Napisz
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
20.06.2023

Auta z lat 90.

Szalone lata 90-te kojarzą nam się nie tylko z brokatem, muzyką popową i początkiem Internetu. To również intensywny czas rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce, w którym kierowcy zaczęli rozglądać się za nowocześniejszymi autami i coraz chętniej je kupowali. Czym jeździło się w latach 90-tych w naszym kraju i nie tylko? Sprawdźcie!

Samochody z lat 90 - czym jeżdżono u schyłku XX wieku?

Lata 90-te to był prawdziwie szalony okres w każdej dziedzinie życiowej, począwszy od mody, skończywszy na motoryzacji. Jakie auta dominowały wówczas na drogach? Sprawdźcie zestawienie najbardziej popularnych modeli:

Alfa Romeo 164 – produkowana w latach 1987 do 1997 była popularnym widokiem na drogach. Wyposażona w benzynowe silniki o mocy od 143 KM do 232 KM lub diesle o mocy 117 KM lub 125 KM miała nawet napęd 4x4 w modelu Q4. W ciągu 10 lat produkcji przeszła trzy liftingi, w których zmodernizowano jej zawieszenie, zmieniono światła tylne, reflektory i dodano chromowane listwy wokół nadwozia. Zmieniła się również deska rozdzielcza, konsola, a nawet drzwi i fotele.

Audi A8 D2 – całkiem luksusowa limuzyna, która oferowała nadwozie wykonane z aluminium, dzięki czemu masa auta była mniejsza. W pierwszej generacji dostępne były dwie długości nadwozia – 5034 mm lub 5164 mm. A tym modelu napęd w standardzie był wyłącznie na przednie koła ale oferowano go również w wersji quattro. Pod maską ukryto benzynowy silnik V8 o mocy 340 KM, później 360 KM. Nie był to najmocniejszy silnik tego samochodu! Topowa był 6-litrowa jednostka W12, która generowała moc 420 KM.

BMW serii 7 E38 – produkowane w latach 1994-2002 stanowiło luksusową limuzynę o naprawdę eleganckiej stylistyce i sportowym charakterze. Auto prowadziło się świetnie, na krętych drogach kierowca miał ogromną frajdę, dzięki dobrze dopracowanemu zawieszeniu. Poza tym w E38 mogliście znaleźć wygodne siedzenia i naprawdę przestronne wnętrze. To auto było jednym z pierwszych, które mogło mieć na pokładzie nawigację satelitarną! Pod maską kryły się silniki 6-, 8-, 12-cylindrowe zasilane benzyną, o mocy 193-326 KM lub diesle R6 i V8 o mocy 143-245KM.

Citroen XM – model, który oferował kierowcom i pasażerom naprawdę wysoki poziom komfortu w czasie jazdy, m.in. dzięki przestronnemu wnętrzu, wygodnym siedzeniom i świetnemu resorowaniu możliwemu dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu tłumiącemu wszelkie nierówności nawierzchni. Wnętrze wykończono materiałami wysokiej jakości, widoczne były drewniane okleiny, welurowa lub skórzana tapicerka. Auto napędzane było 4- lub 6-cylindrowymi silnikami benzynowymi o mocy od 110 do 200 KM lub 4-cylindrowymi dieslami o mocy od 80 do 129 KM.

Mercedes W140 – doskonały przykład luksusowych limuzyn, które mają reprezentacyjny wygląd oraz oferują komfort na najwyższym poziomie. Model zadebiutował w 1991 roku, oferując naprawdę duży wybór silników: 6-cylindrowe benzynowe o mocy 193 KM i 231 KM lub 8-cylindrowe o mocy 279 KM do 326 KM, widlaste dwunastki, które na początku miały moc 408 KM a później 394 KM, diesle, które miały moc 150 KM lub 177 KM  oraz silniki: Brabus 220-582 KM, AMG 496 KM i 509 KM, Carlsson 620 KM. Auto określano jako pancerne, bo miało nietypowe podwójne boczne szyby, których zadaniem było zapewnienie maksymalnej ciszy w kabinie, a drzwi i klapa kufra zostały wyposażone w system samoczynnego domykania. Mało tego – po przekroczeniu 160 km/h w aucie uruchamiał się system usztywniający działanie zawieszenia oraz układu kierowniczego.

Peugeot 605 – produkowany w latach 1989-1999 był bardzo podobny do Citroena XM, bo wykorzystywał nawet tę samą płytę podłogową. Rynkowy debiut samochodu nie był najłatwiejszy – niska jakość zastosowanych części nie przysporzyła mu fanów, ale marka szybko podjęła stosowne kroki i następne egzemplarze nie powodowały już kłopotów. W 605 zamontowano silniki wolnossące i doładowane 4-cylindrowe benzynowe o mocy 107-147 KM, ale w ofercie nie zabrakło również V6 o mocy 167 KM, 190 KM i 200 KM.

Najpopularniejsze samochody w Polsce w latach 90-tych

Ta epoka to prawdziwie dynamiczny rozwój sektora motoryzacyjnego w naszym kraju. Polacy przesiadali się do aut nowocześniejszych i lepszych. Popularne samochody w latach 80-tych poszły w odstawkę. Wraz z rozwojem rynku moto w naszym kraju, rozwinęła się także działalność złodziei samochodowych, których metody kradzieży stawały się coraz bardziej zaawansowane.

Czym jeżdżono w Polsce w latach 90-tych?

Fiat Cinquecento – marzenie wielu Polaków, które do tej pory można spotkać jeszcze na drogach. Ten 3 drzwiowy hatchback był produkowany od 1991 roku do 1998 roku, w którym zastąpiło go Seicento. Wygodne, tanie w eksploatacji auto było dość nowoczesne na tamte lata. Z biegiem czasu zostało zmodyfikowane, co m.in. dotknęło silnika, którego pojemność wzrosła z 700 cm3 do 900 cm3. W wersji Sporting z 1994 silnik miał nawet pojemność 1100 cm3. Dostępne na rynku wersje oferowały różne wyposażenie, nawet z takimi dodatkami jak szyberdach, centralny zamek, alarm czy elektryczne szyby i klimatyzacja.

FSO Polonez Caro – premiera modelu miała miejsce w 1991 roku, a już w połowie lat 90-tych uchodził za najlepiej sprzedające się nowe auto w naszym kraju! Sprzedawano go w liczbie 70-80 tys. sztuk rocznie! Samochód krył pod maską wysokoprężną jednostkę napędową o mocy 70 KM. W różnych wersjach wyposażenia dostępna była klimatyzacja, centralny zamek, a nawet wspomaganie kierownicy!

Skoda Felicia – od tego modelu zaczęła się miłość polskich kierowców do Skody, która zresztą trwa do dzisiaj. Felicia zadebiutowała na rynku w 1994 roku i okazała się strzałem w dziesiątkę. W podstawowym modelu oferowano 5-drzwiowego hatchbacka z benzynowym silnikiem o pojemności 1.3 litra.

Opel Astra F – pierwsza generacja trafiła na rynek w latach 1991-2001. Samochód niezwykle funkcjonalny, ładny z wyglądu, tani w zakupie i utrzymaniu, spodobał się Polakom i nawet do dziś można spotkać go jeszcze na drogach.

Sportowe samochody lat 90. 

Lamborghini Diablo – w 1990 model zadebiutował na rynku i był najszybciej seryjnie produkowanym samochodem na świecie! Osiągał 329 km/h, a do 100 km/h rozpędzał się zaledwie w 4 sekundy. Ostry kształt, podnoszone drzwi i otwierane reflektory pobudzały wyobraźnię każdego kierowcy.

McLaren F1 – owszem, bolid Formuły 1 jeździł po cywilnych drogach. Pierwszy seryjnie produkowany model powstał na bazie doświadczeń z prestiżowych wyścigów. W 100 wyprodukowanych egzemplarzach umieszczono 12-cylindrowy silnik o mocy ponad 600 KM! Maksymalna prędkość tego aut wynosiła 388 km/h.

Porsche 911 – kultowe auto, które znane jest ze swoich kilku generacji. Każda wersja 911 nawiązywała do klasyki. W przełomowej 993 napęd na cztery koła w wersji turbo i silnik chłodzony powietrzem zdobył serca kierowców.

Japońskie samochody z lat 90

Mitsubishi Lancer Evolution – z dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem to jeden z najsłynniejszych modeli japońskich aut z lat 90-tych, które można było spotkać często na drodze. Jego największą konkurencją było inne japońskie, sportowe auto – Subaru Impreza.

Lexus LS – to japońska odpowiedź na Mercedesa, która zadebiutowała w 1989 roku. Dwie kolejne wersje produkowane w latach 90-tych to prawdziwe inżynieryjne cuda, które do tej pory zachwycają swoim komfortem, niezawodnością i trwałością. Status luksusowego klasyka jest tutaj w pełni zasłużony.

Amerykańskie samochody z lat 90.

Hummer – pierwszy model Hummer H1 wyszedł z produkcji w 1992 roku. Samochód wagi ciężkiej, można powiedzieć, że pod płaszczem cywilnego auta terenowego, zachował nieco swój wojskowy charakter. Pierwszy egzemplarz wykonano dla… Arnolda Schwarzeneggera.

Cadillac Escalade – zadebiutował w 1998 roku. To prawdziwy amerykański SUV, który został doceniony za świetną stylistykę, dobre i mocne silniki. To najbardziej luksusowa marka zza oceanu. W Polsce najczęściej spotkacie ją właśnie w wersji terenowej Escalade.

Chevrolet Camaro dopiero wersja Camaro Z28 z 1993 roku przywróciła świetność marce. Model z silnikiem o mocy 275 KM wyglądał masywnie i groźnie, a to tylko podkreślało jego możliwości. Ten Chevrolet bardzo szybko zyskał rzesze fanów w USA.

Dodge Caravan – to jeden z klasyków, który zdominował rynek lat dziewięćdziesiątych w Ameryce. Minivan stanowił w tym czasie odpowiednik kombi, co spowodowało, że ludzie często decydowali się na jego zakup. Ogromny komfort, przestronność i bardzo praktyczny charakter okazały się być największymi zaletami. Dodatkowo, minivany prowadziły się znacznie lepiej niż wagony.

Jeep Cherokee – nie może zabraknąć w tym zestawieniu ulubieńców amerykańskich, czyli ich własnych Jeepów. Cherokee w latach 90-tych sprzedawał się masowo. SUV był tak powszechnym widokiem na drogach, że nawet wtapiał się w tło! Popularność zawdzięczał swojej niezawodności i niskiej cenie zakupu.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt