Potrzebujesz rady ?Kliknij tutaj i zacznij rozmowe z naszym ekspertem
13.09.2022

Youngtimery - czy są dobrą inwestycją i czy warto lokować w nich kapitał? - poradnik Autoplacu

Coraz więcej osób interesuje się inwestowaniem w samochody. Mowa tu jednak nie o nowoczesnych modelach, a o tych które już swoje lata świetności mają za sobą. Zakup klasyków, youngtimerów czy oldtimerów to nie tylko ciekawe hobby, ale również całkiem opłacalna inwestycja, która może się szybko zwrócić. Chcecie wiedzieć więcej? Przeczytajcie nasz wpis! 

Czy warto inwestować w klasyki? 

Inwestowanie w kupno samochodów zabytkowych, youngtimerów czy oldtimerów jest jak najbardziej opłacalne, jeśli umiecie odpowiednio wykorzystać swój nabytek. Nie mamy tu na myśli pielęgnowanie auta i późniejszą sprzedaż, ale np.: wynajem na imprezy okolicznościowe, branie aktywnego udziału w zjazdach tematycznych, czy też inne formy dorobienia na pięknym samochodzie. 

Ponadto, posiadanie takiego samochodu to ogromny prestiż – każdy zwróci na Was uwagę na drodze i będzie podziwiał wspaniałe, stylowe auto. Ponadto wiele youngtimerów cechuje również ogromna trwałość i wytrzymałość, zwłaszcza że kilkadziesiąt lat temu produkowano samochody na dłużej, a marki dokładały starań, aby auta powstawały z najlepszej jakości materiałów. 

Oczywiście ta inwestycja wiąże się również ze sporymi kosztami – youngtimery mogą więcej palić, części do ich naprawy mogą być trudniejsze do zdobycia, a dodatkowo jeśli zgłosicie auto jako zabytek, to będziecie musieli przestrzegać konkretnych zasad.

W jakie youngtimery warto inwestować? 

Youngtimera możecie kupić z najwyższej półki, jeśli macie na to budżet, ale też wybrać model z rodzimego rynku, co będzie wiązało się z mniejszymi kosztami. 

Wśród aut klasyfikujących się do bycia youngtimerami znajdziecie marki premium – Porsche, Mercedesa czy BMW, ale też te ze średniej półki, jak Renault, Opel czy Nissan. 

Wybierając auto zdecydujcie się na zakup zadbanego modelu, który posiada jak najwięcej oryginalnych podzespołów i wyposażenia. Inaczej możecie w przyszłości mieć problem z zaklasyfikowaniem go jako zabytku. Na jakie modele warto zwrócić uwagę? 

Youngtimery - najciekawsze modele samochodów 

Poniżej wybraliśmy kilka najciekawszych modeli Youngtimerów. Czym się charakteryzują? Poznajcie krótką specyfikację. 

Mercedes W126-500 SEL 

Mercedes W126-500 SEL, który pochodzi z 1988 roku, prezentuje się nienagannie, kryje potężne V8 pod maską, niegdyś woził wyłącznie prezesów, dyrektorów i lekarzy. Ma elektryczne szyby, tempomat, automatyczną klimatyzację, a do tego mocno zwraca na siebie uwagę na ulicach. Moc tego youngtimera to 252 KM, można go kupić za jedyne 60-70 tysięcy zł. 

Porsche 911 (996) Carrera 4 

Porsche 911 (996) Carrera 4 – autko z 1999 roku, o mocy 300 KM, z silnikiem 6-cylindrowym stanowi prawdziwy luksus dla kierowcy i dla tych, którzy mogą je podziwiać na trasie. Moment obrotowy w tej furze to 350 Nm, napęd ma na 4 koła, a i wyposażenie Was nie zawiedzie – większość modeli z 1999 roku oferuje wiele: klimatyzację automatyczną, ASR, ABS, regulowane elektrycznie lusterka boczne, wspomaganie kierownicy. 

BMW E31 

BMW E31 – niemieckie, stabilne auto z lat 1989-1999 zadowoli każdego fana sportowych samochodów. Ma dynamiczną sylwetkę, podnoszone światła mijania, a do tego niezłe wyposażenie – skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy i zestaw audio. W podstawowej wersji silnik 3.0 V8 oferuje moc 218 KM. Cena? Około 30-40 tysięcy złotych. 

Opel Calibra 2.0 Turbo 

Opel Calibra 2.0 Turbo – wyprodukowany w latach 1990-1997 niby nie ma w sobie nic szczególnego, ale na rynku możecie znaleźć egzemplarze z silnikiem 2.0 Turbo i napędem na 4 koła. Moc takiej maszyny to 204 KM oraz 280 Nm momentu obrotowego. Maksymalna prędkość to 245 km/h. Za takie cacko można zapłacić nawet 40 tysięcy złotych, zwykłe Calibry mogą kosztować zaledwie 5 tys. zł. 

Nissan 300 ZX II 

Nissan 300 ZX II – auto z lat 1989-1996 to dwuosobowe coupe, cabrio i czteromiejscowa targa. Ma silnik wolnossący, doładowany przez dwie turbiny. Wersja 3.0 ma moc 230 KM, a TwinTurbo 280-300 KM. Ciężko znaleźć go na rynku, ale jak już się uda, to trzeba liczyć się z kosztem 30-70 tysięcy złotych. Nie będziecie żałować zakupu, bo wyposażenie tego auta to automatyczna klimatyzacja, elektryczne szyby i rozbudowany zestaw audio. 

Renault Clio II V6 

Renault Clio II V6 – model z drugiej generacji kryje pod maską sześciocylindrowy silnik  2.9 V6, który oferuje moc 230 KM, po modernizacji 250 KM. Auto nie ma żadnych systemów wspomagających kierowcę, a więc jazda nim to prawdziwe wyzwanie. Do setki rozpędzicie się w 6 sekund! W wyposażeniu znajdziecie radio i elektrycznie sterowane szyby. Koszt to około 80 tysięcy złotych. 

Youngtimery - co to za auta? 

To samochody, które nie mają za sobą wielu dekad na rynku, tak jak oldtimery, ale już są na tyle stare, że wykorzystane w ich produkcji rozwiązania technologiczne wyraźnie różnią się od obecnych. Ciężko jest określić wiek auta, które może uzyskać miano youngtimera. Najczęściej ma ono 15-25 lat, zostało wyprodukowane w latach 1985-1995. Chociaż zdaniem niektórych, także pojazdy z lat 60-tych i 70-tych zaliczają się do tej grupy. 

Konstrukcja youngtimerów znacznie różni się do tej w nowoczesnych samochodach – jest wyraźnie prostsza, nie ma zbyt bogatego wyposażenia elektronicznego, ani zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. 

Youngtimer - co sprawdzić zanim kupisz? 

W przypadku chęci zakupu youngtimera musicie dokładnie się jemu przyjrzeć, ponieważ w niedalekiej przyszłości możecie zarobić niemałe pieniądze na takim modelu. Doliczcie w swój budżet koszt serwisu i ewentualnej konieczności zakupu oryginalnych części, jeśli auto będzie wymagało naprawy. Poza tym przed zakupem zweryfikujcie stan auta najlepiej z mechanikiem i wykonajcie przegląd techniczny wraz z próbną jazdą. Mogą Wam w tym pomóc i wykwalifikowani rzeczoznawcy

Ponadto sprawdźcie historię pojazdu, możecie to zrobić na podstawie numeru VIN w samochodzie. W wygenerowanym raporcie będą zawarte informacje o: 

  • danych technicznych pojazdu, 
  • o szkodach i kolizjach, 
  • historii auta, 
  • dane z bazy kradzieżowej, 
  • wezwania serwisowe, 
  • archiwalne zdjęcia pojazdu, 
  • fabryczne wyposażenie, 
  • rejestr znanych odczytów przebiegu. 

Czy każdy samochód może stać się youngtimerem? 

Nie wszystkie samochody zyskają status youngtimera, ani też oldtimera. Mowa głównie o autach najbardziej problematycznych i zawodnych, jak np.: Alfa Romeo 156. Jeśli znajdziecie jej egzemplarz na rynku, to z pewnością będzie on dość mocno zajeżdżony i zaniedbany, a do tego drogi w utrzymaniu. 

Young i oldtimerem nie zostanie także Fiat Punto z pierwszej generacji. To niskiej klasy wóz, który kiedyś miał wiele do zaoferowania, obecnie jedynie naraża na dodatkowe koszty i trudności w skompletowaniu wyposażenia. 

Do zacnego grona youngtimerów nie dołączą również samochody, które producenci wypuścili na rynek chyba przez pomyłkę. Mowa np.: o Jaguar X-Type, którego ciężko nazwać prawdziwym Jaguarem i to w wersji kombi. Pojazd trudny w naprawie, ciasny i drogi w utrzymaniu.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia