Silnik widlasty czy rzędowy - który lepszy? Sprawdź czym się różnią
Nie bez powodu to właśnie silnik jest nazywany sercem samochodu – to najważniejszy i najbardziej skomplikowany element każdego pojazdu. To właśnie dzięki niemu maszyna jest w stanie wykonywać pracę i bezpiecznie poruszać się po drodze. Nie każde auto posiada jednak taki sam napęd – często mówi się o wyborze pomiędzy silnikiem widlastym i rzędowym. Sprawdź czym się różnią i co musisz o nich wiedzieć.
Typ 1: silnik rzędowy
Przede wszystkim, dlaczego nazywa się je rzędowymi? To dość proste – cylindry umiejscowione są w jednym rzędzie, a do tego wykonane są głównie z lekkich stopów aluminium i krzemu, co sprawia, że ich waga jest optymalna. Warto jednak wspomnieć, że mogą być one położone poziomo, pionowo, a nawet ukośnie.
Silniki rzędowe są znacznie mniej skomplikowane w budowie i o wiele łatwiejsze w obsłudze, niż silniki widlaste. Ze względu na krótką długość silnika i zminimalizowaną odległość między cylindrami, odlewanie i produkcja wymagają jednak zaawansowanych technologii. Natomiast sama eksploatacja pojazdu wymaga dedykowanej technologii napraw. Nie obejdzie się bez płaskiej powierzchni, odpowiednich uszczelek pod głowice czy pilnowania odpowiedniej kolejności dokręcenia nakrętek głowicowych.
Silniki rzędowe opisywane są skrótem Rx, z czego x oznacza po prostu liczbę cylindrów. Zdecydowanie najpopularniejszym silnikiem tego typu jest klasyczny R4 o pojemności do 2 litrów. Spotkać go można między innymi w Polskim Fiacie 126p, Skoda Fabia czy Volkswagen Polo IV.
Typ 2: silnik widlasty
Podstawową cechą budowy silników widlastych są dwie głowice, a także cylindry, które umiejscowione są w dwóch rzędach i znajdują się względem siebie pod pewnym kątem, na przykład 90 stopni. Często mówi się, że silnik widlasty to po prostu rodzaj silnika rzędowego, chociaż różnica konstrukcyjna jest spora. Warto wspomnieć, że zadaniem obu rzędów cylindrów jest napędzanie tego samego wału korbowego.
Widlaste jednostki napędowe oznacza się podobnie, jak w przypadku silników rzędowych, jednak w tym przypadku używa się litery Vx, z czego x analogicznie oznacza właśnie liczbę cylindrów. We współczesnych autach wykorzystuje się najczęściej silnik V6, który spotkać można bardzo często szczególnie w samochodach osobowych. Ten typ silnika zapewnia optymalne osiągi, umiarkowane spalanie, a przede wszystkim pewną pracę i małą awaryjność.
Opcję V8 często można spotkać w autach, które przybyły do nas ze Stanów Zjednoczonych, ale nie tylko – ten wariant znaleźć można także chociażby w Audi A8 D2. V10 i V12 to zdecydowanie parametry marek premium, chociażby Lamborghini z 5.0 V10.
Poznaj wady i zalety
Zarówno silniki widlaste, jak i rzędowe posiadają swoje wady i zalety, jednak ciężko jednoznacznie określić, które z nich są lepsze. Przede wszystkim budowa silników widlastych jest o wiele bardziej skomplikowana, a co za tym idzie – wymaga o wiele większej mocy do uruchomienia i podtrzymania jednostki napędowej. Są one jednak świetnym rozwiązaniem dla pojazdów z napędem na przednie koła i silnikiem, który właśnie dla takiego napędu jest poprzecznie umieszczony z przodu. Posiada też mniejszą sprawność całkowitą niż wspomniany już silnik rzędowy. Podstawową zaletą silnika rzędowego jest zdecydowanie prostota obsługi i użytkowania, a także szybsza i łatwiejsza naprawa czy serwisowanie. Jeżeli jednak zamierzasz kupić samochód sportowy, to nastaw się na wybór silnika widlastego. To właśnie one pozwalają na uzyskanie dużej pojemności skokowej i przede wszystkim większej mocy.