Napisz
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
25.03.2024

Rękojmia na samochód używany

Rękojmia to prawo kupującego, które chroni go przed nieuczciwym sprzedawcą. Dotyczy kupna auta używanego, zarówno od profesjonalnych sprzedawców, jak i prywatnych. Co gwarantuje taka ochrona? Kiedy można z niej skorzystać i jak długo trwa? Sprawdźcie nasz poradnik i poznajcie swoje prawa!

Rękojmia a gwarancja - czym się różnią?

Rękojmia stanowi zobowiązanie sprzedającego, względem odpowiadania za wady produktu, które istnieją w chwili jego sprzedaży lub pojawią się w okresie trwania rękojmi. Z kolei, gwarancja to dobrowolne oświadczenie przedsiębiorcy, które dotyczy jakości towaru.

Podstawowymi różnicami pomiędzy rękojmią, a gwarancją są:

  • Rękojmia jest obowiązkowa, gwarancja dobrowolna.
  • W rękojmi podmiotem odpowiedzialnym za sprzedaż towaru niezgodnego z umową, jest sprzedawca, w gwarancji gwarant, który najczęściej jest producentem.
  • Rękojmia trwa 2 lata, gwarancja – zależnie od gwaranta.

Rękojmia na samochód używany

To sposób na uchronienie się przed sytuacją, w której pomimo dokładnych oględzin pojazdu, po jego zakupie wystąpiły usterki. Rękojmia to prawo kupującego, niezależnie czy auto zostało kupione w komisie, czy od osoby prywatnej.

W przypadku zakupu pojazdu używanego, rękojmia obejmuje okres 2 lat, co jest uwzględnione także w przepisach Kodeksu Cywilnego. Niemniej, może on ulec skróceniu przez sprzedającego, który uwzględni to w umowie kupna-sprzedaży.

Z rękojmi można skorzystać w poniższych sytuacjach:

  • Gdy auto ma wadę ukrytą, która zmniejsza jego wartość albo użyteczność, ale nie wynika z normalnej eksploatacji.
  • Gdy kupujący nie wiedział o wadzie pojazdu, przed zawarciem umowy i może to udowodnić.
  • Wada pojazdu lub jej przyczyna istniała w aucie, przed dokonaniem zakupu.

Co można zyskać w ramach rękojmi?

W ramach rękojmi można żądać od sprzedawcy:

  • Obniżenia ceny zakupu – na podstawie art. 560 Kodeksu Cywilnego, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu umowy. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy sprzedawca niezwłocznie usunie wadę lub wymieni rzecz z wadami na wolną od nich.
  • Naprawy uszkodzonego pojazdu – na podstawie art. 561 Kodeksu Cywilnego, kupujący może żądać od sprzedawcy wymiany lub naprawy przedmiotu sprzedaży.
  • Wymiany przedmiotu zakupu na nowy.
  • Odstąpienia od umowy – jeśli wada auta będzie tak istotna, że spowoduje, że nie chcecie z niego korzystać, to macie prawo odstąpić od umowy.

Bezterminowa rękojmia na samochód

Istnieje również taka forma rękojmi, która jest opisana w art. 564 Kodeksu Cywilnego. Obowiązuje ona w wybranych sytuacjach, np.: gdy sprzedający wiedział o wadach technicznych pojazdu i celowo je zataił. Jednak, aby móc się powołać na prawo bezterminowej rękojmi, kupujący nie mógł wcześniej wiedzieć o zatajonej wadzie.

Nie będzie możliwe skorzystanie z bezterminowej rękojmi, w sytuacji w której wiedzieliście, że kupujecie samochód z wadą techniczną.

Czy rękojmia może mieć minimalny okres trwania?

Tak, w przypadku dealerów jest to 1 rok, a w przypadku prywatnego sprzedawcy 3 miesiące. Niemniej, w umowie kupna-sprzedaży samochodu mogą znaleźć się inne ograniczenia lub wyłączenia. 

Czy rękojmia jest też od osoby prywatnej?

Rękojmia stanowi prawo ochrony kupującego, niezależnie czy dokonał zakupu pojazdu u dealera czy osoby prywatnej.

W przypadku dealerów samochodowych, rękojmia jest udzielana obowiązkowo, na podstawie Kodeksu Cywilnego i trwa dwa lata. Dealer jest odpowiedzialny za wszystkie wady pojazdu, niezależnie od tego, czy ujawniono jest w momencie sprzedaży, czy też nie.

Z kolei, rękojmia od osoby prywatnej może trwać krócej, jeśli zostało tak zapisane w umowie, jej zakres też może zostać określony w umowie, co oznacza, że będzie znacznie mniejszy niż w przypadku zakupu pojazdu u dealera.

Ile trwa rękojmia na samochód używany od osoby prywatnej?

Rękojmia na samochód używany od osoby prywatnej trwa przez okres 2 lat, chyba że sprzedawca zastrzega w umowie kupna-sprzedaży krótszy okres.

Co zrobić jeśli sprzedawca odmawia uznania rękojmi?

Niestety to bardzo trudna sytuacja, w której jedynym rozwiązaniem jest wejście na drogę sądową. Trzeba również mieć na uwadze, iż po stronie kupującego będzie konieczność udowodnienia, że wada pojazdu istniała jeszcze w momencie zakupu.

Kiedy nie można skorzystać z rękojmi?

Z rękojmi nie można skorzystać w poniższych przypadkach:

Elementy eksploatacyjne pojazdu – tej grupy rękojmia nie obejmuje, dotyczy to m.in. bieżnika opony lub pęknięć na szybie.

Specjalnego zapisu w umowie kupna-sprzedaży – który informuje, że kupujący zapoznał się ze stanem technicznym samochodu i z tego tytułu nie będzie zgłaszał żadnych roszczeń w stosunku do kupującego.

Niemniej, trzeba pamiętać, że rękojmia ogranicza się do wad fizycznych pojazdu w momencie sprzedaży, jeśli w aucie pojawią się usterki, ale nie jest to wina sprzedawcy, wówczas nie można się nią powołać.

Program aut używanych od dealerów

Jeśli poszukujecie ofert, które zapewnią Wam większy spokój ducha, a sprzedawcy oferują gwarancję na pojazd używany, sprawdźcie program aut używanych od dealerów w serwisie Autoplac.pl:

W ofercie znajdziecie pojazdy, które są objęte gwarancją fabryczną, a ich historia jest przejrzysta i dostępna do wglądu przed zakupem.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt