Napisz
Dodaj ogłoszenie za 0zł
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
22.03.2023

Samochód dla rolnika - jaki wybrać i na co zwrócić uwagę?

Samochód w gospodarstwie rolnym musi się spisywać na medal! Przed nim mnóstwo wyzwań oraz pracy. Jakie auto najlepiej sprawdzi się w tak trudnym i wymagającym środowisku? Które modele samochodów są najbardziej cenione przez rolników? Sprawdźcie! 

Jakie auta wybierają rolnicy? 

Jak wskazują badania jednego z największych portali agro w Polsce, najczęstszymi kryteriami wyboru samochodu do gospodarstwa rolnego są: 

  • Uniwersalne przeznaczenie – wielu rolnikom zależy na tym, by autem można było wyjechać w pole, ale również do miasta, czy do lasu. Chcąc mieć możliwość przewozu warzyw oraz owoców, a także różnych zakupów. 
  • Pojemny bagażnik – to bardzo ważne kryterium dla każdego rolnika, który zamierza transportować w nim zarówno swoje plony, jak i inne bagaże, niekoniecznie związane z działalnością rolniczą. 
  • Bezawaryjność – samochód dla rolnika musi się sprawdzać w wielu trudnych wyzwaniach, dlatego ceni się w nim wysoką wytrzymałość. Każda dłuższa wizyta w warsztacie samochodowym będzie równoznaczna z przestojem w działalności. 
  • Duży prześwit – to odległość najniższego punktu podwozia od płaskiej nawierzchni, na której stoi samochód. Dla rolników ma to ogromne znaczenie, zwłaszcza w jeździe po polnych drogach. 
  • Ekonomiczny charakter – rolnicy cenią sobie auta tanie w eksploatacji. 
  • Napęd na cztery koła – ma ogromne znaczenie w jeździe po trudniejszym terenie. 
  • Niska cena zakupu – to kryterium, które jest bliskie wielu kierowcom. Rolnicy zwłaszcza cenią sobie auta w niskiej cenie zakupu, a także możliwość uzyskania dofinansowania na zakup, z tytułu prowadzonej działalności rolniczej. 

Wielu rolników wybiera popularne marki samochodów, takie jak Volkswagen, Toyota, Opel, Audi i Renault. W przypadku terenowych pojazdów i SUV-ów, najchętniej wybieranymi są Nissan oraz Toyota. W kwestii zasilania rolnicy częściej decydują się na pojazdy z silnikiem diesla, a benzynowe wybiera co 3 rolnik, najmniej popularnym wyborem są samochody z instalację gazową

Okazuje się, że najczęściej rolnicy szukają aut w komisach i na giełdach samochodowych. Często również obserwują serwisy aukcyjne i sprowadzają auta z zagranicy. Ulubioną formą płatności rolników jest gotówka, bardzo rzadko kredyt, a najrzadziej leasing. 

Czy można kupić samochód na gospodarstwo rolne? 

Rolnik, który chce odliczyć pełny VAT od zakupu nowego samochodu musi spełnić szereg warunków: przede wszystkim musi udowodnić w Urzędzie Skarbowym, że auto będzie jedynie służyć do celów zawodowych oraz prowadzić miesięczną ewidencję przebiegu pojazdu. 

Znacznie prostszym wyborem jest zakup nowego samochodu osobowego i wykorzystywanie go w celach mieszanych, co oznacza że odliczyć można jedynie 50% podatku VAT, nie tylko z zakupu, ale również z pozostałych wydatków eksploatacyjnych. 

W sytuacji zakupu używanego pojazdu można odliczyć podatek VAT, ale jest to zależne od statusu sprzedającego. Jeśli jest podatnikiem VAT czynnym, wówczas nie będzie z tym problemu, tak samo jak w przypadku zakupu używanego auta od firmy. 

Istnieje również możliwość wzięcia samochodu w leasing, co również umożliwia odliczenie podatku VAT od zakupu. Niektóre salony samochodowe oferują rolnikom atrakcyjne rabaty lub formy finansowania. 

Podatku nie będzie można odliczyć, gdy zakup używanego auta będzie od osoby niebędącej podatnikiem VAT, czyli osoby fizycznej. 

