Napisz
Moje poszukiwania
Ulubione
Ulubione
0
Zapisane filtry
Zapisane filtry
0
Inne
Aktualności
Co nowego?
ikonka odtwórz w czerwonym kółku - Radio Yanosik
Radio Yanosik
Katalog
Katalog pojazdów
Blog
Blog
Partnerzy
Partnerzy
Kontakt
Kontakt
Zaloguj się
Zaloguj się
Zarejestruj się
Zarejestruj się
25.04.2023

Auta z lat 80. - poznaj klasyki samochodów

Lata 80-te wciąż wzbudzają sentyment zarówno wśród starszych, jak i młodszych kierowców. Ten czas sprzyjał rozkwitowi motoryzacji, na rynku pojawiały się co rusz nowe modele samochodów. O autach produkowanych za oceanem marzył niejeden Polak za kółkiem, ale też nie miał powodów do narzekań gdy wsiadał do swojego Fiata 125P. Zabierzcie się z nami w nostalgiczną wycieczkę po latach 80-tych, aby poznać klasyki samochodów, które jeździły po polskich drogach i nie tylko!

Lata 80-te - mała podróż w czasie

Lata 80-te wciąż pozostają żywe w naszej pamięci. To niezwykły czas w historii Polski, w którym pojawiało się mnóstwo filmowych nowości z Ameryki, w muzyce odkrywano nowe gatunki, a temat UFO był na porządku dziennym. 

W tamtym czasie do naszego kraju również docierało wiele gier, zarówno analogowych, jak i tych pierwszych komputerowych: Atari, Commodore, czy Spectrum. Nie było Internetu, a dzieci beztrosko spędzały całe dnie poza domem.

Lata 80-te to także wyjątkowy czas dla motoryzacji, zarówno naszej rodzimej, jak i tej światowej. Wciąż mocno zauważalne są inspiracje tą epoką, choćby w autach z serialu Stranger Things.

Jakie auta można było spotkać wtedy na drogach, o jakich marzyli kierowcy?

Kultowe samochody z lat 80

Peugeot 205 – bardzo popularny miejski hatchback, który zadebiutował na rynku w 1983 roku i nadal jest uważany za przełomowy model marki, która specjalizowała się w produkcji większych sedanów. Wersja GTI 105 KM podbiła serca kierowców, którzy docenili ją za świetną dynamikę oraz zwrotność.

Mazda MX-5 – zadebiutowała w 1989 roku. Auto tanie, lekkie o prostym stylu, bez żadnych udziwnień gwarantowało dużą frajdę w czasie jazdy, m.in. dzięki nisko osadzonemu kierowcy w fotelu. W pierwszym roku sprzedano ponad 900 tys. egzemplarzy tego modelu!

Mercedes-Benz 124 – sprzedany w liczbie ponad 2,5 mln. sztuk na całym świecie, co potwierdza ogromny sukces tego modelu. W tamtych latach Mercedes oznaczał niezawodność, oferował potężny silnik o mocy od 105 do 385 KM, a do tego był niezwykle trwały.

Porsche 959 – w latach 1986-1989 wyprodukowano je w liczbie zaledwie 337 sztuk! W momencie premiery zamówiło je już 200 osób. W latach 80-tych Porsche 959 uchodziło za najszybsze na świecie, rozpędzając się do 317 km/h.

Auta lat 80. - jakie wtedy jeździły po polskich drogach?

W 1980 roku w Polsce zarejestrowanych było 2,38 mln samochodów osobowych. W 1989 roku było ich już 4,84 mln, z czego aż 4% pochodziło z zachodu. Motoryzacja czterdzieści lat temu przeżywała naprawdę dobry czas w naszym kraju, a już w latach 90-tych miała osiągnąć prawdziwy szczyt. Jakie auta można było spotkać w latach 80 na polskich drogach?

W 1983 roku zakończono produkcję polskiej Syreny. A w kraju wciąż częstym widokiem były Łady, Wartburgi i rodzime Fiaty, ale nie tylko!

Łada 2107 – oferowała moc 68-80 KM, była solidnie wykonana, bazująca z resztą na licencji Fiata 124. Paliła mało, grzała skutecznie, a do tego zapewniała wystarczający komfort kierowcy.

Wartburg 353 – auto masywne, ale nie brzydkie. Duże i pakowne, a do tego stosunkowo wygodne. Model 353 pod maską krył dwusuwowy silnik o mocy 45 KM, który pozwalał rozpędzić się do 130 km/h.

Trabant 601 – trampek był produkowany w wielu wersjach, ale to właśnie 601 zdobył największą popularność. Auto miało dwusuwowy silnik o pojemności 600 cm3 i mocy 23 KM. Nisko awaryjne, funkcjonalne i pakowne spełniało oczekiwania Polaków.

Fiat 125P – dobry układ jezdny, ostre hamulce, wygoda i spora pakowność spowodowały, że model wybierali nie tylko kierowcy prywatnie, ale również taksówkarze, rajdowcy i milicja obywatelska. Fiat był dostępny w wersji sedan, kombi, a nawet pick-up. Wyposażony był w silniki o pojemności 1.3 l (moc 65KM) albo 1.5 l (moc 75KM).

Fiat 126P – TOP tamtych lat. Jeździł nim praktycznie co drugi Polak w latach 80-tych. Auto było malutkie, do setki rozpędzało się w 51 sekund, często się psuło, ale przewiozło niejedną czteroosobową rodzinę na wczasy nad polskie morze!

W tym czasie na rodzimych drogach można było spotkać wiele aut japońskiej produkcji, które można było kupić jako nowe za dewizy. Niezwykłą popularnością cieszyły się wówczas Mazda 626, Nissan Sunny, Toyota Corolla, Camry, Daihatsu Charade. Co ciekawe, wszystkie były napędzane silnikami Diesla, bo na olej napędowy nie potrzebne były wówczas kartki.

W latach 80-tych z produkcji wyjechało mnóstwo wspaniałych klasyków, które do tej pory cieszą się ogromnym uznaniem kierowców.

BMW z lat 80.

BMW M3 – w latach 80-tych zadebiutowała II generacja BMW serii 3, dokładnie w 1982 roku. Auta te były oferowane kierowcom w postaci kabrioletów oraz kombi, co doskonale trafiało w gusta młodych i bogatych klientów. Model M3 wzbudził niemałą sensację na rynku. Auto mogło się rozpędzić do 240 km/h, co dało mu pozycję jednego z najlepszych sportowych samochodów w historii. Na swoim koncie ma również wiele sukcesów rajdowych.

BMW E31 – model serii 8 zadebiutował w 1989 roku, a jego charakterystycznymi cechami były dynamiczna sylwetka i agresywny design. Wewnątrz królowała skórzana tapicerka i klimatyzacja, które oznaczały prawdziwy luksus. Auta jednak, ze względu na wysokie koszty produkcji, były bardzo drogie, przez co nie zdobyły szczytu popularności, a szkoda…

BMW E30 – seria 3 BMW oferowana w opcji sedan lub coupe oraz cabrio i kombi. Auto zadebiutowało w 1982 roku, a uznanie kierowców zdobyło elastycznymi silnikami, które dobrze wchodziły na obroty. O tym modelu mówiono, że to rewolucyjna nowość, bo od momentu jego premiery nikt nie wyobrażał sobie już BMW wyłącznie jako kombi z silnikiem diesla.

BMW 750iL – pierwsze auto z dwunastocylindrowym silnikiem, które pojawiło się na rynku po wojnie. BMW serii 7(E32) zbliżyło wreszcie markę do Mercedesa klasy S. W najbogatszej wersji wyposażenia miało nawet telefon oraz lodówkę!

BMW Z1 – powstało pod koniec lat 80-tych. Jest jednym z najodważniejszych aut marki. Autorem stylistyki był Harm Lagaay, który w późniejszych latach odpowiadał z design Porsche 911. Model miał opuszczane drzwi, które znikały w bocznych panelach, napędzane było silnikiem o mocy 170 KM.

Amerykańskie samochody z lat 80.

Amerykanie w latach 80-tych nie próżnowali i co rusz wypuszczali na rynek nowe auta, jedne od razu zaliczały sukces, a inne jak Mustang, musiały nieco dłużej walczyć o zdobycie serca zmotoryzowanych. Sprawdźcie, jakie amerykańskie klasyki z lat 80-tych wciąż są warte uwagi:

Chevrolet Camaro – w wersji z 1982 roku pod maską znajdował się dość słaby 4-cylindrowy silnik, który sprawiał niemało kłopotów kierowcom. Na szczęście już 3 lata później zamontowano w nim 5-litrowy silnik V8 o mocy 167 KM. Ten model to prawdziwa ikona motoryzacji USA lat 80-tych.

Cadillac Brougham – produkowany od połowy lat 80-tych, ale utrzymany w designie lat 70-tych. Dość odważne, czerwone wnętrze wykonano z prawdziwej skóry, sztucznego drewna i grubych dywanów, nie zabrakło elektronicznych wyświetlaczy, a nawet pasy bezpieczeństwa zostawiono w odcieniu czerwieni. Pod maską zamontowano 5-litrowy silnik V8, który przy spokojnej jeździe palił jedynie 12 litrów/100 km. Moc silnika wynosiła 173 KM, a maksymalny moment obrotowy 346 Nm przy 4200 obr./min.

Chevrolet Corvette C4 – legenda lat 80-tych, która doczekała się nawet czwartej generacji. Wygładzone, nowoczesne, wciąż z charakterystyczną tylną szybą i wysuwanymi przednimi światłami zdobyło uznanie kierowców wyglądem wnętrza, a także elektronicznymi wyświetlaczami z prędkościomierzem i obrotomierzem.

 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyFormy finansowaniaNauka i technologiaUbezpieczenia
Udostępnij:
Dane kontaktowe biura prasowegostrzałka w dół - Rozwiń

Dziękujemy za odwiedzenie bloga Autoplac.pl, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia, czy relacje wideo, a także historie o naszych pracownikach i naszej organizacji.

Mają Państwo pytania lub chcą nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu:

Przedstawicieli mediów prosimy o kontakt z [email protected]

Jeśli jesteś naszym klientem, prosimy o odwiedzenie strony www.yanosik.pl/kontakt