dealerów jest to 1 rok, a w przypadku prywatnego sprzedawcy 3 miesiące. Niemniej, w umowie kupna-sprzedaży samochodu mogą znaleźć się inne ograniczenia lub wyłączenia.
Czy rękojmia jest też od osoby prywatnej?
Rękojmia stanowi prawo ochrony kupującego, niezależnie czy dokonał zakupu pojazdu u dealera czy osoby prywatnej.
W przypadku dealerów samochodowych, rękojmia jest udzielana obowiązkowo, na podstawie Kodeksu Cywilnego i trwa dwa lata. Dealer jest odpowiedzialny za wszystkie wady pojazdu, niezależnie od tego, czy ujawniono jest w momencie sprzedaży, czy też nie.
Z kolei, rękojmia od osoby prywatnej może trwać krócej, jeśli zostało tak zapisane w umowie, jej zakres też może zostać określony w umowie, co oznacza, że będzie znacznie mniejszy niż w przypadku zakupu pojazdu u dealera.
Ile trwa rękojmia na samochód używany od osoby prywatnej?
Rękojmia na samochód używany od osoby prywatnej trwa przez okres 2 lat, chyba że sprzedawca zastrzega w umowie kupna-sprzedaży krótszy okres.
Co zrobić jeśli sprzedawca odmawia uznania rękojmi?
Niestety to bardzo trudna sytuacja, w której jedynym rozwiązaniem jest wejście na drogę sądową. Trzeba również mieć na uwadze, iż po stronie kupującego będzie konieczność udowodnienia, że wada pojazdu istniała jeszcze w momencie zakupu.
Kiedy nie można skorzystać z rękojmi?
Z rękojmi nie można skorzystać w poniższych przypadkach:
Elementy eksploatacyjne pojazdu – tej grupy rękojmia nie obejmuje, dotyczy to m.in. bieżnika opony lub pęknięć na szybie.
Specjalnego zapisu w umowie kupna-sprzedaży – który informuje, że kupujący zapoznał się ze stanem technicznym samochodu i z tego tytułu nie będzie zgłaszał żadnych roszczeń w stosunku do kupującego.
Niemniej, trzeba pamiętać, że rękojmia ogranicza się do wad fizycznych pojazdu w momencie sprzedaży, jeśli w aucie pojawią się usterki, ale nie jest to wina sprzedawcy, wówczas nie można się nią powołać.
Program aut używanych od dealerów
Jeśli poszukujecie ofert, które zapewnią Wam większy spokój ducha, a sprzedawcy oferują gwarancję na pojazd używany, sprawdźcie program aut używanych od dealerów w serwisie Autoplac.pl:
W ofercie znajdziecie pojazdy, które są objęte gwarancją fabryczną, a ich historia jest przejrzysta i dostępna do wglądu przed zakupem.