Dofinansowanie do elektryka dla rolników 

Do 2025 roku wciąż trwa nabór na dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego dla rolników indywidualnych, przedsiębiorstw, jednostek z sektora finansów publicznych, instytutów badawczych oraz stowarzyszeń, fundacji, spółdzielni i kościołów. 

W ramach dofinansowania na zakup elektryka przewidziano dotację wysokości 18 tysięcy 750 zł lub 27 tysięcy złotych, o ile roczny deklarowany przebieg wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych dotacja jest jeszcze wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20% lub 30% kosztów kwalifikowanych kupna samochodu, bez limitu cenowego. 

Dotacja dotyczy wyłącznie fabrycznie nowych pojazdów, które nie były przed zakupem zarejestrowane lub tych pojazdów, które zostały zakupione i zarejestrowane przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km. 

Jaki samochód na wieś? 

Samochody, które świetnie sprawdzą się w pracy na wsi, to: 

Audi A4 III – model z napędem 4x4, cieszy się ogromną popularnością wśród rolników. Najlepszymi silnikami będą benzynowe 1.8 TFSI (EA888 Generacji 3) i 2.0 TFSI o mocy 225 KM (EA888 Generacji 3), które zostały poprawione fabrycznie i nie biorą oleju, jak poprzednie wersje. Z diesli najlepiej sprawdzą się silniki EA189 2.0 TDI oraz EA 897 2.7 i 3.0 TDI. 

BMW X5 II – z zawieszeniem, które naprawdę świetnie się sprawdza. Ten SUV ma seryjny napęd 4x4, a najlepszym wyborem będzie silnik benzynowy 3 litrowy o mocy 272 KM, jeśli chodzi o V8 to znacznie lepiej sprawuje się wersja 4.8 (N62) sprzed liftingu. 

Volvo XC90 I – wersja z końca produkcji, która jest znacznie lepiej dopracowana. Auto oferuje bardzo wygodne wnętrze, wysoki poziom bezpieczeństwa i napęd 4x4. Silnik 4.4 V8, który powstał we współpracy z Yamahą, sprawuje się dobrze, ale mogą wystąpić usterki łożysk wałków wyrównoważających. 

Volkswagen Sharan II – model z przesuwnymi drzwiami, gwarantuje większą wygodę użytkowania. To auto wszechstronne, które oferuje naprawdę dużą przestrzeń i bagażnik. Jest porządnie wykończone, a do tego ma napęd na obie osie. Najlepszym wyborem będzie silniki 1.4 TSI EA211 z turbo i paskiem rozrządu. 

Suzuki SX4 S-Cross – auto docenione przede wszystkim za wysoką trwałość. Rzadko się psuje, ma zwiększony prześwit i napęd na obie osi. Sprawdzi się świetnie w trudnych warunkach. Silnik 1.6 o mocy 120 KM daje dobre osiągi, choć mogą występować sporadyczne wycieki oleju. W nowocześniejszych wersjach warto wybrać model 1.4 BoosterJet. 

Subaru Forester IV – dobrze radzi sobie w lekkim terenie. Wersja z napędem 4x4 może znacznie więcej i nawet jest całkiem charakterna w terenie. Idealnym wyborem będzie silnik benzynowy 2.0 o mocy 150 KM – solidna jednostka, nowej generacji z łańcuchowym napędem rozrządu. Dobrze oceniana jest również bezstopniowa skrzynia Lineartronic. 

Mitsubishi Outlander PHEV – dość duży koszt zakupu auta może niektórych odstraszać, ale zdecydowanie warto w niego zainwestować. Zasięg na samym prądzie wynosi do 50 km, spalanie na trasie to około 10-12 l/100 km. Auto niesamowicie trwałe, typowych usterek ma niewiele. 

Dacia Duster I – ma dobrze sprawujący się napęd 4x4, chociaż jakość wykończenia pozostawia wiele do życzenia. Auto jest bardzo popularne na wsi i spisuje się tu doskonale. Warto wybrać wersję z silnikiem benzynowym 1.6 l lub diesel 1.5 dCi, który jest naprawdę dobrze dopracowany.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt