Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
13.10.2021

Jak Polacy kupują auta? Nie uwierzycie!

Gdybyście mieli kupić samochód, to jaki byście wybrali? Nowy, używany? Od znajomego, od dealera czy z salonu? Wolicie kupić auto online czy klasycznie? W jakim budżecie chcecie się zmieścić? Tyle pytań… bez odpowiedzi? Niekoniecznie! Wiemy, jak Polacy kupują samochody i zdradzamy Wam tę wiedzę! 

Samochód używany czy nowy? 

W poprzednich latach wielu Polaków zdecydowało się na zakup samochodu używanego. Obecnie… chociaż już mogą sobie pozwolić na zakup nowego pojazdu, trzymają się swoich starych, sprawdzonych nawyków, które towarzyszyły im w trakcie kupna używanego auta. 

To, co chroniło kupującego od padnięcia ofiarą nieuczciwego handlarza jest obecnie bazą pod negocjacje z dealerem. Aż 86,1% kupujących samochód samodzielnie szuka informacji na temat samochodu, zanim spotka się z handlowcem, wg danych Stacji Marketing. Więcej niż 1/3 klientów również pozyskuje wiedzę o modelu samochodu, który chcą kupić oraz o dostępnych formach zakupu. Więcej niż połowa kupujących poznaje przynajmniej podstawowe fakty na temat samochodu, który chce kupić. 

Analiza wskazuje na to, że poziom przygotowania się do zakupu auta jest znacznie większy w gronie tych, którzy już posiadają samochód, aniżeli wśród osób, które dopiero kupią swój pierwszy pojazd. Ta grupa jednak również odpowiednio przygotowuje się do procesu zakupu auta. Te czynniki znacznie przyspieszają tempo zakupu auta. 

A jakie auto wybraliby Polacy? W przypadku zakupu następnego samochodu 35% ankietowanych osób rozważa kupno pojazdu używanego lub nowego, 32,9% zdecyduje się na nowe auto, a 32% wybierze używane. 

Pandemia zwiększyła nasze potrzeby 

Okres lockdownu w trakcie pandemii koronawirusa zmienił przyzwyczajenia społeczeństwa. Jedną z nich jest potrzeba mobilności i korzystania z samochodu. 

Najmłodsi badani podkreślają, że w związku z pandemią rola auta w ich życiu się zwiększyła. Aż 50,7% ankietowanych wykazuje potrzebę posiadania swojego samochodu i korzystania z niego, 39,8% nie zauważyło zmian, a 9,5% osób odpowiedziało, że rola auta w wyniku pandemii zmniejszyła się. 

Rosnąca świadomość ekologiczna również wpływa na decyzję o zakupie samochodu elektrycznego, który jest zeroemisyjny i przyjazny środowisku. 51,9% osób przyznaje, że gdyby miało odpowiedni budżet, to rozważyłoby zakup elektryka, 26,1% nie myślałoby o takiej inwestycji, a 22% nie ma zdania. 

Czas reakcji odgrywa bardzo istotną rolę 

Coraz więcej osób jasno zaznacza, że czas reakcji sprzedawcy na wysłaną wiadomość z zapytaniem o ofertę ma bardzo duże znaczenie. Z badania Stacji Marketingu wynika, że aż 93,4% ankietowanych przyznaje, że jest to dla nich ważne lub bardzo ważne. 

- Takie zachowanie nas nie dziwi. Wielu klientów Autoplacu również ceni sobie szybką odpowiedź ze strony sprzedającego. Zwłaszcza, że obecnie żyjemy w czasach digitalizacji, w których dla użytkowników każda sekunda przedłużająca ładowanie się strony ma znaczenie. Kupujący oczekują od sprzedawców jak najsprawniejszej obsługi, szybkiej odpowiedzi na pytania oraz wyznaczenia terminu spotkania, który wpisze się w ich harmonogram. W odpowiedzi na te potrzeby stworzyliśmy również aplikację Autoplac, którą można włączyć w dowolnym momencie na swoim smartfonie i wyszukać interesujące auto, a następnie skontaktować się ze sprzedającym – komentuje Marcin Korzeniewski, Autoplac 

W obliczu rosnącej konkurencji warto zadbać o ten element całej komunikacji z potencjalnym klientem. Jeśli mamy możliwość, to zmotywować pracowników salonu do jak najszybszej reakcji na zapytanie, a nawet wesprzeć proces udzielania informacji o komunikację w social media. Świetnie sprawdzi się również czat na stronie www. 

Co ciekawe – mieszkańcy miast liczących powyżej 500 tys. osób mają znacznie większe pokłady cierpliwości, niż Ci, którzy zamieszkują mniejsze miejscowości lub wsie. Nie jest to jednak powód do tego, by spocząć na laurach – wciąż ponad 90% respondentów uważa, że czas odpowiedzi jest kluczowy. 

Uwaga, bo łatwo przesadzić! 

Klienci mają swoje oczekiwania względem obsługi sprzedawcy. W badaniu zapytano respondentów o to, co jest najbardziej irytującym czynnikiem w relacji ze sprzedającym samochód. Polacy odpowiedzieli, że nie chcą proponowania na siłę rozwiązań i zbytniej natarczywości. 

Dla wielu osób również niedotrzymywanie terminów, brak kontaktu i zbytnia swoboda w kontakcie są również czynnikami, które wywołują irytację. 

Oglądający to przyszli kupujący 

Być może nie raz spotkaliście się z osobami, które tylko oglądały dany pojazd w salonie lub u dealera. Również online może się to wydarzyć, gdy klient tylko przegląda oferty i nie podejmuje żadnej interakcji. Nie oznacza to jednak, że proces oglądania nie może się zamienić w proces kupienia. Tak powinien myśleć każdy sprzedawca i spróbować przekonać klienta do pozostawienia mu swoich danych. 

Klienci dość niechętnie podchodzą do pozostawienia swoich danych kontaktowych. W badaniu Stacji Marketingu 38,9 chętnie zostawia do siebie kontakt, 10,4% robi to bardzo chętnie, a 25,4% niechętnie udziela tych informacji. Interesujące jest to, że 25,4% osób nie ma zdania na ten temat, a my jesteśmy przekonani, że dobry sprzedawca jest w stanie je zmienić. 

- W Autoplacu również potrzebujemy uzyskać dane potencjalnych klientów. Jednak dzieje się to w momencie, w którym wyrazi on zainteresowanie ofertą lub zechce negocjować cenę, za naszym pośrednictwem. Mając te dane, sprzedający jest w stanie odpowiedzieć na dane zapytanie. W innym przypadku klient pozostanie dla niego anonimowym – mówi Marcin Korzeniewski, Autoplac.pl 

Co jest najważniejsze przy wyborze auta? 

Polacy wybierając samochód, który chcą kupić na pierwszym miejscu stawiają… niezawodność. Aż 31,2% badanych uznaje to za najważniejszy aspekt. Na drugiej pozycji znalazło się bezpieczeństwo (21,5%), na trzecim oszczędność (19,2%), komfort i wyposażenie (17,4%), a dopiero dalej moc silnika (7,9%) i walory wizualne (2,8%). 

- Wśród rozważających zakup samochodu obecnie przeważają kobiety. I to właśnie panie kierują się takimi wartościami, jak niezawodność i bezpieczeństwo w pierwszej kolejności. Wśród mężczyzn wciąż zdarza się, że moc silnika oraz przebieg są istotniejsze niż niska awaryjność - mówi Marcin Korzeniewski, Autoplac.pl 

Jeśli chodzi o budżet, to najwięcej osób zdecyduje się na zakup pojazdu z przedziału cenowego 31-50 tys. zł brutto. Niewiele mniej zainteresowanych chce kupić pojazd w kwocie od 11 do 20 tys. zł lub 21-30 tys. zł.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendy