Rozważasz zakup pick-upa? Sprawdź, co musisz wiedzieć, zanim go kupisz
Pick-up to świetny samochód dla osób, które są zainteresowane jazdą terenową oraz szukają dobrego użytkowego pojazdu. Jednak zanim zdecydujesz się na zakup takiego modelu, powinieneś poznać jego wady i zalety. Poniżej omawiamy europejskie, jednotonowe pick-upy, które doskonale dopasują się do potrzeb nawet najbardziej wymagających użytkowników.

Europejskie pick-upy
Są to jednotonowe pojazdy, które zbudowane są na ramie, mają z tyłu sztywny most napędowy, w większości w resorach piórowych. Kabiny w nich nie są przestronne, a zakres regulacji fotela oraz kierownicy może nie być zbyt satysfakcjonujący. Tak samo, jak wyciszenie. Dynamika w europejskich pick-upach jest przeciętna, jedzie się nim podobnie jak w aucie dostawczym – im większe będzie obciążenie auta, tym jazda będzie przyjemniejsza.
Oddzielny bagażnik
To zaleta i wada tego modelu pojazdu. Bagażnik jest całkowicie oddzielony od przestrzeni pasażerskiej co świetnie sprawdzi się w przypadku przewożenia brudnego ładunku, ale gorzej w przypadku jazdy z pupilem.
Pick-upy są stworzone dla osób, które mają własną firmę, a ich działalność opiera się na przewożeniu różnych rzeczy lub materiałów. Zabrudzenia, które powstają w wyniku przewożenia ładunku można łatwo zmyć wodą z bagażnika pick-upa.
W zasadzie pick-upy nie mają bagażnika, ale dobrze holują
Dosłownie rzecz ujmując – w pick-upach jest paka, a nie bagażnik. Dlatego nie nadaje się na przewożenie zakupów. Paka ma ogromne rozmiary, jeśli porównujecie je z typowym bagażnikiem w osobówce. Świetnie sprawdzi się przy przewożeniu większych rzeczy. Dodatkowo można na nią położyć burtę i zamocować ładunek.
Pakę można również zabudować skrzyniami, w których będziecie transportować sprzęt hobbystyczny lub quada a nawet namiot dachowy, w którym może spać każdy podróżnik.
Pick-up także świetnie holuje. Te modele pojazdów doskonale sprawdzają się w holowaniu lub ciągnięciu przyczep. Mają wysokie DMC własne, więc jeśli dołożycie do nich przyczepę, to pamiętajcie, że samo prawo jazdy kat. B może już nie wystarczyć. Przeciętnie pick-up ma DMC ok. 3,2 – 3,5 tony.

Co kryje wnętrze pick-upa?
Większość tych pojazdów ma stały napęd na tylną oś oraz dołączaną manualnie przednią. Na drogach utwardzonych lepiej będzie nimi jechać w trybie 2WD, co zimą może być dość problematyczne. Na śniegu jednak można włączyć napęd 4WD, jednak gdy tylko znajdziemy się w obszarze o dobrej przyczepności, musimy go wyłączyć.
Nie wszystkie pick-upy na naszym rynku mają napęd na 4 koła. Jednak większość z nich je posiada. A dodatkowo – ramowa konstrukcja daje możliwość łatwych modyfikacji, aby poprawić zdolność pick-upa do offroadu.
Pick-upy są długie (przeważnie ok. 5 m) i mają długi rozstaw osi co znacznie ogranicza pokonywanie wierzchołków i ciasnych zakrętów. Ich długi tył również utrudnia pokonywanie podjazdów i zjazdów.
Mają również wyjątkową tendencję do rdzewienia, ze względu na odkryte od spodu nadwozie. Duża powierzchnia ramy lub się pokrywać błotem, a przestrzeń między kabiną a skrzynią gości wiele różnych zanieczyszczeń.
Jeśli marzy Ci się pick-up to po zakupie pomyśl o dodatkowym zabezpieczeniu antykorozyjnym, a wybierając używane aut wyczyść jego ramę i zabezpiecz przed korozją na przyszłość.